• 8.985.277 stemmen

Storm of the Century (1999)

Horror / Thriller | Miniserie

Show titel: Storm of the Century

Genre: Horror / Thriller

Ontwikkeld door: Stephen King en Mark Carliner

Met: Debrah Farentino, Tim Daly en Colm Feore

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Datum van release: zondag 14 februari 1999

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot Storm of the Century

Storm of the Century gaat over een kleine gemeenschap op een eiland in Maine, belegerd door een wreed klimaat en een nog wreder, alwetend wezen. "Geef me wat ik hebben wil, dan ga ik weer weg," verkondigt het mensachtige wezen dat zichzelf Linoge noemt. Er zit mysterie in zijn naam. En in zijn onverzettelijke eis. Een ding is de dorpelingen duidelijk. Het stevige raadhuis kan hen misschien tegen de storm beschermen. Maar niets kan hen beschermen tegen de steeds erger wordende verschrikking van een sinds het begin der tijd woekerend kwaad.

14 februari 1999 (1 uur en 22 minuten)

Een zeer krachtige sneeuwstorm treft het fictieve stadje Little Tall Island voor de kust van Maine. Deze storm is zo krachtig dat alle toegangswegen van het eiland worden geblokkeerd. Niemand kan het eiland verlaten, totdat de storm voorbij is. Terwijl ze proberen om te gaan met de storm, worden de burgers van de stad bezocht door Andre Linoge, een dreigende vreemdeling die kennelijk alle duistere geheimen van de stadbewoners kent, waaronder abortus, overspel en drugsgebruik Nadat hij een van de inwoners van de stad heeft gedood, wordt Linoge gevangen gezet. Ook al zit hij in de gevangenis en wordt hij bewaakt door de vertrouwde agent van de stad, Mike Anderson, kan Linoge op de een of andere manier mensen dwingen om zelfmoord te plegen of anderen te doden vanuit zijn cel. Linoge herhaalt zich voortdurend: "Geef mij wat ik wil en ik ga weg", zowel door zijn slachtoffers als door zijn slachtoffers. Interessant is dat, hoewel de volwassenen doodsbang zijn voor de vreemdeling, alle kinderen tot hem aangetrokken zijn.

15 februari 1999 (1 uur en 26 minuten)

In een droom zien de stedelingen dat ze twee-aan-twee de zee inlopen met het woord Croatoan op hun hoofd gegraveerd. Mike komt er achter dat Linoge een anagram is van de demon Legion en mobiliseert de dorpelingen zodat ze de eisen van Linoge kunnen horen.

18 februari 1999 (1 uur en 26 minuten)

Linoge wil een erfgenaam: één van de acht kleine kinderen die hij al eerder had uitgeschakeld. Iemand die "zijn werk" voortzet wanneer hij het zelf niet meer kan". Hoewel Linoge's leven al meer dan duizend jaar duurt, is hij niet onsterfelijk. Hij verklaart dat elk van de acht kinderen geschikt is voor hem.

Andre Linoge (Human & Monster Form)

Constable Mike Anderson

Burt Soames

Sonny Brautigan

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

Aan de stemmen te zien de moeite waard. Staat in zijn geheel op YouTube of in 3 delen. Storm of the Century Full Movie Stephen King - YouTube - m.youtube.com

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

Verrassend dat deze er pas recentelijk opstaat. Denk toch wel 1 van de betere of beste tv verfilmingen van King.

Deze mini serie moet het vooral hebben van Sfeer en onderhuidse spanningen. De akteurs doen het goed maar de slechterik steekt er echt boven uit. Het is een tijdje dat ik hem gezien heb maar kan me het verhaal nog goed voor de geest halen.

avatar van H€yoka

H€yoka

Vreemd dat deze nooit tot bij ons geraakt is. Of ik zou hem moeten gemist hebben, uiteraard. Goede serie die ondanks haar 4u looptijd geen moment verveelt. Typisch King om zo'n sfeertje in een Amerikaans gemeenschap neer te zetten en deze keer nog wel op een eiland.

avatar van finalman

finalman

Zéér slechte film, vooral het einde. Ik begrijp de hoge score hier niet. 4u15min kijken voor zo’n einde? Zonde van mijn tijd!!!

avatar van Hejira

Hejira

Heb deze in t kader van "verkoeling" weer eens bekeken. Belachelijk dat deze nog niet in herstelde glorie te vinden is! Wil dit heel graag in HD zien.

Wat een geweldige 'film' (zo noem ik het voor t gemak even) is dit toch.

De sfeer die neergezet word is zo specifiek, een eiland vol met excentrieke mensen tijdens een sneeuwstorm. Eigenlijk is dat al genoeg, die setting en de personages. Het contrast tussen de knusse warme momenten, diverse personages en dan de ijzige scenes waar de ware aard van de mensheid naar boven komt.

Het horror onderdeel komt goed uit de verf juist omdat de context zo sober is en het verhaal de tijd krijgt om te ademen.

Soms is het wat langdradig, maar uiteindelijk heeft elke scene een doel.

De dreiging kruipt onder je huid en op het eind blijft er alleen maar pure wanhoop over.

Born in sin, come on in.

avatar van Robson1968

Robson1968

Allereerst, laat de "horror" in het genre maar weg. Geen horror gezien. Wel aardige thriller. Degenen die er wel goede horror in vinden zitten, moeten eens opzoeken wat horror betekent.

Maar misschien - als ik deze in 1999 gekeken had - had deze hoger gescoord als het niet zo verrekte langdradig was. een sfeertje neerzetten is een, de boel uitmelken is twee. En misschien ben ik wel "verwend" met het betere horror werk

Verder geregeld onlogische zaken, die makkelijk weerlegd hadden kunnen worden. Die halen me dan net weer uit de inleving die ik met vlagen had. Vooral het opwekken van het gevoel om de daad die men moet doen om te overleven.

Wel grappig dat er veel elementen inzitten die later in de serie Haven terugkomen. Al met al best wel vermaakt, maar niet meer dan 2,5 ster, door de traagheid, gebrek aan logica soms, en het tegenvallende einde.

avatar van Phantasm

Phantasm

Inderdaad, horror was het echt niet, maar inderdaad meer een fantasie/thriller. Veel te lang allemaal, echt veel had ik hier niet mee.

avatar van Django282

Django282

Zeer leuke serie , ms niet de beste acteerprestaties . Maar het is voorral de feeling die deze serie neerzet die het zo een leuke watch maakt.
Plus punten : - Colm Feore als Andre Linoge
- De afgesloten sfeer die de storm creert
- De trage opbouw van het verhaal
- Het Unhappy end

Min Punten : - De gedateerde SFX
- dat er nog steeds geen Blu ray uit is