Crociati (2001)

Alternatieve titel: Crusaders

Italië / Duitsland
Avontuur / Drama
194 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Dominique Othenin-Girard
met Alessandro Gassman, Johannes Brandrup en Franco Nero

Duizend jaar geleden reisden de eerste kruisvaarders af naar Jeruzalem, dat vandaag de dag nog altijd een plaats van hoop is, maar ook een plaats van terreur en tragedie. In deze miniserie is Jeruzalem het einddoel van een leger christelijke soldaten, die het Heilige Land willen "bevrijden" van de moslims. Tegen deze turbulente krijgsachtergrond ontvouwt zich het ontroerende verhaal van de drie jongemannen die met elkaar vechten, maar ook tegen elkaar, terwijl hun lot langzaam maar zeker wordt gevormd.

avatar van argus
Ik heb de volle 193 minuten van deze film in één keer uitgezeten. Het heeft mij geen moment verveeld. Er zit naast een mooi en interessant verhaal veel goed gespeelde dramatiek en actie in. Dit alles opgeluisterd met mooie mediterane beelden en prima muziek. 4½ punten.

avatar van Dynamovie
Ik heb deze dvd ook, maar met andere hoes (Engelse titel: The Crusaders). Het is een vooral door de RAI geproduceerde mini-serie. Het begin is niet zo sterk, maar wordt beter naarmate het verhaal zich afspeelt richting Jeruzalem. Wat mij vooral bevalt is dat het geen zwart-wit verhaal is tussen goed en slecht en zo dicht mogelijk bij de historische werkelijkheid blijft: voor de komst van de kruisvaarders leefden Moslims, Joden en Christenen vreedzaam tezamen in Jeruzalem. De helden kennen ook zwakke momenten, wat de film sterker maakt. Dit zie je vaker bij Europese dan bij Amerikaanse producties. De filmmuziek is ook mooi. 4*

Mooie parallel lopende verhalen van de hoofdpersonen in een prachtige omgeving, die elkaar dan weer op het einde tegenkomen. Ik heb mij geen moment verveeld. 4*

Ik vond deze miniserie niet zo goed. Wel qua settings, kostuums, ed maar wat mij enorm stoorde, was de allom vertegenwoordigde muziek. Zo erg dat vaak dialogen naar de achtergrond verdwenen. Er is gewoon teveel muziek op de voorgrond. Bovendien kreeg ik de indruk dat alle dialogen nagesproken waren in de studio. Er klopte gewoon iets niet met wat je hoorde en wat je zag, idem voor de achtergrondgeluiden.
Historisch leek het me wel in orde, dat vreedzaam samenleven dat er oorspronkelijk was, de misleiding van de kruisvaarders die voor het geloof vertrokken naar Jerusalem, etc. maar de personages konden mij niet raken. Dat is ongewoon voor mij want ik hou wel van miniseries en geschiedkundige verhalen. Ook de goede afloop voor de hoofdpersonages was er mij teveel aan. Vandaar de niet zo goede beoordeling.

Typisch dat (ook) in deze film Armeense christenen (of moet je niet juister zeggen: christelijke Armeniërs?) als onbetrouwbaar (op zijn zachtst gezegd) ten tonele worden gevoerd. Is dit een vooroordeel van de filmmakers (dat dan overigens door velen nu nog wordt gedeeld) of gebaseerd op een historische gebeurtenis uit die tijd? Het is mij bekend dat een deel van het eerste kruisvaardersleger Edessa heeft overvallen, dat toen vooral christelijke inwoners kende maar niet rooms-katholieken.
Paus Urbanus II, die zich de leider van alle christenen beschouwde in plaats van alleen de rooms-katholieken, het oosters schisma van 1054 (de definitieve breuk tussen de patriarch van Rome en zijn gelijke van Constantinopel) was immers al een feit, riep op tot de eerste kruistocht met de kreet "Deus vult" (= god wil het, toch knap dat hij vóór de tijd van de moderne communicatiemiddelen al met hem in contact stond) en gebruikte als reden dat de christenen niet meer ter pelgrimsvaart naar Jeruzalem konden gaan. In de film blijkt dit een flagrante leugen. In de islam worden overigens de "drie religies van het boek" (jodendom, christendom, islam) als aan elkaar gelijk beschouwd. Voor iemand die geen enkel geloof aanhing (en mogelijk aanhangt) kende (kent) men geen begrip. Zoals ook uit de handelingen van de (hier gefingeerde) leiders van deze (en volgende) kruistochten ging het vooral om geldelijk gewin, hoe dan ook.
Een parallel met het heden is gemakkelijk te trekken: Bush (die zich de leider van de wereld beschouwt) roept op tot een "kruistocht" tegen het kwaad, vooral waar volgens hem "massavernietigingswapens" liggen opgeslagen. Maar in werkelijkheid gaat het om de macht in het aan olie rijke gebied.
Op 15 juli 1099 vond de slotaanval op Jeruzalem plaats waarna, met uitzondering van de Arabische generaal Iftikhar en zijn garnizoen van de citadel die tegen een hoge losprijs betaald aan graaf Raymond van Toulouse door hem tot buiten de stad werden begeleid, alle moslims (mannen, vrouwen, kinderen) en joden werden afgeslacht totdat alleen nog maar christenen in leven waren binnen Jeruzalem. Dit feit komt ook naar voren aan het einde van de film "Kingdom of Heaven".

avatar van Arnhemmer
Een aardige productie die, naar mijn mening, er iets te goedkoop uit ziet, en daarom wat aan kracht inboet.
Historisch gezien klopt `t allemaal wel aardig. De acteerprestaties vond ik matig. Waarschijnlijk ben ik met de verkeerde verwachtingen voor deze productie gaan zitten, want ik verwachtte eigenlijk meer een uiteenzetting van historische feiten i.p.v. een avontuur/drama. ( voortaan toch maar eerst beter de info lezen) .

avatar van van duijn
Crusaders... Avontuur/drame van 194 minuten bestaande uit 2 delen. Naar mijn mening een best aardige film.
Acteerprestaties zijn helaas niet goed. Het ziet er allemaal ook niet duur uit maar toch een goed verhaal, goede actie en best aardige omgeving. Alleen langdradig is hij wel...

chrissie schreef:
...wat mij enorm stoorde, was de allom vertegenwoordigde muziek. Zo erg dat vaak dialogen naar de achtergrond verdwenen. Er is gewoon teveel muziek op de voorgrond. ....

Helemaal eens. Wat een irritante herie. Slechte regie dus, om de moziek zo dominant de overhand te laten nemen in een film. Na 10 min uitgezet want ik werd er moe van. 1*

avatar van woeler82
Film zag wel aardig uit, maar de productie zag er wel iets te goedkoop uit.
Was een lange zit en sommige scenes wat langdradig.
Voor mij was deze film een eenmalige kijk, echt spannend was die nergens , helaas