De Bunker (1992)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Gerard Soeteman
met Thom Hoffmann, Huub van der Lubbe en Dolf de Vries

De bunker is het verhaal van Gerrit Kleinveld, een verzetsman van het eerste uur die na een overval op een kantoor voor distributiebonnen in Joure in 1942 wordt gearresteerd. Omdat Kleinveld als extreem gevaarlijk te boek staat, sluit de SD hem op in 'De Bunker', een zwaar bewaakt cellencomplex in het concentratiekamp Amersfoort. Kleinveld besluit te ontsnappen. Terwijl tweeduizend kilometer verderop met honderdduizenden soldaten en duizenden tanks de slag om Stalingrad woedt, is Gerrit Kleinveld bezig om in zijn duistere cel zijn oorlog tegen Hitler te winnen met behulp van een soeplepel, een kiezelsteen, wat repen stof, zeep en een beker surrogaatkoffie.