God's Country (1986)

Alternatieve titel: Le Pays de Dieu

Documentaire

geregisseerd door Louis Malle
met de stem van Louis Malle

Glencoe, Minnesota, een klein dorpje in Amerika dat leeft van de landbouw op een traditionele manier. In 1979 wordt dit dorpje ontdekt. Men heeft het over een dorp waar men niets wil weten van geweld, waar men gelukkig is en waar men weet hoe het land bewerkt moet worden en dit wordt overgegeven van vader op zoon. Het lijkt wel een paradijs. Vijf jaar later is de sfeer in het dorpje compleet veranderd. Men gelooft niet meer in de toekomst...

avatar van robertinho
Malle laat met veel respect het dagelijks leven zien van een ogenschijnlijk perfect dorpje in het Amerika van eind jaren '70 begin jaren '80. Hij weet daarbij de juiste vragen te stellen. Onder het oppervlak zijn de eerste scheurtjes echter al zichtbaar in dit "perfecte" plaatje. Zes jaar later is het allemaal een stuk negatiever.

Verrassend actueel ook nog.

avatar van robertinho
Goeie quote van IMDB:

For those who want to see the beginnings of where the American dream failed; this is a good place to begin your search.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het is een beetje jammer dat het tweede stuk, gefilmd in 1985 niet langer is en nog wat dieper graaft. Want de quote van IMDB die hierboven staat is absoluut waar. Tegelijk is het ook een film die als double bill zou kunnen met een boek, de klassieker Hoe God verdween uit Jordwerd van Geert Mak, want de film raakt ook stevig aan de teloorgang van de landbouw, wat een van de grootste veranderingen van de 20e eeuw is. Een levensstijl voor de meerderheid van de mensen voor tienduizenden jaren vervormt in een enorm tempo tot bedrijven die alleen nog maar bestaan bij de gratie van schaalvergroting.

Knappe film die aan heel veel thema's raakt door gewoon een doorsnee Amerikaans dorp te portretteren zoals er duizenden zijn. Een stuk of 5000 inwoners. Wit, grotendeels conservatief en republikeins, vrij religieus, gemoedelijk, ons kent ons en een heel vertrouwde omgeving als je daar tegen kunt. Er is een motel en een diner. Een winkel die van alles en nog wat verkoopt, een verpleegtehuis en een postkantoor. Main street-USA, het is hoe een heel groot deel van de Amerikanen woont.

Dit is een film die beter is in 2020 dan in 1986. In de context van wat erna gebeurde zie je meer dan je toen zag. Ach, laat ik maar naar boven afronden.