La Luna (1979)
Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Alternatieve titel: Luna
Oorsprong:
Italië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Bernardo Bertolucci
Met onder meer: Jill Clayburgh, Matthew Barry en Veronica Lazăr
IMDb beoordeling: 6,4 (5.347)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot La Luna
"Between a mother and son. Between the delicate boundaries of love."
Caterina Silveri is een opera diva die met haar puberzoon naar Italië vertrekt na de plotselinge dood van haar man. De jongen heeft het moeilijk en raakt verslaafd aan heroïne. Zijn geschokte moeder voelt zich schuldig en doet er alles aan de band met haar zoon te herstellen.
Externe links
Acteurs en actrices
Caterina Silveri
Joe Silveri
Marina
Communist
Douglas Winter
Giuseppe's Mother
Arianna
Man in Bar
Upholsterer
Director of Caracalla
Video's en trailers
Reviews & comments
JoeHallenbeck
-
- 3413 berichten
- 0 stemmen
Is deze film ooit op vhs of dvd uitgebracht? Ik kan 'm namelijk nergens vinden.
Soeperman87
-
- 567 berichten
- 479 stemmen
Is deze film ooit op vhs of dvd uitgebracht? Ik kan 'm namelijk nergens vinden.
Hij is gewoon te koop op dvd hoor.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
30 januari verschijnt in ieder geval de Nederlandse DVD. Geen idee welke versie.
Voor zover ik weet hiervoor buiten Italie erg moeilijk te krijgen.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Rare film. Zeer gemengde gevoelens. Enerzijds vaak virtuoos gemaakt, met hier en daar echt prachtige scenes en grandioos camerawerk (steekt af en toe Novecento naar de kroon) en een bij vlagen bijzondere sfeer.
Anderzijds is deze film zo enorm geconstrueerd dat het soms haast belachelijk wordt. Bertolucci probeert een soort perfect kloppend web te maken waarin tragedies, opera en een enorme hoeveelheid psycho-analyse het hele verhaal onderbouwen, maar bereikt dat het verhaal er ongeloofwaardig en onecht van wordt. Er valt echter best wel heel wat te genieten, maar het scenario is wel heel opzichtig mislukt.
Krap 3.0* dan maar
Trouwens de Nederlandse DVD is van prima kwaliteit en bevat de ongeknipte versie.
jorisker
-
- 23 berichten
- 91 stemmen
Ik vond dit maar een rare en vage film. Soms kreeg je het idee dat je zelf onder invloed was van heroïne, zo raar kwam het allemaal over. Muziek van Ennio Morricone is vaak briljant maar in deze film was het niets speciaals. Verder vind ik dat dat jochie een goede rol neerzet. Op de achterkant van het dvd hoesje staat dat het zich afspeelt op een prachtig Italiaans decor. Ik vind dat je te weinig van het Italiaanse land te zien krijgt om een echt "Italiaanse film" idee te krijgen. Camerawerk is bij vlagen wel heel goed!
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Tuurlijk zitten bruin had ook wit kunnen zijn, maakt het meer toegankelijk.
Hoe dan ook erg erg goed gemaakt.
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Ik heb het ook lastig om hier een juiste score aan te geven.
ik heb geen spijt dat ik hem gezien heb, want de beelden zijn echt fantastisch en wie beweert dat hier niet zo heel veel Italië in steekt, heeft toch niet goed gekeken, denk ik.
Het beste van de film situeert zich toch aan het begin van de film of laat ik zeggen, de eerste twee derden. De schok van de dood, de schok van het ontdekken%u2026vrij heftig allemaal. Sommige figuren (zoals de would-be minnares en de would-be minnaar) komen te weinig aan bod, waarop je je zou kunnen afvragen waarom ze er überhaupt in voorkomen. ook vervaagt het verhaal naar het einde (zijn verslaving komt op het echterplan) en wordt het steeds moeilijker om er een touw aan vast te knopen. En net als je denkt dat het hele boeltje desintegreert wordt er een slordig, vaag happy-end aan gebreeën. ???
dat einde haalt er voor mij toch wel een vol punt van af. Weifelend tussen 3 en 3,5
Maar desondanks: well worth watching
narva77 (crew films)
-
- 12357 berichten
- 6391 stemmen
Mooie film toch wel, ik had alleen wel iets meer Oedipus verwacht eigenlijk.
