Doctor Foster (2015)

Verenigd Koninkrijk
300 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Tom Vaughan en Bruce Goodison
met Suranne Jones, Bertie Carvel en Tom Taylor

Gemma Foster is een vrouw die alles onder controle heeft. Ze is het middelpunt van haar gemeenschap, een vrouw waar men vertrouwen in heeft. Maar haar leven staat op het punt van exploderen wanneer zij vermoedt dat haar man een affaire heeft en achter de waarheid komt.

Uitstekende Britse miniserie waar alles in zit het nodige drama en op momenten erg spannend. Een echte aanrader.

avatar van missl
Heeft op Netflix 2 seizoenen en staat toch op deze site?

avatar van Donkerwoud
stinissen schreef:

Luister naar deze man. Ik heb net de eerste serie gekeken en het is knettergoed. Wordt helaas de 19e van netflix gehaald.

avatar van Gish
Verwacht geen clichematige Britse plattelanddokter die met haar dokterstasje haar patienten liefdevol op de been helpt. Doctor Foster is naast een goede arts, kwetsbaar, maar ook keihard, wreed, meedogenloos en op zoek naar de wrange waarheid. Niet te missen deze mini-serie. Vooral de slotaflevering is meesterlijk.

avatar van Donkerwoud
Van het ene op het andere moment ontdekt een gelukkig getrouwde arts dat haar huwelijk gebaseerd is op een leugen. Wie is zij zelf nog als haar echtgenoot een netwerk van leugens opzet om te verbergen dat hij een jongere vrouw verkiest!? Doctor Foster' (2015) is een heerlijk vileine zedenschets, waarin Gemma Foster (Suranne Jones) verschillende maatschappelijke rollen moet spelen om voor haar eigen belang op te komen. Een beetje zoals de grote transformatierollen van getroebleerde gezinsmannen als Walter White of Tony Soprano. Maar nu met een vrouwelijke hoofdpersoon die een hogere maatschappelijke functie heeft dan haar echtgenoot en daarmee de voornaamste broodwinner vormt. Het levert in die zin ook een andersoortige dynamiek op omdat Gemma Foster ontdekt hoezeer haar identiteit afhangt van die mannelijke ander en minder op basis van haar eigen verdiensten. Elke aflevering verandert ze meer van een zichzelf wegcijferende grijze muis naar iemand die zelfs haar artsenprivileges inzet om dingen gedaan te krijgen. Want Gemma Foster heeft dan misschien de verwachtingen van haar omgeving tegen zich, maar ze kan genadeloos terugslaan met de macht die ze wél heeft. Hoogst bevredigend wanneer ze dat doet!