Satansbraten (1976)

Alternatieve titel: Satan's Brew

West-Duitsland

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder
met Kurt Raab, Margit Carstensen en Volker Spengler

De film volgt de hysterische pogingen van de uitgehongerde, verwarde schrijver Walter Kranz om via bedelen, lenen en stelen genoeg geld bij elkaar te schrapen om te kunnen overleven en tegelijkertijd zin te geven aan zijn ongeordende leventje. Hij is niet in staat genoeg te schrijven om de royalty voorschotten van zijn uitgever te blijven ontvangen. Om aan materiaal te komen interviewt hij een vrouw waarvan hij denkt dat ze een prostituee is. Als zijn vrouw zegt dat zijn dichtwerk lijkt op dat van de beroemde homoseksuele mytische Duitse dichter Stefan George, is dat voor Walter reden genoeg om de gayscene nader te onderzoeken. Al snel wordt hij daar een soort beroemdheid.

avatar van Querelle
Met humor als in deze film kun je me echt blij maken. Niks of niemand word gespaard. En de toch al geniale Fassbinder acteurs laten hier hun meest gestoorde rollen zien. Geweldig!

Ik zag deze film pas als een van mijn laatste Fassbinders en was ook toen zelfs nog aangenaam verrast door de vitaliteit en scherpte. Écht een topper in zijn oeuvre en vaak over het hoofd gezien in de klassieke rijtjes. Het enthousiasme, scherpte en diepgang zijn aanstekelijk en werken nog steeds. Kurt Raab in zijn beste rol vind ik.

Ja vind ik ook.
En Margit Carstensen en Volker Spengler zijn ook hilarisch:
Fliegen Fikken! hahaha

avatar van 93.9
Je zal maar eerst een stukje Effi Briest en dan deze als eerste films van Fassbinder zien, krijg je een heeeeeeel erg verkeerde indruk van die man.
Heb 'm afgezet.

avatar van Querelle
Klopt, Effi Briest was de 2e of 3e film die ik van hem zag en die heb ik ook afgezet. Deze film zag ik toen ik er al een aantal had gezien en dan valt er wel veel op zijn plaats. Maar de absurde felle humor moet je wel liggen bij deze.

Deze vreemd-absurde en boosaardige komedie, over het elitaire denkgoed van de egocentrische linkse ideologie, is voor mij persoonlijk een mindere Fassbinder. De boosaardig agresieve toon vond ik na verloop van tijd eerder vermoeiend dan komisch werken en ik moest de neiging onderdrukken om niet versneld door te gaan spoelen. Maar de eerlijkheid gebiedt dat ik in de verste verte geen liefhebber van slapstick ben en daar neigt deze produktie toch naar.