Three Faces West (1940)

Alternatieve titel: The Refugee

Western / Avontuur

geregisseerd door Bernard Vorhaus
met John Wayne, Sigrid Gurie en Charles Coburn

Chirurg Dr. Braun en zijn dochter Leni komen toe in een klein dorpje in Noord Dakota. Zij zijn op de vlucht uit Europa omwille van Hitler. Als het stadje getroffen wordt door wind en droogte, leidt John Phillips de stedelingen naar de groene vlakten van Oregon. Hij wordt verliefd op Leni maar die is reeds verloofd met de man die hen naar Amerika hielp vluchten. Leni moet kiezen tussen beiden.

Het verhaal speelt zich af rond 1940. De revolvers en paarden zijn thuisgelaten in deze neo-western. De dialoog en gemotoriseerd vervoer zijn de wapens. Alhoewel het land nog wel wordt geploegd door ezel en ploegschaar, komen er ook al landbouwmachines in voor (al zijn dat archiefbeelden en niet gemaakt voor deze film zelf).

Een redelijk boeiend verhaal over een zeer droog gebied in Oklahoma (Noord Dakota, volgens het plot. Dat is raar, want die staten liggen ver uit elkaar. Bovendien lijkt mij Oklahoma wel juist.) en het zware bestaan van zijn bewoners blijft over. Tussen de bedrijven door ontstaat er uiteraard een romance tussen Wayne en Sigrid Gurie, maar die voert niet de boventoon.
De reis naar en aankomst in Oregon wordt kort in beeld in gebracht, dan is de film al op het einde genaderd.
Ik had wel meer willen zien van de strijd van de bevolking met het klimaat in Oklahoma. Nu ligt vooral de aandacht op het acclimatiseren van de arts en zijn dochter aan de bevolking in het voor hen nieuwe land. Ook leuk om te zien overigens.

Aangezien er bijna alleen nog (dure) westerns gemaakt worden die een remake zijn... nomineer ik deze als volgend project voor de Coens en Mangolds van deze wereld.
Ik kijk er al vast naar uit.