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
In de herziening!
Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou het meesterwerk van Bertolucci is....Novecento....ligt te veel voor de hand....prachtig meesterlijk epos natuurlijk, maar te episch voor het meesterwerk.
La Luna dan misschien?
Eerste anderhalf uur is een soms bizarre mengeling van schitterende scenes met ook ietwat hysterisch de bocht uitvliegende scenes.
Laatste uur is dan weer behoorlijk zeker het mooiste uur uit het hele Bertolucci-oeuvre.
Gemankeerd meesterwerk, maar desalniettemin een meesterwerk en door alles wat er niet goed gaat in het begin op z'n minst intrigerend.
Enige andere kanshebber zou nog Il Conformista zijn...dus die mag binnenkort nog eens proberen de titel binnen te halen.
HK Senator
-
- 591 berichten
- 1282 stemmen
Intrigerende film, bij vlagen enigsinds over de top en ook niet constant goed geacteerd. Maar de sfeer en het camerawerk zijn top. En hier en daar is de film ronduit bizar en pervers te noemen. Zeker nog een kijk beurt waard over enige tijd.
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Bijzondere film. Heel bijzondere film. Een paar zwakke punten, maar daartegenover zo'n verbluffende superioriteit op het gebied van thematiek, regie, acteerwerk, camerawerk, cast, muziek, decor... Dit is Cinema met grote C ! Voor deze grootheid moet je terug naar de oude Italiaanse meesters (van Visconti, over Fellini, Antonioni, enz., tot Bertolucci). Deze grootheid is voor mij nooit meer geëvenaard...
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Sinds L'Assedio wist ik dat ik werk moest maken van Bertolucci. Van de verhalen die hij vertelt ben ik op zich niet zo onder de indruk, maar de manier waarop hij het vertelt is steevast fascinerend en soms ronduit verbluffend. Zo ook in La Luna. Niet veel regisseurs kunnen je puur met het camerawerk zo boeien als Bertolucci dat kan. Enorm veel variatie maar toch binnen een consistente stijl en zonder dat het te opzichtig wordt. Soms statisch (een long shot, een close-up), dan weer dynamisch waarbij de camera Caterina als een soort aureool omgeeft, de ene keer is het recht voor z'n raap en dan weer wordt je op het verkeerde been gezet met een mooie truc. De belichting is ook heel fraai, het zachte kleurgebruik, de vaak perfecte kadrering, noem alles maar op.
Zoals gezegd kunnen de thema's van Bertolucci me wat minder boeien. Dat het verhaal nogal wat gaten bevat en onlogisch is vind ik niet zo erg, dat hoort bij de stijl, maar het hele onderwerp van aantrekking tussen moeder en zoon spreekt me nauwelijks aan. Dat geldt ook voor de personages in La Luna, met name Joe roept voornamelijk irritatie op.
Net als in L'Assedio heeft Bertolucci echter nog een troef in handen: de meesterlijke wijze waarop hij muziek kan inzetten. Hij doet dit bijna altijd intra-diegetisch en dat is weliswaar geconstrueerd maar toch ook heel gedurfd en zeker niet zo gemakzuchtig als een bandje met klassiek repertoire in starten. Dat laatste optreden vind ik geweldig, terwijl ik helemaal geen opera-fan ben. Zo je film afsluiten, volledig drijvend op de stijl en de afronding tussen de personages er een beetje tussendoor moffelen. Ik sluit me aan bij wendyvortex en ThomasVV: een gemankeerd meesterwerk.
the hustler
-
- 180 berichten
- 2827 stemmen
Platte incest tussen moeder en zoon overgieten met een operasausje: kunst is het niet. Oedipus, waar zit je? Een meesterwerk is deze prent nog veel minder. Operascènes blijken ook totaal niet geschikt om te verfilmen: het theatrale van de toneelmatigheid krijg je er allesbehalve mee weg. Dat is zoals uit de tijd van de stomme film: toen er ineens gesproken werd wegens de uitvinding van de geluidsband, moesten de toneelspelers inbinden met al hun overacting. Of op het toneel blijven. Zij die het toch halsstarrig volhielden, vielen door de mand en zijn reeds lang vergeten. Bejubeld op het toneel, geen knijt waard op het doek. Laat staan gewaardeerd. Toneel, film en muziek zijn 3 totaal verschillende disciplines: La Luna faalt jammerlijk in de poging deze tot iets toonbaars te combineren.
