• 8.564.931 stemmen

Trois Couleurs: Bleu (1993)

Drama / Romantiek | 98 minuten

• MUBI Bekijk via MUBI
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Trois Couleurs: Bleu

Het eerste deel van Kieślowski's trilogie naar de kleuren van de Franse vlag en de leuzen van de Franse revolutie buigt zich over het thema vrijheid. Dat is de vrijheid van Julie (Juliette Binoche), als de rest van haar gezin omkomt bij een auto ongeluk. Vastbesloten het verleden uit te bannen, verhuist ze naar een nieuw bestaan. Zo makkelijk gaat dat echter niet. Haar man was componist en werkte aan een Europese hymne. De klanken van dit werk blijven weerklinken. Zijn assistent probeert Julie over te halen het project samen te voltooien. Eens te meer wordt zij door het verleden ingehaald als ze ontdekt dat haar echtgenoot een minnares had. Julie zal moeten accepteren dat de absolute vrijheid een loos streven is.

imageimageimageimageimageimageimageimage

yosemite44

(terwijl meestal white of red genoemd worden als beste deel)

avatar van Agony

Agony

• 1993 berichten

yosemite44 schreef:

(terwijl meestal white of red genoemd worden als beste deel)

Ik meende dat Blue toch wel bekend stond als beste deel...kan me vergissen.

yosemite44

niet dat dit alles zegt, maar dit zijn de ratings op imdb:

red: 8.1

blue: 7.8

white: 7,5

en allmovie..

red: 5*

blue: 4.5*

white: 3*

yosemite44

hier staat blue dus nergens op 1. en dan hier op de forums bij white, noemen tovenaar, gimli f, jay73, gotti en goodfella white allemaal beter dan blue... dus, dat is de reden waarom ik zei dat blue juist vaak niet als beste wordt genoemd.

FisherKing

De emotie die Bleu opwekt is erg groot en diep. Ken bijna geen film die dat kan evenaren. Blanc en Rouge vind ik iets te gekunsteld (qua emotie dan).

Bovendien begint Bleu ook op te duiken in top 10 lijstjes van bekende regisseurs en critici. Maar ja, 10 jaar is nog erg kort voor de Klassieker status. (en nogmaals bijzonder ondergewaardeerd hier)

Tis wel een film waarvoor je in de stemming moet zijn trouwens.

... en in mijn top 10 natuurlijk

nogmaals bijzonder ondergewaardeerd hier

Kom nou!

FisherKing

Hoezo Kom nou; Staat ie in de top 100 dan ?

Dat was enkel mijn maatstaf. (en tuurlijk wordt ie wel goed gewaardeerd hier, alleen naar mijn mening te laag als gemiddelde, en kan dat eigenlijk ook wel begrijpen)

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11952 berichten

Ik vind 'Blanc' de minste. Welke van 'Rouge' of 'Bleu' ik het beste vind, weet ik niet. Ik denk toch 'Rouge'.

gotti

Gisteren deze film voor de tweede keer gekeken en ik vond hem stukken beter. Goed verhaal, een schitterend (letterlijk) acterende Binoche, erg mooi camerawerk (vooral de scènes waar het blauw naar voren komt vond ik schitterend) en prachtige muziek. Kortom; mijn tweede ervaring met deze film is me stukken beter bevallen en ik ga dan ook voor de 4*.

gotti

Gelijk maar even de top 100 in gestemd, zie ik.

gotti schreef:

Zou je ook eens met dat andere Franse meesterwerk moeten doen dat je nu thuis hebt liggen.

FisherKing

Herziening maakt de film nog beter.

avatar van Daniel

Daniel

mooie film, prachtige beelden en muziek en goed geacteerd, veel symboliek.

zit veel vaart in de film, verhaal had alleen iets beter gemogen. nu maar hopen dat de andere 2 delen ook dit niveau halen..

Daniel schreef:

verhaal had alleen iets beter gemogen.

Hoe verhaal je anders de leegheid/eenzaamheid/desinteresse bij het verlies van dierbaren. ? Ik vind het perfect gedaan van Kieslowski.

