Genre: Actie / Komedie
Speelduur: 85 minuten
Alternatieve titels: White Sun of the Desert / Белое Солнце Пустыни
Oorsprong:
Sovjet-Unie
Geregisseerd door: Vladimir Motyl
Met onder meer: Spartak Mishulin en Kakhi Kavsadze
IMDb beoordeling: 7,7 (7.806)
Gesproken taal: Russisch
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Beloe Solntse Pustyni
Sukhov, een soldaat uit het Rode Leger, heeft vele jaren gevochten in de Russische burgeroorlog in Russisch-Azië. Net wanneer hij op het punt staat naar huis te gaan krijgt hij de opdracht om de harem van de gezochte guerrilla-leider Abdulla te escorteren.
Externe links
Acteurs en actrices
Fyodor Sukhov
Pavel Vereshchagin
Said
Abdulla
Nastasya
Petrukha
Gyulchatay
Rakhimov
Lebedev
Semyon
Video's en trailers
Reviews & comments
pascal83
-
- 2733 berichten
- 2447 stemmen
Leuk weetje:
It is an unbreakable tradition that Russian cosmonauts and foreign guests watch this movie the day before they blast off aboard a Soyuz rocket from Baikonur Cosmodrome.
IMDB
Koos
-
- 308 berichten
- 2255 stemmen
Leuke film!! Is een cultklassieker onder de russen geloof ik. De film is zeker de moeite waard, ze zouden de film moeten laten zien tijdens de geschiedenis les Het communisme druipt er vanaf, maar hoe dan ook; het is allemaal erg goed gedaan. De liedjes, de beelden, de gesprekken, de one-liners.
Het gegeven van de film is ook gewoon te mooi voor woorden. De beste man moet de harem van Abdulla escorteren. Abdulla zit achter zijn vrouwen en de russen aan. Komrad Sukhov beschermd de vrouwen en krijgt daar wat hulp bij van een soldaat, een of andere rebel die hij heeft opgegraven uit de woestijn en een oud-veteraan.
Dit beschermen gaat Komrad Sukhov natuurlijk goed af! Onze Russische held! Maar zelf wil hij liever terug naar huis om na jaren lang "werkers bevrijden" over heel de wereld weer lekker te genieten van zijn vaderland.
Kijk hoe dit afloopt!! (als je de film ergens kunt vinden.., en dat zal zeker een probleem worden!)
4*
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Lees op het net over de sterrenstatus van de film in het voormalige Sovjet-Rusland (maar waarom nu precies deze film?). Film maakt die status nu niet direct waar, maar wist me toch wel positief te verassen. Een Sovjet-sprookje met een humoristische inslag, waar een comrad een harem vrouwen verdedigt, een veteraan te - met een paradijselijke tuin - erg mooie liederen zingt. Het of beat tempo (zoals vaak in Sovjetfilms), de liederen, het moralisme dat er dik boven op ligt, maar eigenlijk totaal niet irriteert, de omgeving en het Duizend-en-één-nacht-achtige verhaal maken dit toch tot een bijzondere kijk ervaring.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Beloe Solntse Pustyni (1970) is samen met Tini Zabutykh Predkiv (1964) mijn favoriete sovjetfilm . Ik ben in de Sovjet-Unie geboren , misschien ligt het daaraan .
De oneliners hier zijn geniaal ...
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Een Russisch klassiekertje. Dit soort films kun je gelukkig wel kijken als je met Aeroflot van en naar je vakantiebestemming vliegt.Voor mij aantrekkelijker dan bijna alle andere films die ik al vaak genoeg op tv gezien heb. Hier koos ik zelf voor de film, maar astronauten die vanaf Russische bodem gelanceerd worden, zijn verplicht deze film te kijken.
Een klassiekerstatus is niets heiligs voor mij en om heel eerlijk te zijn, ging The White Sun Of The Desert flink tegenstaan na een half uur. Het verhaal is toch vrij dun en de enige voldoening haalde ik uit de verwijzingen naar het communisme. Het smeden en bewerken van een sikkel met een hamer ligt er dan wel heel dik bovenop. De benadering van de hoofdpersoon naar de harem van de guerillaleider is ook een mooi voorbeeld, omdat het hebben van een harem compleet tegen de idealen van het communisme indruist. Het levert wat botsingen op, maar wordt nergens spektaculair. Hooguit grappig. Evenmin spectaculair is de rest van het verhaal. De dialogen zijn niet boeiend. Het wordt gewoon een beetje saai als de sympathieke hoofdpersoon voor de zoveelste keer naar huis verlangt. Naar die stevige berin van een vrouw, terwijl een complete harem van prachtige dames je aandacht opeisen. Actiescenes zijn er te weinig en bovendien niet bijzonder. Zelfs niet voor een film uit 1970, al is het wel leuk om deze eens gezien te hebben. Gelukkig zal ik nooit de ruimte in geschoten worden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Een even leuke als bizarre 'Eastern'. Sukhov droomt al van thuis (wow - wat een kleurenpracht met 'zijn' Roodkapje' - en zag ik daar een bloot been ??) maar belandt in een woestijn die meer doet denken aan het sprookjesachtige en de setting van Parajanov en Ali Baba dan wat je je normaliter voorstelt bij een Sovjet film. De 9 pastelkleurige, zuurstokgelijkende haremdames hebben een vervreemdende werking - evenals de lemen bebouwing en poortjes en roestige opslagtanks aan zee. In deze setting vecht Sukhov zowel tegen Abdullah als de elementen als tegen de machinerie van de Sovjetstaat. Vermoeiend - dat is het trouwens ook...
