Le Petit Lieutenant (2005)

Alternatieve titel: The Young Lieutenant

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Xavier Beauvois
met Nathalie Baye, Jalil Lespert en Roschdy Zem

Antoine (Jalil Lespert) is een pas afgestudeerde politieofficier. Hij wordt in Parijs geposteerd en komt in de ploeg terecht van kapitein Vaudieu (Nathalie Baye). Zij heeft net een gevecht tegen de alcohol achter de rug en probeert opnieuw greep te krijgen op een keihard professioneel leven.

knowledge
hard , somber en eerlijk . Een klein juweeltje dat jammer genoeg ergens in de vergeten rekken van uw videotheek zal belanden .

avatar van wolfmanrene
Beter laat dan nooit is de film vanaf 30 november 2006 in het Filmmuseum in Amsterdam te zien. Tezamen met twee andere films van Beauvois overigens.

Psychologische politie-thriller die van geijkte ingredienten toch wat sterks weet te maken. Het groentje dat het politiecorps binnenkomt, de (vrouwelijke) rechercheur die vecht tegen de alcohol, etc. Het feit dat er een zwerver is vermoord en twee Russen gezocht wordt is bijzaak. De film gaat over de mentale gesteldheid van de politie-agent, en de deuken die deze oploopt. De film wordt nergens schreeuwerig en Amerikaanse taferelen blijven achterwege. Goed gedaan, niet héél bijzonder.

avatar van wendyvortex
Indrukwekkende film. Geen wilde achtervolgingen en dergelijke, maar een realistische weergave van het recherchewerk na een moord op een dakloze Pool. Zeer de moeite waard.

Een van de betere politiethrillers, weinig humor daardoor komt het hard over.

avatar van Wauze
Een politiefilm anders dan andere. Wellicht een realistische weergave van hoe saai het rechercheurswerk, zelfs in Parijs, kan zijn en totaal anders dan alle actiefilms zoals we die uit de VS kennen. Desondanks niet vervelend, de onderlinge verhoudingen en collegialiteit , met ieder zijn problemen en fouten maken dit tot een boeiende film.
Wil je een politiefilm zien met actie...kijk deze dan niet.

avatar van scumfrog
Geen film uit de categorie: tieten, schieten, helikopters.... des te beter. Eenvoudige maar daardoor zeer realistische film.

avatar van adso
Realistisch?! Ik vond het AA gehalte cliché en de agentjes nogal traag, macho
(dat dan weer wel) en dom bezig… maar inderdaad ‘anders’ dan standaard Amerikaans.

avatar van Rednas 2
Bijzonder goed en overtuigend acteerwerk in deze realistische en ingetogen politiefilm. Het verhaal zelf is niet bijster spannend of ingewikkeld, het gaat hier echt om de karakters. Ruime voldoende: 3,5 ster.

Sobere en realistische kijk op het leven van een groep politie-officieren : de losse, lege sleur tegenover de levensbedreigende ernst.
Geen overbodige franje, geen muziek zelfs en met goede acts waarbij Nathalie Baye ook weer schittert.
Xavier Beauvois bekoorde recentelijk met "Des Hommes et des Dieux" en ook deze "Le petit Lieutenant" van oudere datum is van zeer goede makelij.

avatar van blurp194
Hard, somber en menselijk - wat dan wil zeggen dat de nadruk meer ligt op het leven van de rechercheurs dan op snelle achtervolgingen en spectaculaire schietpartijen. Daardoor denk ik een stuk realistischer dan de gemiddelde film, maar het mist ook wel iets waardoor de film beklijft - ik kreeg pas op driekwart of zo in de gaten dat ik 'm al eens gezien had. Natalie Baye en Roschdy Zem zijn solide, de rest vond ik wat minder indruk maken.

avatar van Onceuponanytime
Flauw, gebrek aan actie en hoogtepunten, alsook geen enkele muzikale noot. Bepaalde politieseries doen het met een veel minder speelduur veel beter...

Enige positieve noot is de realistische weergave bij dergelijke onderzoeken.