Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

avatar van maerk
@Reservoir Dogs:

Mooi stukje , alleen vergeet Mr. Orange niet!! Prachtig personage en werkelijk Meesterlijk gespeeld door Tim Roth, zet in mijn ogen de beste prestatie in heel de film neer en behoort in mijn ogen ook tot een van de beste bijrollen ooit.

avatar van Bob Gray
Moderne klassieker.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb Reservoir Dogs zonet gezien en ik ben echt erg verbaasd dat dit de nummer 25 in de top 250 is!

Geinige film, meer niet. Ik heb wel gegniffeld over enkele dialogen, zoals het stuk over Like a Virgin of de fooien. Ik vond de ''martelscene'' ook aardig sterk en enkele momenten waren best de moeite, maar wat is er nou echt bijzonder aan deze film?
Er gebeurd op zich weinig en het verhaal is ook niet echt spectaculair of origineel. Films als Snatch of Lock Stock and 2 smoking barrels hebben ook sterke dialogen maar daarbij wel een diepgaand verhaal. Dat miste ik bij Reservoir Dogs.
Wel vond ik de acteerprestaties prima maar overall vond ik het geen bijzondere film. Het spijt me voor de fans hier, ik zie de 5* rond vliegen. Volgens mij heeft dat ook te maken dat Tarentina de maker is, zijn films krijgen al snel meer krediet omdat ze in de ogen van velen wel goed moeten zijn?

avatar van Reservoir Dogs
De laatste paar zinnen van je reactie vind ik wat belachelijk voor woorden, alleen de manier waarop je Tarentina schrijft het is namelijk Tarantino.

Maar ik begrijp je wel, Tarantino is gewoon mijn lievelingsregisseur dan is het nogal normaal dat je zijn films goed vind.
Jij hebt vooral films van James Cameron in je Top 10 staan.
Grappig vind ik ook dat je hier 2 films van Guy Ritchie opnoemt terwijl ze bij Snatch zeggen ik citeer: En toch valt dit totaal niet te vergelijken met Tarantino. Zijn films zijn veel chaotischer en bevatten zelden een echt verhaal. Nee, geef mij dan Snatch maar.

Jammer want elke Tarantino-film bevat dus wel degelijk een verhaal, tijdens de films van Tarantino gebeurd er vaak iets dat er plots een nieuwe wending komt en dat maakt het juist zo geniaal.

avatar van stefan dias
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, beste Litmanen: een reputatie verdien je. in dit geval heeft Tarantino echt briljante films gemaakt. Wervelende verhalen, ingenieuze dialogen, enfin…
Een goede naam , daar moet je heel hard aan werken. Een slechte naam heb je zó: één minder moment en het is gebeurd. Als Tarantino een goede naam heeft, dan is die o.a. gefundeerd op deze film en dat is volledig terecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
Spelfoutje moet kunnen beste Reservoir Dogs. Tarantino is de naam inderdaad.

Verder spreek jij aan je naam te zien als een echte fan.

Kevin13
inderdaad. De stijl van Tarantino is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zou juist het tegenovergestelde denken.

Dankzij zijn eerste twee films is Tarentoni een gevestigde naam; iemand waarbij bepaalde verwachtingen worden geschept. Mensen gaan er dus automatisch vanuit dat een film van Tarantito's hand iets speciaals zal zijn, met veel cartoonesk geweld a la Pulp Fiction en met coole babbelzieke gangsters a la Reservoir Dogs en Pulp Fiction.

Er wordt dus een bepaald verwachtingspatroon geschept waarbij veel mensen bedrogen uit zullen komen, aangezien Tarontini veel meer in zijn mars heeft dan alleen maar filmpjes maken over net genoemde onderwerpen, zoals one hit wonder Guy Ritchie. De beste man is tenslotte een wandelende filmencyclopedie.

Kevin13
Is het nu per ongeluk dat je Tarantino op verschillende wijzes typt of doe je erom...

Het is zijn beste film.

FilipSTG schreef:
Het is zijn beste film.

Pulp Fiction

Adrenal
Kevin13 schreef:

Hij wil Ajax&Litmanen=1 gewoon een steek geven omdat hij "Tarentina" schreef. Kinderachtig hoor, Pastichio Rocker. En dat doet hij nu eens altijd... Word ik moe van.

Waarom Pastichio dat doet?

Omdat het kan

avatar van Reservoir Dogs
Adrenal schreef:

Dat noemen ze Sarcasme

avatar van nacbreda076
Heb de film nu 3 kwartier gezien en alleenmaar bullshit-gezeik... Misdaad/thriller? Niks van te merken, zet hem uit en kijk morge verder. Hopelijk komt er nog wat actie invoor want hier wordt ik heel moe van(letterlijk en figuurlijk)

Pastichio Rocker
Mwja, waarom staat hier eigenlijk 'thriller' bij? Misdaad okee... maar thriller?

avatar van Ajax&Litmanen1

Dit is fanboy gedrag? Niet iedereen vind je favo film tof...

avatar van Naomi Watts
Dan mag niethie nog wel een wel onderbouwde argumentatie verwachten?

