Layer Cake (2004)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Daniel Craig, Colm Meany en Kenneth Cranham

Een succesvolle cocaïnedealer (Daniel Craig) heeft zijn plaats verdiend in de Engelse maffia-elite en besluit om uit de business te stappen. Maar de grote baas Jimmy Price heeft nog een zware opdracht voor hem. Hij moet Charlotte, de vermiste dochter van een oude vriend van Jimmy opsporen. Er zijn een aantal dingen die deze op zich simpele opdracht een stuk ingewikkelder maken: klasse A extacy ter waarde van 2 miljoen pond, een groep hardhandige Neonazi's en niemand die hij kan vertrouwen. In deze wereld zijn geen regels, geen codes en al helemaal geen respect. Het zal de ultieme laatste opdracht worden.

avatar van notsub
Layer Cake is best een serieuze film met regelmatig spontane plotwisselingen. Het voegt uiteindelijk allemaal weinig toe. Het begon naar het einde toe zelfs een beetje irritant te worden. Ik kan zo niet zeggen waar de kracht van de film nu in zit. Het blijft allemaal lekker chaotisch en de opgefokt, maar de humor werkt bijvoorbeeld nauwelijks. Er had wel meer spanning in gemogen. Het is allemaal net voldoende voor mij.

avatar van knusse stoel
Fijne film!!!

avatar van DutchTakeshiro
Puike misdaad/thriller. Layer Cake is een beetje te vergelijken met films als Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels. De film doet zeker niet onder voor deze twee klassiekers. Integendeel: Layer Cake is minstens net zo interessant en spannend. Grootste verschil is dat er nauwelijks komedie in Layer Cake zit. Hier en daar een vleugje maar meer niet. Tevens is de film hip en voelt het niet aan als een stoffig misdaadverhaal. De film is goed geschoten en de kwaliteit druipt er vanaf. De locaties zijn prima gekozen en de sfeer is puik.

Daniel Craig steelt de show als de charmante cocaïnedealer XXXX (het ontbreken van een naam voegt al meteen iets mysterieus toe aan het personage). Een perfecte rol voor Craig. Persoonlijk vind ik hem in deze rol zelfs iets beter dan James Bond. Het is lastig om een hekel te krijgen aan de dealer en al gauw heb je alleen maar sympathie voor hem. De hele cast doet het goed maar ik moet zeker nog even Michael Gambon noemen. De acteur die vooral bekend is geworden door zijn rol als Perkamentus in Harry Potter. Het is fijn om hem in een andere rol te zien dan ik hem gewend ben. Hij straalt autoriteit en wijsheid uit. In dat opzicht lijkt hij veel op andere personages.

Layer Cake is een hele fijne zit. Een onvervalste Britse misdaadfilm van een hoog niveau. De film weet van begin tot eind interessant te blijven en verrast met het einde. Jammer genoeg is deze film naar mijn idee een stuk onbekender dan eerder genoemde films en dat is spijtig. Layer Cake hoort zeker thuis bij de hoog scorende films.

avatar van Rodger
prima film, iets meer van verwacht,. maar best ok.
Leuke muziek trouwens..
2.5**

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, ik had er eigenlijk ook wat meer van verwacht.

avatar van Antonev
Vlotte misdaadfilm! De Britten blijven toch wel de meesters in het maken van dit soort films!

avatar van SmackItUp
Prima film, sfeervol. Had er echter meer van verwacht. Middelmaatje.

Redelijke misdaadfilm, met een goede Daniel Craig.
Je zou de film ook een beetje als een misdaadkomedie kunnen bekijken, maar ik vrees dat Craig en Gambon bv. niet goed meer uit de verf komen, het zijn niet bepaald geschikte acteurs om in een komedie op te treden.
Had iets meer van de film verwacht evenwel, maar uiteindelijk viel het nog mee.

avatar van Rvdz
Die synopsis klopt niet echt, toch? Ik kan me in ieder geval geen neo-nazi's herinneren.

