Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 100 minuten
Alternatieve titel: The Consequences of Love
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Paolo Sorrentino
Met onder meer: Toni Servillo, Olivia Magnani en Adriano Giannini
IMDb beoordeling: 7,5 (18.629)
Gesproken taal: Italiaans
Releasedatum: 12 mei 2005
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Le Conseguenze dell'Amore
"Everyone has a dark secret"
Iedereen heeft wel een onbespreekbaar geheim. Maar Titta Di Girolamo heeft er meer dan één. Da's duidelijk. Waarom zou een man van vijftig, afkomstig uit het zuiden, anders acht jaar in een anonieme hotelkamer in een anonieme stad in het Italiaanse deel van Zwitserland willen wonen? Acht jaar zonder werk. Schijnbaar. Jaren van stilte en van veel sigaretten, jaren van hangen in de lobby of de bar van het hotel, elegant gekleed, maar zonder zichzelf ooit iets van luxe te gunnen. Een vreselijke routine, eeuwig wachtend tot er iets gebeurt. Titta observeert, starend naar het leven dat aan hem voorbij trekt, emotieloos. Schijnbaar. Hij heeft niemand meer. Een man alleen, verloren. Wat verbergt hij en waarom? Wat zijn Titta Di Girolamo's onnoembare geheimen?
Externe links
Acteurs en actrices
Titta Di Girolamo
Sofia
Valerio
Bank Manager
Giulia
Mafioso #1
Pippo D'Antò
Hotel Manager
Hitman #1
Handmaid
Video's en trailers
Reviews & comments
Boenga
-
- 2454 berichten
- 1425 stemmen
Sterk, meeslepend, spannend. Des te groter was mijn ontgoocheling toen de maffia in het verhaal kwam.
Daar waar de titel van de film (en het telefoongesprek naar z'n vroegere thuis) deden vermoeden dat het ging om iets van een relatiedrama in het verleden, zette de richting die het verhaal uiteindelijk uitging toch een domper op m'n kijkplezier.
Het einde was pakkend, en scenes zoals de manier waarop Di Girolamo naar de maffiabaas wordt gebracht waren heel sterk, maar feit is dat een klassieker als The Godfather me, gezien het onderwerp, geen seconde kan boeien.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Prachtige film, ben van plan me de komende tijd wat meer te verdiepen in de Italiaanse cinema, en na Gomorra stond deze op het menu.
Wat ten eerste opvalt is het sierlijke camerawerk in combinatie met de strakke editing. Zowel het langzame, elegante camerawerk als de snelle, blitse editing op momenten wanneer het nodig is wordt perfect beheerst. Puur visueel steekt het ook wel goed in elkaar, maar mogelijk nog beter is de soundtrack. Prachtige nummertjes stuk voor stuk, die een hoop sfeer meegeven aan de film.
Servillo speelt een prachtrol. In Gomorra vond ik hem al erg overtuigend, maar hier overtreft hij dat met gemak. Op een ingetogen en subtiele manier weet hij een interessant en mysterieus personage neer te zetten, en zijn relatie met Magnani (wat een prachtige vrouw ) blijft gedurende de hele film erg mooi en oprecht aanvoelen.
Zo'n beetje alles lijkt wel te kloppen aan deze film. Zelfs de rol die de mafia speelt in de film kan ik voor de verandering erg waarderen. Voorlopig een ruime 4,5*, maar zou best nog eens hoger op kunnen lopen.
Noir
-
- 101 berichten
- 99 stemmen
Een van de betere films die ik gezien heb de laatste jaren. Het originele uitgangspunt van een mysterieuze man die al vele jaren een steriel leven leidt in een hotel aan het meer van Lugano spreekt wel tot de verbeelding. Het hoe en waarom van zijn jarenlange verblijf in het hotel wordt mede dankzij zijn ontluikende gevoelens voor een barmeid langzaam aan duidelijk. Aparte maar goed gekozen soundtrack maakt het geheel af. Goede film! 4*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Ik had geen flauw idee wat deze film mij kon bieden. Ik dacht eerder richting Le Meglio Gioventù en dat was mij niet zo bevallen. Wat is Le conseguenze dell'amore dan wel? Doet me denken aan films als Drive, Le Samouraï, Only God Forgives, Fa yeung nin wa en eigenlijk is het resultaat gewoon een eigen film geworden. Opvallend voor mij is dat dit één van de sterkste scores is in een film. Zonder woorden en met simpele maar effectieve beelden wordt dankzij die muziek een grote spanning en mysterie opgebouwd. Prachtig!