Adrenal
Reservoir Dogs schreef:

Dat noemen ze Sarcasme

Dat is in de verste verte geen sarcasme. Dat noemen ze gewoon iemand belachelijk maken wegens een typfoutje.

Naomi Watts schreef:
Dan mag niethie nog wel een wel onderbouwde argumentatie verwachten?

Hij legt het toch uit. Te weinig actie en hij vind het niet spannend. Twee argumenten die ik overigens ook vind, maar dat terzijde.

Feit is dat sommigen altijd zo uit hun dak gaan als iemand hun favo film niet leuk vind..

avatar van Naomi Watts
Ben ik met je eens maar ik vond zijn argumentatie onvoldoende. Er gebeurt inderdaad heel erg weinig maar met woordkeuzes als bullshit gezeik scoor je bij mij geen begrip.

Adrenal schreef:

Je kan het ook te serieus opvatten.

Moderator, misschien een idee om de berichtjes over het verkeerd spellen van Tarantino's naam te verwijderen?

avatar van niethie
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zoals Naomi Watts al zegt een argumentatie van niets. Ik vind het prima als iemand dit geen goede film vind maar laat het hem dan tenminste een beetje onderbouwen en niet met een nietszeggende reactie als er zit te weinig actie in of hij was niet spannend dus heb ik hem na een half uur maar uitgezet, want daar kan ik weinig mee verder.

Ik vond de vertolking van Steve Buscemi teleurstellend; normaal speelt hij erg overtuigend een loonatik, maar Mister Pink is toch één van de mindere.

In de begin scene bijvoorbeeld als hij uitvalt tegen Harvey Keitel; hij probeert kwaad te worden, maar het kwam op mij niet overtuigend over. Harvey Keitel daarentegen vervult weer een heldenrol.

avatar van dave
coldheaven schreef:

Mr. Pink is toch een van de smaakmakers vind ik persoonlijk. Hij kruidt de film door een zeer kwetsbare gangster te spelen die niet veel nodig heeft om de bom te doen barsten. Dat 'proberen kwaad te worden' kun je beter omschrijven als hysterie.

Mr. White(Keitel) speelt bij mijn weten helemaal geen heldenrol.
Sinds wanneer zijn gangsters helden?
Vergeet ook niet dat het lijkt alsof hij erg veel belang hecht aan het mensenleven dat op het punt staat uit te doven (Tim Roth), maar dat hij het dan toch vertikt om hem naar een ziekenhuis te brengen.
Kijk naar hoe zijn visie tegenover Roth verandert als hij hem verteld dat hij een agent is

Als je met 'heldenrol' iets anders bedoeld, in de aard van 'geweldig geacteerd', dan heeft voorgaande informatie weinig belang.

dave schreef:

Mr. White(Keitel) speelt bij mijn weten helemaal geen heldenrol.
Sinds wanneer zijn gangsters helden?

Toevallig even online, vandaar deze snelle reactie:P

Met heldenrol bedoelde ik inderdaad geweldig geacteerd, ik zal m'n termen voortaan iets meer op duidelijkheid kiezen.

Wat betreft Mr. Pink; ik blijf erbij dat deze zijn gewoon uitermate bedroevend vertolkt, voor zijn doen dan. Het is niet zo dat ik het een totale aanfluiting vind, maar in vergelijking met wat hij in andere films laat zien vond ik deze rol gewoon tegenvallen (in films als The Big Lebowski en Con Air vind ik hem veel beter). Hysterie? Ik weet ook wel dat hij flipt omdat hij weet dat er zich een lek in de groep bevind, maar ik vond het niet overtuigend; hij legt geen nadruk op de "woordversterkers", zoals bijvoorbeeld Samuel L. Jackson dat zo mooi kan, die kan pas overtuigend hysterisch worden.

avatar van dave
coldheaven schreef:

Weet je, ik doe net hetzelfde als jij (toch wat westerns betreft): ik ga films met elkaar vergelijken die, buiten de acteurs die erin voorkomen, niets met elkaar gemeen hebben.
Daardoor komt de film waar het over gaat (Reservoir Dogs in dit geval) in een dikke laag mist te zitten.
Buscemi's rol in The Big Lebowski vind ik inderdaad ook veel beter, maar zeg nu zelf, wat heeft Donny met Mr. Pink te maken? Of met Samuel L. Jackson?

Je zegt ook dat Mr. Pink geen nadruk legt op woordversterkers. Had jij dan niet de indruk dat hij de eerste minuten in dat pakhuis constant dingen, woorden, blééf herhalen? Op die manier versterk je natuurlijk ook wat je wilt zeggen.

combi
hij word natuurlijk niet voor niks mr pink genoemd!

Pastichio Rocker
Bovendien is de rol van Donnie speciaal voor Buscemi geschreven.