Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

meesterlijke film

Put the lime in the coconut

Als je niet van Quentin Tarantino's stijl houdt, zul je DELEN VAN deze film waarschijnlijk ook niet op prijs stellen.

Laat ik nou wél een Tarantino-fan zijn Erg interessante, maar vooral ook harde actiefilm. De dinerscene aan het begin waar de overvallers en diens opdrachtgever(s) in bekvechten over de (morele) waarde van een fooi vond ik erg geestig, maar ook een interessant discussiepunt. Doet Tarantino wel vaker, zoals in bijvoorbeeld Pulp Fiction over de sexuele waarde van 'n voetmassage.

Maar om niet te veel af te wijken; de dialogen tussen de overvallers en de discussie of er zich een snitch in de groep voordoet zijn van hoog niveau en vervelen nauwelijks. Ik had alleen af en toe moeite met de rol van Steve Buscemi; hij kan voor mijn gevoel gewoon geen geloofwaardige woede-aanval acteren.

Het einde was gelukkig niet zo'n eind-goed-al-goed einde waarin één of twee van de bad guys ontkomen met de buit, wat in zoveel films wel gebeurt.

Eén van de betere actiefilms met fantastische muziek....maar mijn all-time Tarantino-favorite blijft toch Pulp Fiction

4/5

deTuinman
coldheaven schreef:
Als je niet van Quentin Tarantino's stijl houdt, zul je deze film waarschijnlijk ook niet op prijs stellen.

Nou nou, zo simple is Tarantino nou ook niet te beschrijven. De stijl die hij op iedere film aan en naahoudt, komt voort uit de referenties die hij gebruikt voor z'n films.
En bij iedere film neemt hij wel een subgenre uit het verre rauwe filmverleden.

Hij gebruikt simpelweg bestaande films om er 1 van te maken. Dat is een cultuuraspectvan Tarantino.

Ik heb twee woorden in de eerste zin toegevoegd. Wat ik probeer te zeggen is dat Tarantino bepaalde scenefragmenten laat terugkomen in zijn films waarvan ik kan snappen dat sommige mensen ze niet op prijs stellen of rondweg iritant vinden.

In Reservoir Dogs is dat bijvoorbeeld de scene in de diner aan het begin. In Pulp Fiction is dat bijvoorbeeld de discussie tussen Samuel L. Jackson en Travolta over de sexuele waarde van een voetbmassage. Deze scenes dragen vrij weinig tot niets bij aan de film, maar zijn toch erg vermakelijk en er zit 'n discussielading in. Echter, sommige mensen zullen Tarantino met deze scenes kunnen beschuldigen van het onnodig aanvullen van de filmlengte.

Bij Pulp Fiction vonden sommige mensen de film langdradig, warrig en saai. Langdradig en saai zou ik Reservoir Dogs niet willen geven, maar "warrig" zou kunnen. Tarantino's indeling van de scenes en verhaallijn vind ik interessant, maar sommige mensen dus niet.

Dit zijn twee voorbeelden van typische Tarantino-stijlen die (delen van ) een film van zijn hand voor de één erg vermakelijk maken en voor de ander erg iritant

Vraagje aan jou Tuinman voor de aardigheid: hoe komt t dat je jouw cijfer voor de Godfather aangepast hebt van 'n 5 naar 'n 3,5?

(verwijderd)
Een film, die gedragen wordt door de kwaliteit van de acteurs. Gelukkig hoeft niemand aan die kwaliteit te twijfelen. Het verhaal is verder zo slap als een vaatdoek, maar krijgt een meerwaarde door de manier waarop het gecontrueerd wordt. De conversatie aan tafel over het wel of niet geven van een fooi, is een voorbode voor de uiteindelijke afloop en krijgt dan ook niet voor niets extra aandacht.

Pastichio Rocker
Ach, nu weten we in ieder geval wat Madonna wilde zeggen met 'Like A Virgin'.

avatar van film88888
Meesterwerk dat altijd bij iedereen zal bijblijven.