Het is een film die weinig lijkt te vertellen, maar juist zoveel te bieden heeft. En op het einde nog blijft nazinderen in gedachten om alle puzzelstukjes op hun plaats te leggen. Dat lukt enigszins, maar is zeker een film die nog blijft hangen. Een mooi pareltje!
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Nog geen Kitano films gezien Film Pegasus? Daar heeft het misschien nog wel het meeste van weg, zeker dan het laatste kwartier/half uur.
En hoe kom je erbij dat ik 4.5* zou geven aan een film die op LMG lijkt
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Nog geen Kitano films gezien Film Pegasus? Daar heeft het misschien nog wel het meeste van weg, zeker dan het laatste kwartier/half uur.
Al 3 films van Kitano gezien: Kikujiro, Dolls en Zatôichi. Dolls viel dik tegen voor mij, de andere twee waren wel goed. Leg je de link met deze films of verwijs je toch nog naar andere Kitano films? Ik zie het verband al enigszins, maar moest er niet meteen aan denken.
En hoe kom je erbij dat ik 4.5* zou geven aan een film die op LMG lijkt
Ik had uw score nog niet gezien en ironisch genoeg had dat me eigenlijk meteen moeten geruststellen.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Al 3 films van Kitano gezien: Kikujiro, Dolls en Zatôichi. Dolls viel dik tegen voor mij, de andere twee waren wel goed. Leg je de link met deze films of verwijs je toch nog naar andere Kitano films? Ik zie het verband al enigszins, maar moest er niet meteen aan denken.
Mnee, eerder z'n iets eerdere werk. Hana-bi, Sonatine ... De Yakuza films van Kitano
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Bedankt voor de tips, ga ik toch een poging geven.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
"Il Conseguenze dell'Amore" vandaag weer eens herzien en dit keer beviel hij me nog een stuk beter als toen de eerste keer dat ik deze film bekeken heb en dat was al weer zo'n dikke zeven jaar geleden. Dat komt vooral omdat het mij destijds helemaal ontgaan was waarom Titta de koffer van 9 miljoen niet aan de maffiabaas wilde geven. Toch wel heel belangrijk!
Waar deze film vooral in uitblinkt is het schitterende camerawerk. Alleen die openings al! Verder valt natuurlijk te vermelden het uitstekende acteerwerk en uiteraard het boeiende verhaal. Pas toen de twee gangsters in beeld kwamen wist je dat je niet met een romantisch- of een relatieprobleem filmpje te maken zou krijgen maar met een maffiafilm en wel zo'n eentje waar je U tegen zegt. Dat het geweld - de meeste maffiafilms zitten er overvol van - tot het minimum beperkt bleef vind ik een enorm pluspunt. Het kwam het sfeergehalte in de film alleen maar ten goede.
Top film dus dit "Il Conseguenze dell'Amore" die voor mij de beste Italiaanse film is die ik tot nu gezien heb en die ook een plaats krijgt in mijn top 10.
5,0*
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Vandaag eens herzien. Blijft een fantastische film. Eigenlijk in alle opzichten magnifiek. Prachtig zwierig camerawerk, een ronduit fascinerende en ongrijpbare hoofdpersoon, sterk verhaal, en een sublieme soundtrack bestaande uit zowel moderne als klassieke noten (dat Lali Puna nummer, geniaal).
Hoogtepunten zijn de opening, Titta in de operatiestoel, het heroïne-shot, en de serene eindscené. Ook voor mij de beste Italiaanse film die ik gezien heb. En het absolute hoogtepunt uit Sorrentino's oeuvre. Doet bijna pijn om een film als Youth zo bewierookt te zien worden terwijl je weet waar Sorrentino écht toe in staat is. 5,0* blijven staan.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Intrigerende film, die beter en beter wordt naarmate de film vordert. Gelukkig niet zo opulent als La Grande Bellezza maar helaas niet zo prikkelend en leuk als Youth. Fatalisme speelt nogal een rol hier; ik kan niet stoppen met te denken dat de dienster nog zou geleefd hebben, moest Titto niet ingegaan zijn op haar uitnodiging om met haar te praten . Ik weet niet waarom, maar die scène met die autocrash (hoewel eigenlijk een tikkeltje absurd daar ze die dummy op de baan al van heel ver kon zien) blijft toch in mijn hoofd hangen. Er straalt een soort doemdenkerij uit hem, een steevast geloof dat hij ongeluk brengt. Verder ook een mafiafillm , al weet je dat pas heel laat in de film. Ook het feit dat Titto een mysterieuze man is die door zijn jarenlange isolatie een eigen pessimistische kijk op het bestaan heeft, draagt bij aan dat intrigerende. Servillo is natuurlijk geweldig en torst de film op zijn schouders als een echte heer.
