• 8.985.835 stemmen

Ontwikkeld door: George Miller

Met: Nicole Kidman, Denholm Elliott en Hugo Weaving

Oorsprong: Australië

Datum van release: zondag 5 november 1989

Eerst uitgezonden op: ABC (Australië)

Plot Bangkok Hilton

De jonge Katrina Stanton gaat na de dood van haar moeder op zoek naar haar vader. Tijdens de zoektocht ontmoet Katrina een aantrekkelijke jongeman met wie ze doorreist naar Bangkok. Wanneer tijdens een controle op het vliegveld, in één van haar koffers heroïne wordt gevonden, begint voor haar een ware nachtmerrie. Ze wordt opgesloten in de beruchte Thaise gevangenis " Bangkok Hilton" waar haar onder erbarmelijke omstandigheden de doodstraf wacht. Haar vader, ooit een begaafd advocaat, doet verwoede pogingen om het doodvonnis ongedaan te maken.

5 november 1989 (1 uur en 30 minuten)

Katrina Stanton is een meisje dat in Guardbridge opgroeit. Haar moeder is Catherine Faulkner, een vrouw uit een rijk gezin met strenge ouders. Haar vader is Harold Stanton, hij zat in de oorlog in een kamp in Bangkok waar hij een schandaal heeft begaan. Harold en Catherine ontmoeten elkaar als Harold werkzaam is als advocaat in Australië, onder de naam Graeme Greene, dit speelt zich ergens half jaren 60 af. Ze zijn zeer gelukkig samen, houden veel van elkaar. Op kerstavond slapen ze eenmalig met elkaar, de volgende dag staat in alle kranten dat de vader van Harold is overleden, hij zat in hetzelfde leger als Harold en in de kranten staan foto's van Harold. Het komt uit dat Graeme Greene niet zijn echte naam is, en dat hij een schandaal heeft begaan in de oorlog. Catherine mag hem niet meer zien van haar moeder, en moet alle herinneringen aan hem naar hem terugsturen.

12 november 1989 (1 uur en 30 minuten)

Catherine heeft inmiddels een dochter van 20 jaar oud. Het is de dochter van Harold, alleen weet hij dit niet. Ze hebben elkaar nooit meer gezien na kerstavond. Dochter Katrina heeft altijd thuis bij haar moeder gewoond, ze weet weinig af van de echte wereld. Wanneer haar moeder overlijdt aan kanker komt Katrina er middels de dagboeken van haar moeder achter dat haar vader nog leeft, eerder was haar altijd verteld dat hij was overleden. Ze gaat op zoek naar hem.

19 november 1989 (1 uur en 30 minuten)

Katrina komt uiteindelijk terecht in de gevangenis Lum Jau. Ze komt terecht in een cel voor farang waar op de buitenkant de naam Bangkok Hilton is geschilderd, de gevangenisbewaarders noemen het liever 'Farang Heaven'. Ze ontmoet in haar cel een aantal vrouwen die constant bidden, zij zijn boeddhist geworden in de gevangenis. Het verloopt alles behalve vlekkeloos in de gevangenis.

Katrina Stanton

Detective King

Pretty Warden

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

1 van de eerste serieuze rollen van kidman, ik geloof dat dit haar doorbraak was.

lang geleden de film, want dat is het eigenlijk, gezien. en vond het in die tijd redelijk goed.

volgens mij ging Thailand ten tijde dat de film uitkwam gebukt onder een dictatuur.

avatar van wezli

wezli

Ik heb dit begin jaren 90 op TV gezien. ik vond het toen redelijk. Nu ik het weer gezien heb vind ik het vrij matig en klungelig. Het verhaal op zich niet, maar hoe het uitgevoerd is wel. In de eerste paar minuten zijn er een paar bijzonder slechte effecten gebruikt, die toen echt al beter konden. Het meest ergerlijke; het huis dat niet gespiegeld reflecteert in de verrekijker.... Wat is er dan wel goed; de acteurs, met name Nicole Kidman.

avatar van shrink

shrink

• 1977 berichten

Verrassend goed. Ik had er niets van verwacht. Nicole Kidman is zelfs nog even naakt te zien. Verhaal is boeiend en het einde is goed, maar ook een beetje heel snel allemaal.