Mongol (2007)

Rusland / Duitsland / Kazachstan
Drama / Avontuur

geregisseerd door Sergei Bodrov
met Tadanobu Asano, Khulan Chuluun en Amadu Mamadakov

Deze film vertelt het verhaal van de jonge Temudzhin Khan. Na een moeilijke jeugd te hebben gehad, waarin zijn vader werd vermoord en de gehele veestapel van zijn familie was ontnomen, groeide Temudzhin uit tot leider van alle Mongoolse stammen: Genghis Khan. Onder zijn leiding beleefde het Mongoolse imperium zijn hoogtepunt, een periode waarin hij rond het jaar 1200 maar liefst de helft van de bekende wereld wist te veroveren.

avatar van Chuck Taylor
Ha! Tadanobu Asano op RTL7, wie had dat ooit gedacht..

brujeria
"Hee, verrekte mongol!!!"

avatar van Jacquestheone
Heb met erg groote belangstelling gekeken. Een zeer indrukwekkende film die ik ook gedownload heb omdat ik deze zeker nog een ga kijken. Ik probeer ook zoveel mogelijk een film die op TV komt te d-loaden, zodat ik zonder compleet gestoord te raken van reclame in een ruk de film te zien.

Zeer de moeite waard dus en ik geef er graag een 4,5 voor !!!

Hele matige film, misschien wel de slechtste die ik ooit gezien heb.
Okay, de beelden en kostuums zien er allemaal prachtig uit.
Maar het verhaal is echt hak op de tak.
Zit die in de gevangenis, wordt die bevrijd en volgende moment heeft ie een heel leger.
Hoe komt ie aan dat leger? Dat zou ik dus hebben willen zien.
Vandaar kan ik echt niet meer dan 0,5* geven

avatar van RuudC
Van een ‘van de hak op de takverhaal’ is absoluut geen sprake. Er worden maar weinig onlogische sprongen in de tijd gemaakt, maar zelfs als het gebeurt, is het in dienst van het verhaal. Voor de rest is het een keurige, chronologische opmars van Genghis Khan. Uitstekend te volgen, mits je er gewoon je aandacht bij houdt. Het is misschien jammer dat het verhaal ophoudt op het moment dat de Mongolen buiten hun eigen grenzen oprukken en de legende van de grote Genghis Khan ontstaat. Aan de andere kant bieden zijn jonge jaren voldoende stof voor een film als deze. Geen grote veldslagen, maar conflicten met familie, vazallen en vrienden. Dat alles op de prachtige steppen van Mongolië. Visueel ziet het er dus goed uit. Een prima historische film, maar helaas dat het laatste deel soms nogal aan de saaie kant is.

neysen1985
pfffff, wat een drol van een film zeg.
De gore was zeker dik in orde bij deze aktiefilm maar vond het wel heel erg simpel en goedkoop gemaakt.
Maar was wel kijkbaar ondanks dat ik het maar een rotfilm vind want de gore was wel mooi extreem en maakte het nog enigszins vermakelijk.
Maar nee, deze skip ik liever.

avatar van RuudC
Gore? actie? Wat verwacht jij in hemelsnaam van een historisch drama? Als we het over planken misslaan hebben, ben jij wel echt een kampioen.

avatar van 93.9
Had wel meer verwacht van deze niet-Amerikaanse productie. Helaas alle cliches zijn uit de kast gehaald. Weinig boeiend...

avatar van Pazmaster
Interessante film over Genghis Khan. Toch had ik er meer van verwacht en is het soms best wel een beetje saai. Magere 3 sterren

avatar van oemoemenoe
Beetje jammer dat er niet meer budget beschikbaar was voor deze toch schitterende film , had zo een 2e topper als Braveheart kunnen zijn......
Nu is het te weinig gruwelijke actie om 5 ster te verdienen.

avatar van Spetie
Enkele off-topic berichten verwijderd.

avatar van Corcicus
Uitstekend actiedrama met puike acteerprestaties en magnifieke beelden en muziek.
Op historisch vlak gaat deze film soms wel de mist in, al komt dat voornamelijk door de te sterke romantisering. Het werkelijke levensverhaal van Temudzhin krijg je dan ook moeilijk verkocht aan een vrouwelijk publiek dus daar kan ik Sergey Bodrov niets over kwalijk nemen. In de film bv. is de Khan een liefdevolle echtgenoot terwijl in werkelijkheid zowat de helft van de wereldbevolking zijn bloed deelt daar hij destijds alles met een hartslag heeft verkracht.

avatar van Bottleneck
Vind het wel wat hebben, een bijna poëtische film over de opkomst van Genghis Kahn. Mooie landschappen en de nadruk ligt meer op de persoon dan alleen op de (paar) veldslagen zelf, hoewel de strijd aan het einde gaaf is (de oorlogstactiek en de paardrijders die als kamikaze-piloten tekeer gaan.

