• 8.985.515 stemmen

Ontwikkeld door: Richard P. Rubinstein en Tomás Krejcí

Met: Alec Newman, Susan Sarandon en Daniela Amavia

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Datum van release: zondag 16 maart 2003

Eerst uitgezonden op: Sci-Fi Channel (Verenigde Staten)

• Amazon Prime Bekijk miniserie via Amazon Prime

Plot Children of Dune

"Children of Dune" is het vervolg op "Dune". Het verhaal groeit en geeft meer uitleg over de mythe rondom het gezin Atreides. Er zijn twaalf jaar verstreken sinds Paul Maud'dib Atreides de in de woestijn levende Vrijmans opriep een oorlog te beginnen tegen de laatste overblijfselen van het Oude Keizerrijk. In die twaalf jaar werden alle planeten stuk voor stuk gekoloniseerd en onder bevel gebracht van Maud'dib. Uit deze chaos verrees het Huis Atreides als de grote machthebber op de dorre planeet Arrakis. Maar het keizerlijke regime is niet almachtig. De grote vijand, baron Harkonnen, probeert nog altijd de macht over Dune en zijn mysterieuze levenskracht te heroveren

1. 1. Messiah

16 maart 2003 (1 uur en 30 minuten)

12 jaar na de eerste Dune-miniserie is Duke Paul Atreides keizer geworden. Tijdens een aanval is hij blind geworden maar hij gebruikt zijn 'visies van de toekomst' om te zien. Chani zijn bijvrouw heeft hem een tweeling gegeven, Leto II en Ghanima. Wanneer zijn kinderen worden aangevallen, gebruikt Paul Leto's ogen om het gevaar te zien en af te wenden, maar verliest daarbij zijn psychische visie en wordt volledig blind. In overeenstemming met de gewoonten van Fremen wandelt hij de woestijn in en laat zijn kinderen achter in de handen van zijn zuster, Alia.

2. 2. The Children

17 maart 2003 (1 uur en 30 minuten)

Als er veel complotten om politieke macht dreigen te ontstaan, wordt Pauls machtsbasis van binnenuit uitgehold waardoor zijn zeer ambitieuze zuster Alia politieke voet aan de grond krijgt. Alia is bekend met haar herinneringen van haar voorouders en wordt door de Bene Gesserit verafschuwd. Lady Jessica, haar moeder keert terug naar Dune om haar kleinkinderen Leto II en Ghanima te bezoeken. Wanneer een bepaalde voorouder Alia begint te beïnvloeden en probeert te beheersen, moet Lady Jessica onderduiken. Leto II en Ghanima bedenken een plan om haar te redden.

3. 3. The Golden Path

18 maart 2003 (1 uur en 30 minuten)

Terwijl Alia volledig bezeten raakt, krijgt ze ook nog te maken met rebellerende Fremen. Ghanima, die een aanval op haar overleefde door House Corrino, is nu verloofd met Farad'n Corrino. Onverwachts keert Leto II terug uit de woestijn waarvan men dacht dat hij dood was. Toen hij in de woestijn was, heeft zijn lichaam wat zandlarven geabsorbeerd, waardoor hij langzaam verandert in een zandworm. Alia verzet zich tegen het feit dat de baron haar probeert te bezitten. Irulan slaat het aanbod van Jessica af om met haar terug te keren naar Caladan.

Leto Atreides II

Gurney Halleck

Baron Vladimir Harkonnen

avatar van redfish71

redfish71

Weinig mensen hebben deze blijkbaar gezien.

Als Dune fan heb ik deze blijkbaar gemist of ik kan het me niet meer herinneren.

Nu er geruchten zijn over een derde film na Dune 2 die in 2024 uit komt met als verhaallijn de Children of Dune en Dune Messiah is het natuurlijk interessant om deze lore even te verkennen.

Als je het origineel Dune bekijkt en dan de film van Villeneuve ernaast legt valt op hoe veel ze op elkaar lijken. Villeneuve heeft zich duidelijk laten inspireren en dan de slechte punten aangepakt en de goede dingen overgenomen.

Enfin begonnen aan Children of Dune:

We krijgen 3 vrij lange (90 minuten) afleveringen.

We bevinden ons nog steeds op Arrakis/Dune en we zijn inmiddels enkele jaren verder. Ik zal even niet al teveel over het plot vertellen want dat zijn ook spoilers voor de komende Dune 2 film.

Waar het voor mij op neer komt is dat we een nieuwe cast zien, vooral ook veel jongere gezichten en sommige oudgedienden zoals Susan Sarandon en Alice Kriege. Helaas zijn er slechts 2 of 3 karakters die een beetje indruk maken. De rest van de jonge en onbekende cast doet het niet bijzonder goed. 1 acteur vind ik ook miscast vanwege zijn leeftijd. Hij komt gewoon te oud over vergeleken met Paul.

In aflevering 2 maken we een sprongetje in de toekomst. Gelukkig blijft de cast hetzelfde, maar er wordt ook niks gedaan om de mensen ouder te laten lijken. Dat is ergens raar (tegenwoordig doet men die moeite wel), maar ook fijn zodat je niet ineens zoals in House of the Dragon met een nieuw gezicht moet meeleven.

Het verhaal is mooi om te zien omdat veelvuldig gerefereerd wordt aan het verleden en het is best interessant om te zien hoe de geschiedenis van Dune verder gaat na de andere films, maar echt spannend wil het nooit worden. Er zijn meerdere plots die samenspannen tegen de Atreides familie, maar deze worden allemaal vrij eenvoudig verhinderd of omzeild.

De sets halen het duidelijk niet bij het oorspronkelijke deel en de CGI is soms best slecht, al is de greenscreen actie soms best te pruimen.

In de latere afleveringen drukt een extreem jonge James McAvoy wel een stempel op de serie. Hier zie je dat hij een van de enige acteurs is die iets in zijn mars heeft.

Dus in conclusie: het verhaal heeft zeker potentie. Ondanks de lange speelduur van de afleveringen denk ik dat er meer in zit. Je 'voelt' wel dat de wereld van Frank Herbert leeft en er meer in zit. Misschien als elke aflevering een volledige film wordt dat het iets beter uitgewerkt kan worden en meer indruk maakt. Het is gelukkig niet zo afgeraffeld als de eerste oorspronkelijke film, maar het lijkt alsof de lore nog meer tijd nodig heeft om tot zijn recht te komen.

Muv een montage aan het eind van aflevering 1 heeft verder niks echt indruk op mij gemaakt en kennen de afleveringen vooral veel stijf politiek geneuzel van verschillende partijen en veranderende allianties en groepen.

Op het einde van aflevering 3 komt de boel dan eindelijk een beetje op gang maar heel bevredigend is het niet helaas.

Leuk als fan van de lore en een kijkje in what's to come, maar niet verplicht en misschien doet Villeneuve het beter straks.