Tarkus schreef:
Redelijke misdaadfilm, met een goede Daniel Craig.
Had iets meer van de film verwacht evenwel, maar uiteindelijk viel het nog mee.

Na aankoop op Blu-ray, voor 1 €, nog eens bekeken.
Heb m'n score iets verhoogd, omdat hij me dit keer beter is bevallen.

avatar van JumpTek
Rvdz schreef:
Nee dat is verkeerd inderdaad. Geen neonazi's, wel 'Servische nationalisten'.

Een "alledaags" misdaadfilmpje dat echter moeite heeft met een bepaalde lijn aan te houden. Daardoor komen bepaalde scènes nogal rommelig over, al ligt dat zeker niet aan het acteertalent dat tentoongesteld wordt. Het einde doet me overigens nog neigen naar 3.5*, maar daarmee zou ik het uur eraan voorafgaand negeren, en dat kan ik niett. Zeker geen slechte film, maar ook niet meer dan gemiddeld...

avatar van Shadowed
Minste Vaughn.

Jammer, maar het is zeker geen slechte film van Vaughn. Ik vond het wel allemaal wat simpel en standaard gebracht. Criag speelt best goed, maar de rest laat het afweten en is soms zelfs irritant. Vaughn weet er weleens een leuke draai aan te geven.

De film is wat standaard, maar aan het begin best vlot. Daarna valt de film een beetje dood. Het neigt soms naar het saaie, en het heeft soms ook moeite met een lijn aan te halen. Sommige scenes zijn best leuk ondanks dat allemaal.

Slecht is het zeker niet, en het eerste deel is leuk om te volgen. Soms ook lekker gewelddadig in beeld gebracht, maar dat was het dan ook weer.

avatar van Kondoro0614
Ja, hier hou ik echt van. Een heerlijke, gewoon onschuldige misdaad film van Engelse bodem die nog best spannend wist te worden maar vooral qua sfeer vrij pakkend wist over te komen. Het is allemaal niet heel erg bijzonder, gewoon een lekkere misdaad film maar de acteerwerken waren natuurlijk weer prachtig. Ik had de film eigenlijk echt aangezet voor ‘Tom Hardy’, die er ook in voor kwam maar die had maar zo’n schijt rolletje dat ik daar niet veel mee kon.

Maar toch weet Daniel Craig het voor elkaar te krijgen een vermakelijke avond voor te schotelen met een ontzettend leuk verhaal om te volgen. Je zit er eigenlijk vanaf het begin vrij snel in en de film weet je concentratie gedurende de rest van de film ook goed vast te houden. Het was interessant om te volgen, en aangezien het niet zo’n moeilijk verhaal was kon je de grip moeilijk kwijt raken.

Zoals ik al zei was het een leuk verhaal. We volgen Craig als drugs dealer in de straten van England waar hij werkt voor een hoge baas, maar wel een van beste dealers lijkt te zijn. Hij wil alleen uit het wereldje stappen, en maakt zelf plannen hoe hij dit wilt gaan doen. Toch krijgt hij als laatste ding een mega klus waarin blijkt dat ze worden verraden, Craig gaat zelf de dingen onder handen nemen en raakt constant verschuilt in een hoop problemen maar weet hier toch goed uit te komen, al eindigt het niet goed voor hem.

Ik heb me uitstekend weten te vermaken met de film. Het is natuurlijk niet de beste misdaad film, soms wat standaard maar in het algemeen toch erg leuk om te volgen en te kijken. Makkelijk vermaak, is soms ook het leukste.

sinterklaas schreef:
Was wel weer een redelijk Engels misdaadfilmpje. Daniel Craig speelde wel redelijk in deze film. Jammer dat deze film op veel plekken nogal saai is en waarom kon Amsterdam niet gewoon een langere beurt krijgen in deze film. Hij deed ook niet echt denken aan Lock Stock en Snatch en veel Engelse humor zat er niet in.

Maargoed, gewoon een vermakelijk filmpje op een keer te zien.