Van Bodrov had ik al z'n realistische maar hopeloos onbekende Prisoner of the Mountains gezien dus was het geen verrassing dat hij oog heeft voor mooie beelden (daar minder digitaal) en passende muziek (daar beter). Maar met Mongol laat hij zien ook zekere 'magische' scenes in elkaar te kunnen zetten, bijvoorbeeld de shots van de de heilige berg met de wolf, of Kahn in de kooi, best mooi.

Alleen is de balans niet in orde; iets meer actie had geen kwaad gekund en niet louter positieve karaktertrekken laten zien, alsof Kahn Kerstman in het kwadraat is. Wat me wel bevalt is hoe vrij indirect duidelijk wordt (via wetten, beloning, opvattingen) hoe hij zoveel krijgers voor zich wint. Leuk gedaan, zeker ook vanwege het weglaten van bepaalde perioden waarin hij opklimt op de ladder. 3,5* voor twee relaxte uurtjes

Van deze film had ik veeel meer verwacht,.
Het was allemaal zo onrealistisch.
Deze film was niet echt goed, maar ook niet echt slecht.
dus 5 op 10 .
Ik heb hem gekocht voor 5 Euro en gezien en hij mag van mij meteen weer weg voor 1 Euro.
kwil hem natuurlijk ook ruilen voor een andere film.

Ik vond het helaas een wat tegenvallende film, het was geen slechte film.. maar zeker ook geen goeie.....
De film is ontzettend mooi gemaakt, prachtige omgevingen.. prachtige kostuums/make-up, zeer goeie acteerprestaties van zowel de kinderen als de volwassenen in de film...
En ook opzich de gevechten waren mooi gemaakt..
Alleen wist het verhaal van de film me niet echt te grijpen, nergens voelde ik ook maar enige band of echte ''spanning'' in de film... en dat vond ik jammer dat had beter gekunt.. het blijft allemaal erg oppervlakkig...
Als de film een x op tv is ofzo is hij het kijken wel even waard, maar ik zou hem niet huren of kopen dan zijn er genoeg betere films

avatar van nadrin
Magistraal epos dat alleen te kort duurde om het verhaal met meer detail te brengen.

avatar van Onslaught
Blijft een hele goede film.

Deze film over Genghis Khan verfilmt de belangrijkste gebeurtenissen uit het jonge leven van Temujin tot aan het moment dat hij alle Mongoolse stammen weet te verenigen. Deze gebeurtenissen wijken weinig af van de grote lijnen en maar de rest is natuurlijk ingevuld.

Het kijken naar deze film is vooral extra boeiend omdat ik me de laatste maand weer in Genghis Khan en het Mongoolse rijk heb verdiept. Hierdoor heb je gelijk een band met de personages, al houden ze het aantal personen in deze film laag waardoor je geen overkill aan personages hoeft te verwerken.

De actie en ook de veldslag aan het eind is goed in beeld gebracht. Mooie rol van Tadanobu Asano en Chuluuny Khulan. Khulan had ik graag nog vaker terug gezien in andere films. Verder is de Mongoolse boventoonzang ook erg mooi in deze film.

avatar van Kondoro0614
Mongol

Redelijk Drama / Avontuur filmpje die ook wel goeie actie in zich had zitten. Ik moest erg wennen aan de film, en hij was totaal niet zoals ik hem verwacht had. Ik dacht meer actie, ik heb dus ook totaal niet gekeken naar de genre indeling op MM. Toch was hij wel voor de meerderheid vermakelijk. Echter is dit de eerste film, die ik helemaal heb gezien, in 2015! Gister avond 01-01-2015 is deze opgezet! Toch iets om even erbij te zetten haha!

Ten eerste vond ik alle acteurs op elkaar lijken.. Of ben ik nu discriminerend bezig? Nee toch? ... Tadanobu Asano acteerde goed, geen angst, geen verdriet.. En uiteraard heerlijke actie scene's! Khulan Chuluun deed het ook wel goed, net zoals gewoon alle andere acteurs.. Ze acteerden wel lekker!

Kwa verhaal vond ik het in deze film wel normaal.. Als Khan van de stammen moesten ze elkaar natuurlijk uit zien te roeien, wat al vrijwel meteen in het begin van de film begon met een kommetje soep? waar dan vergif in zat.. Etc. Het was wel leuk om te volgen! Het concept was ook leuk bedacht, en zeker de zoektoch was gaaf, want ze zijn hier in deze film niet bang om zuinig te zijn met het nep bloed, ook het eind gevecht was erg gaaf!! En uiteraard ook die elite squad die hij als eerste weg stuurde! Leuk om een keer gezien te hebben!