De eerste Tarantino film, en in die tijd kon iedereen al zien, en voelen aankomen dat die man nog veel succes gaat maken, en een groot regiseur ging worden, en dat is dus helemaal zo goed gekomen.

Reservoir Dogs is een geniale film met een prachtig misdaad verhaal, en met alles erop, en eraan. De spanning was nagelbijtend spannend (Zeker op het einde)
Dialogen vond ik ook best goed, en de film is ook prachtig gemonteert.

Tarantino had direct voor zijn eerste film een geweldige cast bij elkaar gekregen. Zo zien we Harvey Keitel in een pracht van een rol, en speeld ook hier weer zo zalig, en net zoals Madsen die ook zalig speeld, en cool, maar toch eeng eweldige zieke kerel. Dan hebben we nog een kleine rol voor Roth, maar die speelde ook wel aardig.

Er zat weer een typische Tarantino Way in zoals: dat de personage's in de film praten over helemaal andere dingen die helemaal niet met de film te maken hebben (Dat kennen we uit Pulp fiction,Death Proof, en in Kill Bill zag ik dat ook soms) En dat vind ik zo heel orgineel gevonden van de man, en ik vind dat echt prachtig dat hij dat wel redelijk wat keren gebruikt.

Er komt dan ook niet zo veel actie in (wat ik ook niet nodig is voor mij in Tarantino films) Maar als er wat in gebeurd is het meestal in zijn films heel geweldadig, en vuil: net zoals de martel scene, en dan de coole actie scene's als Kietel heel koud die twee flikken door met zijn mooie geweren, en dan met een zonnenbril, en een mooi kostuum aan, en dat zie ik dan meer in de man zijn films.

Voor mij had de film gerust iets langer mogen duren.

Tarantino is, en blijft toch mijn lievelings regiseur.

Dikke 4,5 sterren meer dan verdiend !

Toen ik de film gisteren voor de derde keer zag, zat ik met een vraag over het einde:

White richt zijn revolver op Joe, Joe op Orange en Eddy op White. Er volgt een schietpartij waarbij ze allen neervallen. Maar wie schoot Eddy dan neer? Orange niet want die had geen kogels meer.

avatar van kArIzMa_Movie
kArIzMa_Movie schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begreep niet hoe Nice Guy Eddie is geschoten. De baas had Mr. Orange onder schot, Mr. White de baas en Nice Guy Eddie had Mr. White onder schot. (Mr. Orange had geen pistool in z'n handen, en Mr. Pink bemoeide zich er verder niet mee. Ik heb extra goed opgelet!) Niemand richtte z'n pistool dus op Eddie!

Het is ook onmogelijk dat Mr. White beide heren tegelijk ging neerknallen

Dat is waarschijnlijk toch niet zo. Mr. White heeft Nice Guy Eddie toch wel geschoten.

Zie maar!

Aah merci, ik was dus al niet de enige met die vraag.

avatar van roc12345
een rare film
had meer ingezeten

dit kan gewoon niet dat je na een schot en vee bloed hebt verloren nog leeft

combi schreef:
ik zeg dat, luister maar is heel goed.

Inderdaad, als je hem met koptelefoon luistert hoor je de geluiden van de achtergrond nog beter, en hoor je het duidelijk

damianodebeste
Ben eigenlijk nooit zo,n fan geweest van quentin tarantino pulp fiction vond ik niks aan kill bill 1 en 2 ook niet en deze eigenlijk ook niet echt maar death proof vond wel wat beter.

superdeduperfilm

alles steekt gewoon goed in elkaar. +legendarisch einde

avatar van Kevin_1989
Mr. Pink: You kill anybody?
Mr. White: A few cops.
Mr. Pink: No real people?
Mr. White: Just cops.

Wow!

