Trois Couleurs: Bleu (1993)

3,68

Frankrijk / Polen / Zwitserland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Krzysztof Kieslowski
met Juliette Binoche, Benoît Régent en Florence Pernel

Het eerste deel van Kie?lowski's trilogie naar de kleuren van de Franse vlag en de leuzen van de Franse revolutie buigt zich over het thema vrijheid. Dat is de vrijheid van Julie (Juliette Binoche), als de rest van haar gezin omkomt bij een auto ongeluk. Vastbesloten het verleden uit te bannen, verhuist ze naar een nieuw bestaan. Zo makkelijk gaat dat echter niet. Haar man was componist en werkte aan een Europese hymne. De klanken van dit werk blijven weerklinken. Zijn assistent probeert Julie over te halen het project samen te voltooien. Eens te meer wordt zij door het verleden ingehaald als ze ontdekt dat haar echtgenoot een minnares had. Julie zal moeten accepteren dat de absolute vrijheid een loos streven is.

215 BERICHTEN29 MENINGEN

geplaatst op 4 juni 2003, 23:21 uur, permalink
👍 (terwijl meestal white of red genoemd worden als beste deel)

geplaatst op 5 juni 2003, 10:20 uur, permalink
yosemite44 schreef:
👍 (terwijl meestal white of red genoemd worden als beste deel)
Ik meende dat Blue toch wel bekend stond als beste deel...kan me vergissen.

geplaatst op 5 juni 2003, 10:23 uur, permalink
niet dat dit alles zegt, maar dit zijn de ratings op imdb:

red: 8.1
blue: 7.8
white: 7,5

en allmovie..

red: 5*
blue: 4.5*
white: 3*

geplaatst op 5 juni 2003, 10:24 uur, permalink
hier staat blue dus nergens op 1. en dan hier op de forums bij white, noemen tovenaar, gimli f, jay73, gotti en goodfella white allemaal beter dan blue... dus, dat is de reden waarom ik zei dat blue juist vaak niet als beste wordt genoemd.

geplaatst op 5 juni 2003, 11:43 uur, permalink
De emotie die Bleu opwekt is erg groot en diep. Ken bijna geen film die dat kan evenaren. Blanc en Rouge vind ik iets te gekunsteld (qua emotie dan).
Bovendien begint Bleu ook op te duiken in top 10 lijstjes van bekende regisseurs en critici. Maar ja, 10 jaar is nog erg kort voor de Klassieker status. (en nogmaals bijzonder ondergewaardeerd hier)

Tis wel een film waarvoor je in de stemming moet zijn trouwens.

geplaatst op 5 juni 2003, 11:49 uur, permalink

... en in mijn top 10 natuurlijk 😉

geplaatst op 5 juni 2003, 11:53 uur, permalink
nogmaals bijzonder ondergewaardeerd hier

Kom nou!

geplaatst op 5 juni 2003, 12:21 uur, permalink
kappeuter schreef:
Kom nou!

Hoezo Kom nou; Staat ie in de top 100 dan ?

Dat was enkel mijn maatstaf. (en tuurlijk wordt ie wel goed gewaardeerd hier, alleen naar mijn mening te laag als gemiddelde, en kan dat eigenlijk ook wel begrijpen)

avatar van narva77
geplaatst op 5 juni 2003, 18:08 uur, permalink
Ik vind 'Blanc' de minste. Welke van 'Rouge' of 'Bleu' ik het beste vind, weet ik niet. Ik denk toch 'Rouge'.

geplaatst op 1 augustus 2003, 1:04 uur, permalink
Gisteren deze film voor de tweede keer gekeken en ik vond hem stukken beter. Goed verhaal, een schitterend (letterlijk) acterende Binoche, erg mooi camerawerk (vooral de scènes waar het blauw naar voren komt vond ik schitterend) en prachtige muziek. Kortom; mijn tweede ervaring met deze film is me stukken beter bevallen en ik ga dan ook voor de 4*.

geplaatst op 1 augustus 2003, 1:06 uur, permalink
Gelijk maar even de top 100 in gestemd, zie ik. 🙂

geplaatst op 1 augustus 2003, 10:19 uur, permalink
gotti schreef:

Zou je ook eens met dat andere Franse meesterwerk moeten doen dat je nu thuis hebt liggen. 😛

geplaatst op 24 augustus 2003, 3:46 uur, permalink
Herziening maakt de film nog beter.

geplaatst op 26 augustus 2003, 13:17 uur, permalink
mooie film, prachtige beelden en muziek en goed geacteerd, veel symboliek.
zit veel vaart in de film, verhaal had alleen iets beter gemogen. nu maar hopen dat de andere 2 delen ook dit niveau halen..

geplaatst op 26 augustus 2003, 13:49 uur, permalink
Daniel schreef:
verhaal had alleen iets beter gemogen.
Hoe verhaal je anders de leegheid/eenzaamheid/desinteresse bij het verlies van dierbaren. ? Ik vind het perfect gedaan van Kieslowski.