(kan ook zijn dat bij meerdere malen herziening het verhaal absoluut niet meer opvalt)

avatar van Daniel

Daniel

FisherKing schreef:

Ben 't volledig met je eens, het is prachtig gedaan door kieslowski. Bedoelde alleen dat er weinig verassende plotwendingen ed in zitten, maar dat past eigenlijk ook niet zo in deze film...

Maar, wat je zegt, vooral de eenzaamheid en desinteresse zijn perfect en subtiel weergegeven en zijn een terugkerend thema in de film.

Wat overigens wel jammer is, misschien wat ver gezocht, is dat Juliette Binoche wel wat weg heeft (qua uiterlijk) van Julia Roberts wat herinneringen aan wat matige films bovenbrengt (wat natuurlijk niks aan haar geweldige acteerprestatie afdoet).

6x 'wat' in 1 zin, dat doet niemand mij na

avatar van Zachery Glass

Zachery Glass

Hé, nu viel me pas op hoe belangrijk de auto's zijn in deze film.

Zachery Glass schreef:

Hé, nu viel me pas op hoe belangrijk de auto's zijn in deze film.

Zoiets doet Kieslowski in elk van zijn Trois Couleurs delen.

Hier zijn het de auto's . Vliegtuigen in Blanc en telecommunicatie in Rouge (als ik me goed herinner)

avatar van Droopy

Droopy

Trois Colours, blue. Een bijzonder verhaal over het leven van een vrouw na de dood van haar man en kind. De emotie druipt werkelijk onder de TV uit. Prachtig verfilmd, maar wel wat traag af en toe. De beelden worden ondersteund door prachtige klassieke muziek.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20556 berichten

Erg gevoelige film. Veel zwijgzame momenten die meer zeggen dan heel veel woorden. Prachtige grootse emotionele muziek.

avatar van Da Jando

Da Jando

Erg mooi, erg bijzonder. Meer heb ik niet te zeggen. 4*

avatar van Liefe-Meis

Liefe-Meis

Ik heb er geen woorden voor...

avatar van De Knip

De Knip

Een hele kunstzinnige film, wat zwaarder te verteren die Rouge, die ik als eerste zag.

Julie is een erg intrigerende vrouw, die een wel heel gedreprimeerde indruk maakt.

Zat eigenlijk de hele tijd te wachten op een eventuele uitbarsting van haar.

Een film die je niet gezellig met een potje bier moet zien.

**1/2

De Knip schreef:

Een film die je niet gezellig met een potje bier moet zien.

Aha, is dat jouw criterium ?

De Knip schreef:

't zou erg raar zijn als ze stond te feesten na al wat haar overkomen is.

avatar van De Knip

De Knip

FisherKing schreef:

't zou erg raar zijn als ze stond te feesten na al wat haar overkomen is.

En dat speelde ze uitstekend zelfs! Alleen vind ik de film wat te zwaar en heb ik niet de gehele tijd geboeid gekeken i.t.t. Rouge

Oh

FisherKing

Ach ja. voor mij een van de de beste films ooit gemaakt.

Hoi iedereen,

Ik heb verleden week in't school de 3 films van Trois Couleurs (Bleu - Blanc - Rouge) gezien en gisteren avond een andere film van Kieslowski gezien, namelijk 'La doube vie de Véronique'.

Voor het vak Godsdienst hebben we een taak meegekregen: We moeten trachtten te ontdekken welke elementen Kieslowski uit 'La double vie de Véronique' gehaald heeft om te gebruiken in Blue, Blanc en Rouge. We moeten met andere woorden links zoeken tussen 'La double vie de Véronique' en 'Blue'-'Blanc'-'Rouge'.

Ik weet niet echt of ik op deze filmsite zo'n vraag mag stellen, maar na het lezen van jullie commentaar zag ik dat er toch een paar grote filmkenners op dit forum zitten, en misschien wel iemand die de 3 films van Trois Couleurs en 'La double vie de Véronique' gezien heeft, en mij zou willen helpen door een paar links te geven, vooral naar inhoud en symboliek toe.

Alvast bedankt,

Philippe

Als er iemand mij wilt helpen mag hij altijd mailen naar [email protected]

gotti

Over deze trilogie kan ik je wel het één en ander vertellen, maar spijtig voor je heb ik die andere film niet gezien.