Waanzinnig mooie film, en is ook echt gebeurd !!

avatar van Onceuponanytime
Lange inleiding en te weinig 'vechtspektakel'. Het beeldmateriaal maakt veel goed

avatar van Night's Watch
Dit was mijn eerste Russische film en die is me zeker niet tegengevallen. De film komt op alle vlakken helaas net iets te kort voor een echte topfilm, maar een goede film is het zeker!
Mijn nieuwsgierigheid naar zowel Russische films als voor Sergey Bodrov is licht aangewakkerd, hoop hier binnen nu en afzienbare tijd toch eens meer van te gaan zien.

avatar van Night's Watch
Trouwens, de speelduur staat hier aangegeven als 126 minuten terwijl de film toch echt maar 2 uur (inclusief aftiteling) duurt op Netflix. Ergens zijn of zes minuten verdwenen of er zijn ergens zes minuten weggetoverd

Fragmentarische film over de moeizame opkomst van Genghis Khan als leider van alle Mongolen. De film kent een aantal bijzonder mooie natuuropnamen en ook de scènes tussen Tadanobu Asano en nieuwkomer Khulan Chuluun (zijn vrouw Börte) mogen er best zijn. De vele gevechtsscènes, waarbij het bloed haast letterlijk van het scherm spat, zijn evenwel niet aan mij besteed. Samengevat: nogal tegenvallende film zonder veel diepgang en (te) veel toevalligheden.

avatar van Antonev
Interessant kijkje in het wereldje van Mongoolse stammen anno 1200 en de opkomst van een groot heerser. Ik was er echter vanuit gegaan dat de hoogtijdagen van Khan wat meer belicht zouden worden, maar dat is dus alleszins het geval. Deze film gaat over de jeugd en opkomst van Khan. De beelden van de Mongoolse steppe waren soms adembenemend.

3 sterren want het verveelde me niet, maar anderzijds zijn er een paar gaten en sprongen die een verklaring missen. Goed, maar eenmaal gezien te hebben volstaat.

avatar van baspls
De Russische film Mongol verteld een coming of age-verhaal waarin we Temudzhin Khan volgen van toen zijn vader stierf en de stam hem en zijn moeder verstootte tot het moment dat hij Khan van alle mongolen is geworden, de legendarische Genghis Khan.

Op het CGI bloed na is Mongol visueel een sterke film. Je merkt in de verte wat invloed van Tarkovsky en Kurosawa en wat duidelijker vergelijkingen met Jean-Jacques Annaud. Op de zelfde toegewijde manier wordt de natuur van Mongolië in beeld gebracht. Ook de veldslagen mogen er zeker wezen. Sterk is ook dat de film volledig in het Mongools is opgenomen en niet in het Russisch of Engels. De acteurs zijn voornamelijk Chinees en Russisch maar daarnaast spelen er ook veel Japanners in de film

Minder was het verhaal. Door de grote sprongen in tijd die gemaakt worden doet het verhaal erg fragmentarisch aan. In de laatste 18 minuten maken we een sprong van Temudzhin als slaaf naar machtige krijgsheer met duizenden soldaten. Hoe dit gebeurt wordt niet behandeld, terwijl dat juist interessant is om te behandelen. Ook wordt niet duidelijk waarom Temudzhin zo'n meedogeloze veroveraar is geworden, hier komt hij zelfs sympathiek over.

Een aardige Russische film dus, alleen had vele male beter gekund.

Blijft goed.

Begin van een trilogie die er nooit eentje zou worden. Dat was een geluk voor deze film, want zo wordt de klassieke biopic structuur mooi vermeden. Geen rise & fall perikelen, wel een uitgerokken aanloop naar de rise van Genghis Khan.

Film ziet er mooi uit en heeft een fijne soundtrack. Beiden dragen bij aan het noeste karakter van de film, die verder aangedikt wordt door Asano's ruige acteerprestaties. Normaal niet zo'n fan van acteurs die personages met een andere nationaliteit spelen, maar Asano is gewoon gemaakt voor deze rol.

Mongol is misschien niet de meest creatieve of opvallende film, maar kent geen zwakke punten en weet dankzij een originele invalshoek toch makkelijk te overtuigen. Wat mij betreft komt die sequel er ook gewoon nooit, deze film is goed zoals hij is.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Shadowed
Mwa.

Qua cinematografie is de film helemaal top, toegegeven. Vooral de mooie beelden van de landschappen zijn bonussen waard. De bossen, de bergen, de sneeuwachtige gebieden zijn allemaal mooi en fraai in beeld gebracht. Ook mooi kleurgebruik.

Qua aankleding was het wat lomp, vooral omdat die grote kleden duidelijk zwaar zijn, en dat zie je aan de acteurs. Het begin is langdradig, en de film is na een gegeven moment ook gewoon saai. De acteerprestatie van Asano is wel goed, maar de rest was niet heel sterk.

Verhaal is ook gewoon niet boeiend genoeg om te volgen, fijn dat de gevechten wel mooier vormgegeven zijn en de beelden zijn ook zeker mooi. Het was alleen allemaal wat saai. Inderdaad ging de stap van slaaf naar machtige leider ook wel snel en kwam eigenlijk ook compleet uit de lucht vallen.