1,5 en 3 sterren ? Beetje aan de coke??hahaha gr.

avatar van cor1946
Goede film

avatar van huiguh
Teleurstellend.
Het verhaal schiet alle kanten op, maar wordt nergens interessant, spannend of grappig.
Craig en consorten doen het prima, daar lag het niet aan.

Toen ik hoorde dat dit buiten James Bond zijn beste film was wist ik dat ik op een dag dit zou gaan kijken. Dat is nu gebeurt en ik moet met genoegen zeggen dat ik het een leuke film vond. Het heeft een goede acteurs en het komt heel geloofwaardig over.

Er zijn natuurlijk het vlotte tempo en de plotwendingen maar ook complexe situaties, connecties,...zodat deze Britse gangsterfilm behoorlijk tegenviel.
Te veel lagen in de cake.

leuke film over een fijne bende

avatar van Fisico
Behoorlijke misdaadfilm over heling van drugs van invloedrijke en minder invloedrijke Britse drugcriminelen. Er passeren heel wat personages de revue met diverse subplots. De montage is prima verzorgd, maar maakt het bij momenten ook nodeloos gecompliceerd. Enfin, ik had toch op een bepaald moment de indruk dat ik de draad wat kwijt was.

Het lijkt allemaal wel prima in elkaar te zitten en aan de acteerprestaties is ook weinig af te dingen, maar het kon me voorbij halfweg niet meer zoveel boeien. Craig doet het erg goed als charismatische en intelligente heler. De sfeersetting zit ook prima. Een aantal leuke scènes ook zoals die in de koffiebar en die waarbij Craig even ontvoerd wordt of onder handen wordt genomen door zijn partner.

avatar van MindlessAssassin
Op zich een redelijke misdaad film maar had er wel meer van verwacht. Heb de film zelfs één keer op pauze gezet om te kijken of het geen misdaad/comedy was. Niet omdat het nou zo grappig was, maar omdat de film dat wel probeert.

Verder was het verhaal oké maar ook vrij chaotisch, er komen enkele plot twistjes in voor wat het verhaal nog enigszins interessant houdt. Anders had ik de film zelfs een onvoldoende gegeven. Want van de spanning of actie moet deze film het absoluut niet hebben.

Qua acteer prestaties was het ook matig, alleen Craig en Gambon waren goed. De rest was niet interessant of gewoon slecht. Ook viel het me op dat Tom Hardy zo’n ontzettend kleine rol had of zeg maar gerust figurant, maar toen zag ik dat het pas in het begin van zijn carrière was.

Ook bij herziening fijn.

Als beginnende Britse regisseur kan je slechtere keuzes maken dan een drug-gerelateerde misdaad/comedy. Een zekerheid is het niet, maar als je het talent hebt dan zit het waarschijnlijk wel goed met de rest van je carriere. Slimme zet dus van Vaughn.

Gelukkig weet hij het verder ook wel waar te maken. Visueel erg netjes, met enkele scenes die daar nog eens extra positief bovenuit springen, een erg matige soundtrack die wél perfect toegepast wordt en alsnog leuk is en een bende sterke acteurs die dit soort rollen met hun ogen dicht kunnen spelen.

Sowieso vind ik de Britse gangsters een stuk leuker dan de Amerikaanse. Het taaltje en houding is zoveel grappiger, waardoor de comedy in dit soort films ook veel beter werkt. Een echt groots meesterwerk is dit niet, daarvoor blijft het iets teveel een klassieke genrefilm, maar wie reeds fan van dit soort films is kan er blind in. Erg leuk.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Hans Gruber
Aardige misdaad film. Niet slecht maar zeker ook niet goed. Craig is onderhoudend maar ook niet meer dan dat. Af en toe rommelig en onoverzichtelijk. Net aan 2,5* waard.

avatar van Pecore
Ontzettend strak gemonteerde, typisch Britse misdaadflick, met de nodige humor en boordevol leuke typetjes. Vergelijkingen met Ritchie zijn natuurlijk snel gemaakt. Maar daar kan het toch niet helemaal aan tippen. Met name de plotwendingen volgden mij richting het einde te snel op, het ging steeds meer van de hak op de tak.