• 8.985.711 stemmen

Bij Ons in de Jordaan (2000)

Drama | Miniserie

Show titel: Bij Ons in de Jordaan

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Frank Ketelaar en Kees Prins

Met: Pierre Bokma, Kees Prins en Ricky Koole

Datum van release: zondag 19 november 2000

Eerst uitgezonden op: Nederland 1 (Nederland)

Plot Bij Ons in de Jordaan

Bij Ons in de Jordaan speelt zich af in de jaren vijftig en vertelt het levensverhaal van Johnny Jordaan, vanaf zijn jonge jaren tot zijn faam als Nederlands grootste volkszanger. Daarbij passeren ook grote mede artiesten als Wim Sonneveld en Willy Alberti in het leven van Jordaan voorbij. Dan ontdekt Johnny dat hij homoseksuele gevoelens koestert, iets wat halverwege jaren 50 nog een groot taboe was. In een paar jaar tijd is hij, mede door het verdriet om zijn overleden moeder en twee hersenbloedingen een vroegoude, ziekelijke man geworden. Maar dan wordt hij benaderd voor een optreden tijdens groots feest in de Jordaan.

1. 1. Waar de Bloemen voor de Ramen Staan

19 november 2000 (50 minuten)

Arie is verliefd op Karin. Om Karin te overtuigen dat de echte Jordanees wel arm, maar eerlijk en hardwerkend is en alles voor zijn familie over heeft, neemt Arie haar mee naar de wedstrijd in het Krasnapolsky. Hier staat zijn neef Johnny Jordaan op het podium. Tot dat moment was Johnny een slecht betaalde zingende kelner. Met De parel van de Jordaan wint Jordaan overtuigend de wedstrijd 'Beste Stem van de Jordaan' en zijn carrière raakt in een gigantische stroomversnelling.

2. 2. Waar de Jongens met de Meiden Dansen Gaan

26 november 2000 (50 minuten)

Karin en Arie trouwen en proberen zich staande te houden met Arie's salaris als schoonmaker in de scheepsbouw. Maar dat verandert als Arie wordt aangesteld als Johnny's chauffeur. Plotseling straalt de glorie en het succes ook op Arie af. Hij mag bijna dag en nacht optrekken met zijn held, de verlosser en koning van de Jordaan. Dan komt Wim Sonneveld in Johnny's leven.

3. 3. Waar de Amsterdamse Humor Nooit Verloren Gaat

3 december 2000 (50 minuten)

Johnny is nog maar nauwelijks hersteld van zijn zelfmoordpoging als hij tot middelpunt wordt gebombardeerd van de festiviteiten rond zijn koperen huwelijk met Totty. Voor Arie is dit de druppel. Hij neemt ontslag en ziet vervolgens zijn huwelijk met Karin mislukken. Johnny's affaire met Sonneveld is inmiddels voorbij en hij is inmiddels gescheiden van Totty. In een paar jaar tijd is hij, mede door het verdriet om zijn overleden moeder en twee hersenbloedingen een vroegoude, ziekelijke man geworden. Maar dan wordt hij benaderd voor een optreden tijdens groots feest in de Jordaan.

Er zijn bij dit seizoen nog geen berichten geplaatst.