Ik weet niet of er maandag in EYE in de lezing nog meer over deze film aan duiding werd gegeven. Ik begreep uit de begeleidende tekst dat met de komst van Brzenjev als secretaris-generaal van het politbureau het gedaan was met de in de Jaren 60 ingezette dooiwave binnen de Russische film (tenminste de Russische film die het Westen bereikte) en deze 'eastern' een van de weinige dingen was die 'ons' bereikte. In dat licht moeten we misschien ook kijken naar het opvallende succes dat de Sovjet film boekte in de periode onder Breznjev de Academy Awards: 3 maal winst en nog eens 6 nominaties tussen 1968 en 1984. Ik postte er hier al over.
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
Aparte film, maar op een intrigerende manier.
Ben zelf wel fan van de woestijnsetting, die ik zeker in een Sovjetfilm niet direct had verwacht. Vrij rauw, bij momenten een beetje knullig, maar zeker bovengemiddeld.
Sol1
-
- 555 berichten
- 260 stemmen
Best leuke film ja met een opvallend westernsfeertje.
Een vergelijking van verschillende filmvarianten is interessant. Wat algemene informatie volgt hier, met extra’s voor de film zelf.
De “eastern” heeft twee vormen: de feitelijke eastern en de zogenaamde rode western. De feitelijke eastern speelt zich in het Oosten af (in de Aziatische republieken van de voormalige USSR). Dit is een feitelijke eastern.
Bij de rode western speelt de actie zich af “in Amerika”, zoals bij “onze eigen” westerns. Voor de rol van Indianen werden daarbij door de USSR Oost-Europeanen uit verschillende satellietstaten ingezet.
In de westerns is doorgaans sprake van een eenzame held, die dan slechts zijn eigen doelen volgt, zoals geld of wraak. Compleet individualistisch. Soms zelfs met criminele trekjes. Voor de USSR was dat absoluut onbespreekbaar. De held in beide soorten easterns strijdt daar altijd voor algemene idealen en maakt deel uit van een groep, hij is geen superheld, rijdt soms misschien slecht paard en/of schiet beroerd. In Beloe Solntse Pustyni is dat laatste dan weer absoluut niet van toepassing.
Groepen als landbouwers staan altijd aan de goede kant. In de rode western worden de indianen bovendien gerespecteerd, als slachtoffers behandeld, die voor hun rechten strijden. Bij een feitelijke eastern kan de groep makkelijk multi-etnisch zijn. Deze drie elementen komen bij deze film niet aan de orde.
Ook de liefde wordt anders behandeld. In de western kan de held er een hoop relaties op na houden, geliefd zijn bij vrouwen. In een eastern gaat de aandacht voor revolutionaire ideeën voorop en is de held misschien al getrouwd, of heeft helemaal geen geluk bij vrouwen. In Beloe Solntse Pustyni draait het totaal niet om relaties. Vandaar ook de (door de echte USSR-politiek opgelegde) desinteresse van de hoofdpersoon in de harem.
Het taalgebruik, ook tussen man en vrouw, valt mij in deze film verder op. Het Russisch kan heel erg poëtisch zijn, sprookjesachtig en klinkt in onze oren dan heel apart, archaïsch misschien.
Voor mij is dat een verrijking, het stoot anderen misschien af. Ook de religieuze achtergrond van de meeste Russen komt subtiel naar voren in de vorm van iconen en gebaren (kruisjes slaan) in de film.
Deze film is een hele interessante uitnodiging voor een hele interessante cultuur, maar wel voor de liefhebber denk ik (verwacht zeker geen western).
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Aangename klucht –met hier en daar een dramatisch accent– over een veteraan van de Russische burgeroorlog die op weg naar huis middenin de woestijn plotseling opgezadeld zit met de restanten van een harem. De film kent een aantal memorabele scènes, zoals de onverstoorbare oude mannen en de vrouwen die in paniek hun gezicht moeten bedekken. Erg leuk.
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Bekijk ook
Sudba Cheloveka
Drama / Oorlog, 1959
12 reacties
L'Événement
Drama, 2021
20 reacties
Kin-Dza-Dza
Komedie / Sciencefiction, 1986
7 reacties
Ya Shagayu po Moskve
Komedie / Romantiek, 1964
20 reacties
Angel-A
Komedie / Drama, 2005
73 reacties
Sobachye Serdtse
Drama / Komedie, 1988
5 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.