Zwakke Bertolucci, dus. Deze DVD gaat de vuilbak in. Gelukkig maar tweedehands gekocht voor 0,5 euro.
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Dat deze film zulke emoties losmaakt bij the hustler vind ik toch wel frappant om te zien.
Voor mij een bewijs dat La Luna bij de kijker gevoelens losmaakt die niet zo een, twee, drie in een bepaald afgebakend stramien of hokje vallen.
En als je dat als cineast voor elkaar krijgt, mag je dat gerust een meesterwerk noemen.
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Een beetje een aparte film. Voor de liefhebber.
Van? Goede/waardevolle films?
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Irritant mannetje die Joe, zo te zien was dat de eerste en enige hoofdrol voor acteur Matthew Barry. En toch nailt hij het ook wel weer met dat verongelijkte pubergedrag. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van zijn acteerprestatie vind. Dat gold eerst ook voor Clayburn als zijn moeder trouwens, maar ik ben er inmiddels wel over uit dat dat toch een hele knappe, gelaagde rol was.
Ach de acteurs, natuurlijk zijn ze belangrijk, toch is dit vooral een film van schitterende beelden en muziek. De hele film is mooi gefilmd, maar vooral het einde in het fotogenieke Caracalla is machtig. Je ziet eerst Joe wat rondstruinen tussen de acteurs en muzikanten, om uiteindelijk net als de kijker deel uit te maken van het publiek en weggeblazen te worden door Verdi's gemaskerde bal. Een schitterend, theatraal en toch ook emotioneel einde. De film heeft zijn tekortkomingen -dat zinloze bijrolletje van Benigni om maar iets te noemen- maar als een film zo mooi eindigt is dat vergeven.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Een vreemde maar ook tragische film van Bertolucci die er niet voor terugdeinst om te provoceren in zijn films. Een klassiek verhaal van een welgesteld gezin waarbij de carrière voorop staat en het kind emotioneel wordt verwaarloosd. Een beetje clichématig, maar best wel prima uitgewerkt. Ik had wel niet zoveel met het personage (Joe) of de acteur (Matthew Barry) die zijn rol speelde, maar ik zat wel in het verhaal en de ontwikkelingen ervan.
Van de moeder (Jill Clayburgh) krijg ik weinig hoogte. Een vrij egocentrisch tot zelfs narcistisch karakter. Erg frappant bij momenten hoe ze steeds de aandacht naar haar wil toetrekken. Na haar geweldige prestatie op het podium, tijdens het verjaardagsfeestje van haar zoon, ... telkens slaagt ze erin de verkeerde dingen te doen of te zeggen. Zogezegd om de ander te pleasen, maar dan vooral in de eerste plaats zichzelf. Bertolucci gaat dan nog een stapje verder en creëert een Oedipus-verhaal tussen moeder en zoon.
Een beetje verbaasd dat deze film zo weinig is bekeken en niet tot het bekendste werk van Bertolucci behoort. Al bij al een sterke film met een prima Clayburgh en uitstekende cinematografie en belichting van Bertolucci. Ook de operastukken brachten een extra vibe in de film. Fijn, maar bij momenten ongemakkelijk.
james_cameron
-
- 5971 berichten
- 9108 stemmen
Vreemde, ongemakkelijke film over de ongezonde relatie tussen een opera-diva (Jill Clayburgh) en haar jonge, aan heroïne verslaafde zoon (Matthew Barry). Sterke en minder geslaagde, vaak te dik dramatisch aangezette scenes wisselen elkaar af, waarbij plot en personages nergens echt tot leven komen. Jammer, want visueel valt er flink wat te genieten. Het camerawerk van Vittorio Storaro is absoluut indrukwekkend en de film heeft een aparte, dromerige sfeer die bij vlagen onvergetelijke beelden oplevert.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.