(kan ook zijn dat bij meerdere malen herziening het verhaal absoluut niet meer opvalt)

geplaatst op 26 augustus 2003, 18:02 uur, permalink
FisherKing schreef:

Ben 't volledig met je eens, het is prachtig gedaan door kieslowski. Bedoelde alleen dat er weinig verassende plotwendingen ed in zitten, maar dat past eigenlijk ook niet zo in deze film...
Maar, wat je zegt, vooral de eenzaamheid en desinteresse zijn perfect en subtiel weergegeven en zijn een terugkerend thema in de film.

Wat overigens wel jammer is, misschien wat ver gezocht, is dat Juliette Binoche wel wat weg heeft (qua uiterlijk) van Julia Roberts wat herinneringen aan wat matige films bovenbrengt (wat natuurlijk niks aan haar geweldige acteerprestatie afdoet).

6x 'wat' in 1 zin, dat doet niemand mij na 😄

geplaatst op 3 september 2003, 11:36 uur, permalink
Hé, nu viel me pas op hoe belangrijk de auto's zijn in deze film.

geplaatst op 3 september 2003, 11:52 uur, permalink
Zachery Glass schreef:
Hé, nu viel me pas op hoe belangrijk de auto's zijn in deze film.

Zoiets doet Kieslowski in elk van zijn Trois Couleurs delen.
Hier zijn het de auto's . Vliegtuigen in Blanc en telecommunicatie in Rouge (als ik me goed herinner)

geplaatst op 22 september 2003, 9:30 uur, permalink
Trois Colours, blue. Een bijzonder verhaal over het leven van een vrouw na de dood van haar man en kind. De emotie druipt werkelijk onder de TV uit. Prachtig verfilmd, maar wel wat traag af en toe. De beelden worden ondersteund door prachtige klassieke muziek.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 24 september 2003, 0:23 uur, permalink
Erg gevoelige film. Veel zwijgzame momenten die meer zeggen dan heel veel woorden. Prachtige grootse emotionele muziek.

avatar van Da Jando
geplaatst op 24 september 2003, 23:50 uur, permalink
Erg mooi, erg bijzonder. Meer heb ik niet te zeggen. 4*

geplaatst op 25 september 2003, 16:35 uur, permalink
Ik heb er geen woorden voor...

avatar van De Knip
geplaatst op 4 oktober 2003, 17:52 uur, permalink
Een hele kunstzinnige film, wat zwaarder te verteren die Rouge, die ik als eerste zag.
Julie is een erg intrigerende vrouw, die een wel heel gedreprimeerde indruk maakt.
Zat eigenlijk de hele tijd te wachten op een eventuele uitbarsting van haar.
Een film die je niet gezellig met een potje bier moet zien.

**1/2

geplaatst op 4 oktober 2003, 18:22 uur, permalink
De Knip schreef:
Een film die je niet gezellig met een potje bier moet zien.

Aha, is dat jouw criterium ?

geplaatst op 4 oktober 2003, 19:09 uur, permalink
De Knip schreef:

't zou erg raar zijn als ze stond te feesten na al wat haar overkomen is.

avatar van De Knip
geplaatst op 4 oktober 2003, 19:40 uur, permalink
FisherKing schreef:

't zou erg raar zijn als ze stond te feesten na al wat haar overkomen is.

En dat speelde ze uitstekend zelfs! Alleen vind ik de film wat te zwaar en heb ik niet de gehele tijd geboeid gekeken i.t.t. Rouge

geplaatst op 4 oktober 2003, 20:01 uur, permalink
Oh

geplaatst op 26 oktober 2003, 2:44 uur, permalink
Ach ja. voor mij een van de de beste films ooit gemaakt.

geplaatst op 26 november 2003, 16:26 uur, permalink
Hoi iedereen,

Ik heb verleden week in't school de 3 films van Trois Couleurs (Bleu - Blanc - Rouge) gezien en gisteren avond een andere film van Kieslowski gezien, namelijk 'La doube vie de Véronique'.

Voor het vak Godsdienst hebben we een taak meegekregen: We moeten trachtten te ontdekken welke elementen Kieslowski uit 'La double vie de Véronique' gehaald heeft om te gebruiken in Blue, Blanc en Rouge. We moeten met andere woorden links zoeken tussen 'La double vie de Véronique' en 'Blue'-'Blanc'-'Rouge'.

Ik weet niet echt of ik op deze filmsite zo'n vraag mag stellen, maar na het lezen van jullie commentaar zag ik dat er toch een paar grote filmkenners op dit forum zitten, en misschien wel iemand die de 3 films van Trois Couleurs en 'La double vie de Véronique' gezien heeft, en mij zou willen helpen door een paar links te geven, vooral naar inhoud en symboliek toe.

Alvast bedankt,
Philippe

Als er iemand mij wilt helpen mag hij altijd mailen naar nightshade_tbb@hotmail.com

geplaatst op 26 november 2003, 20:28 uur, permalink
Over deze trilogie kan ik je wel het één en ander vertellen, maar spijtig voor je heb ik die andere film niet gezien.