ZenZin
-
- 300 berichten
- 647 stemmen
Tijdje geleden gezien en er is me weinig van bijgebleven. Dat zegt wel iets en geldt voor alle films van Sorrentino wat mij betreft. Veel vorm, weinig inhoud.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Weinig inhoud? Dat zou ik niet zo durven zeggen. Het wordt alleen niet zomaar op een schotel gegeven aan het publiek.
ZenZin
-
- 300 berichten
- 647 stemmen
Hoe het dan ook aangegeven wordt , ik ondervind achteraf dat het geen blijvende indruk heeft gemaakt terwijl ik dat nou net wel hoopte gezien de pretentieuze arty presentatie. Wat bij deze film nog wel meeviel trouwens,simpel misdaad verhaaltje.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Als je het over vorm hebt, valt dat hier inderdaad nog mee. Voor Grande Bellezza daarentegen moet ik je volkomen bijtreden . Ja, een simpel misdaadverhaal, maar wel origineel gebracht omdat dat pas later in de film duidelijk wordt, en door de scherpe karakteranalyse.
Fortune
-
- 4088 berichten
- 2536 stemmen
Atmosfeer ZenZin atmosfeer! De stijl wordt de inhoud. Het is een zeer existentiële film en echt geen simpel misdaadverhaaltje.
ZenZin
-
- 300 berichten
- 647 stemmen
ok ok folks, stijl & atmosfeer ruim in originele voorraad inderdaad, misschien moet ik nog eens kijken
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
De eerste helft of zelfs het eerste uur is ronduit saai: een soort La Grande Bellezza over leegte en eenzaamheid met weinig plotontwikkeling en veel oninteressant pretentieus, quasi-filosofisch gewauwel (maar helaas zonder de visuele pracht van La Grande Bellezza). Maar na een uurtje begint opeens het plot te lopen, worden veel zaken uit het begin duidelijker waardoor ze betekenis krijgen en wordt het toch nog enigszins spannend. Het verhaal zit echter naar mijn mening vol ongeloofwaardige elementen, zodat zelfs het einde de film niet kan redden.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Het gevolg van een liefde – een liefde voor cinema? Een film vol liefde voor cinema. Fenomenale composities, een grote stilistische aandacht en concentratie, kortom een prikkelende en zelfs intelligente beeldtaal…het kan niet op. Eens te meer hoed af voor Paolo Sorrentino.
Het gevolg van een liefde – een liefde voor fantasie? Een film die begint met fantasie (citaat), en er eigenlijk ook mee eindigt (afwikkeling). Of nog: een film vol fantastische elementen. Het absurde, het ongelofelijke, het spanningsveld tussen mogelijkheid en je reinste dromerij…het is een intrigerende mentale setting.
Het gevolg van een liefde – een liefde voor een barmeisje? Een film met herkenbare elementen – hoewel de toeschouwer meekijkt over de schouder van een wel erg atypisch personage. Daar wringt allicht ook het schoentje: invoelbaar is 'Le Conseguenze dell'Amore’ weinig. Bovendien ligt het tempo erg laag, en mis ik de abstracte lagen die zowel ‘La Grande Bellezza’ als ‘Youth’ onweerstaanbaar maakten.
Kortom, echt onder de indruk? Nee.
Eigen vermoeidheid, of toch een probleem van de film? Met slaap die je van kop tot teen overmant, weet je dat nooit zeker. Hier is het de subjectiviteit die spreekt, m'neer.
Nou. De feiten zijn de feiten. Met name: geeuw.
2,75*
Larude
-
- 134 berichten
- 193 stemmen
De hoofdpersoon kan niet overtuigen in de persoonlijkheid die hij te berde brengt. Het komt te gekunsteld over. Daarom de helft van het maximaal aantal haalbare punten. Het is geen marteling om de film te zien, maar ook geen feest.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Wat een fijne verrassing dit. Lijkt me erg fijn om deze eens te zien in iets meer dan dvd kwaliteit. Maar ik ga hem hoe dan ook herzien. Sorrentino weet wel weer raad met het combineren van beeld en muziek, zeg.
Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1613 stemmen
Het zal wel aan mij liggen, maar deze film kon mij niet boeien. Hij stond hoog op mijn verlanglijstje, maar het was een flinke tegenvaller. Erg traag, ik kwam er niet in en ik had weinig tot niks met het verhaal. Hij is vast niet slecht, maar het is niet mijn ding. Ik heb films van Sorrentino gezien die ik wel heel goed vind, zoals La Grande Bellezza. Helaas een lage beoordeling. 1,5*
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Blijkbaar heb ik de film nu in betere omstandigheden gezien, want hij krijgt er zomaar een vol (zuinig) punt bij!
Zeker in et begin is het puur genieten: Sorrentino slaagt erin om een soort toppunt van lelijkheid, in deze het onpersoonlijke, saaie interieur van een modern hotel (jaren '90 schat ik), zo in beeld te brengen en strak te regisseren dat er iets moois uit tevoorschijn komt. De uitgestreken blik van Servillo sluit daar naadloos bij aan.
Mooi is dat wat voor de hand ligt, ook effectief zo blijkt te zijn, namelijk een directe band met de maffia, maar dat lijkt weliswaar instrumenteel maar in emotie toch bijna ondergeschikt aan de ware kern van het verhaal.
Als ik onderweg dan shazammend ook nog eens ontdek dat Sorrentino er Boards of Canada in weet te verweven, kan het voor mij allang niet meer stuk. Stilistische parel van een zeldzaam niveau.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Sorrentino op niveau.
Altijd een regisseur geweest die klaarblijkelijk wat heeft met rust. Rust is een centraal begrip dat de scenes van deze film herhaaldelijk aan elkaar blijft lijmen. Bovendien denk ik ook dat Servillo en Sorrentino goede vriendjes zijn geworden ondertussen, want opnieuw mag hij de hoofdrol vertolken en opnieuw weet Sorrentino precies wat hij met de man moet doen.
Het warme Italië wordt knap als achtergrond ingezet in deze film die moeilijk aan een genre toegekend kan worden. In principe zou je het kunnen beschrijven als dramafilm met een mysterieuze rand, maar in eigenlijk maakt Sorrentino er zo z'n eigen ding van dat het moeilijk echt ergens te plaatsen is. In principe is het gewoon een karakterstudie van Servillo, en wat zijn personage precies drijft om te doen wat hij doet.
Visueel een iets kalere en minder scherpe film dan de latere films van Sorrentino, maar niettemin uitstekend naar voren gebracht met een sterke focus evenals een uitmuntende soundtrack. De film ademt voortdurend sfeer uit zonder hier echt krampachtig naar te grijpen. Ik mag het wel, een film die lekker zijn eigen ding doet. Verhaal is verder niet bijzonder sterk, maar het moet dan ook vooral neerkomen op de implicaties.
Het eindigt onderscheidend, verloopt solide en eigenlijk heb ik weinig klachten buiten de soms iets te kale indruk. Uiteindelijk loopt de film wel erg lang door voor een gebeuren dat vooral rust op zweven, dus in principe had het zelfs na een uurtje afgesloten kunnen worden. Misschien zoekt het soms steun bij iets te voorspelbare onderwerpen, maar Sorrentino blijft er voor een groot deel een lekker eigen brouwseltje van maken. Ik mag het wel.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Een typische Sorrentino. Stijlvol en met klasse. Deed me in dat opzicht wat denken aan La grande bellezza. De tandem Sorrentino en Servilo werkt perfect. Straffe acteur toch die Servillo die steeds de aandacht weet te trekken met zijn talent.
Het eerste deel, zeg maar uur, weet je niet goed waar de film heen wil. Titta is in een mysterie gehuld en het blijft gissen naar zijn verleden en zijn huidige motieven. Als kijker kon ik me dan nog warm houden aan de fraaie cinematografie en soundtrack. En aan Servillo zelf natuurlijk.
Later ontvouwt de film als het ware als een maffiafilm. Knap intens en zelfs rustgevende eindscène alsof Titta berust in zijn lot. Ondanks alles een net niet als geheel, maar wel prima in vele afzonderlijke componenten van de film.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
La Meglio Gioventù
Drama, 2003
979 reacties
Le Scaphandre et le Papillon
Drama / Biografie, 2007
211 reacties
Il Postino
Drama / Romantiek, 1994
70 reacties
Good Bye Lenin!
Komedie / Drama, 2003
468 reacties
Anche Libero Va Bene
Drama, 2006
38 reacties
La Grande Bellezza
Komedie / Drama, 2013
206 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.