Wat een film! Quentin Tarantino heeft hiermee, en natuurlijk ook met Pulp Fiction, absoluut filmgeschiedenis geschreven!

Geniaal meesterwerk, met een geweldige cast, over eigenlijk maar een simpel verhaaltje. Elk hoofdpersonage speelt uitstekend en overtuigen me allemaal! Vooral Steve Buscemi is, zoals in bijna elke film waarin hij meespeelt, weer geweldig op dreef.

Deze film heb ik nu al 5x gezien denk ik, maar elke keer wordt ik weer verrast. Deze film blijft één van de beste die ik gezien heb, en krijgt ook een vast hoog plekje in mijn top 10!

FUCK YOU! FUCK YOU! I'M FUCKIN' DYING HERE! I'M FUCKIN' DYING!

* * * * *

roc12345 schreef:
een rare film
had meer ingezeten

dit kan gewoon niet dat je na een schot en vee bloed hebt verloren nog leeft

Jij bent een dokter?

Als je tarantino heet hoeft de film niet per defenitie een topper te zijn. Dit was 1.5 uur over de top, slecht en vervelend om te zien. Geen meerwaarde wat mij betreft.

avatar van Baldur
Wat een meesterlijke film, de karakters en dialogen maken dit tot een ware klassieker. Geen minpunt kunnen ontdekken.

glenn7277 schreef:

Wat is dat weer voor onzin? Er zijn films van Tarantino die niet in de Top 250 staan en die niet een topper zijn.
De film duurt langer dan 1.5 uur en is helemaal niet over de top.
Dit was toch helemaal niet vervelend om te zien.

Pastichio Rocker
Films hoeven niet per se in de Top 250 te staan om een topper te zijn. Er staan hier zoveel topfilms niet in de lijst.

avatar van KillingFields
vond de film niet echt briljant. had graag wat meer van de actie gezien ipv het fuck you geouwehoer.

avatar van Nelusje
Ik kan maar een ding zeggen over deze film, EEN MEESTERWERK!
Het is mijn favoriete film, mijn nr. 1! Vooral de stopwoordjes en zinnetjes blijven maanden later nog in je hoofd zitten, briljant.

KillingFields schreef:

Het is dan ook helemaal niet als actiefilm bedoeld.

avatar van 074
ben niet zo gek op tarantino films. daarom geef ik hem een 3

Pastichio Rocker schreef:

Zo bedoelde ik het eigenlijk maar ik heb het verkeerd geformuleerd.

crack1
Langdradig stukje film!
Zever,zever en nog eens gezever,weinig actie!

Let's go to work.

Aan mijn User-naam en mijn voorlopige 3 Tarantino films die in mijn Top 10 staan zullen de meeste onder ons al kunnen raden dat ik een echte Tarantino fanaat ben. (En nu over de film)

"Yeah, Yeah, but Mr. Brown, that's a little too close to Mr. Shit."

Quentin Tarantino zet weer een fascinerende film neer!
Mr. Brown: zet een geweldige dialoog neer in de cafetaria met zijn "Like a Virgin"
Ik vond hem nog vrij goed acteren maar hij is natuurlijk veel beter als regisseur, eigenlijk vond ik zowat iedereen geweldig goed acteren als ik er dan toch iemand moet uitpikken die ik wat minder vond is het Mr. Blue: dit komt vooral omdat hij zich niet echt kon bewijzen en we zagen hem maar in 2 scènes: beginscène(cafetaria) en de scène waar ze de codenamen geven.
Tarantino liet in onze verbeelding de overval zien en we konden de puzzel volledig maken telkens we meer informatie kregen over de hold-up. Hij laat de kijker telkens beslissen zoals wat er in het koffertje van Pulp Fiction zit.

"You even doubt it, man? I don't think we got set up,I know we got set up! I mean really, serieously, where did all those cops come from huh?"

Mr. Pink: speelde zeer zenuwachtig en heel stressvol, hij gedroeg zich zeker één van de beste professionals van de bende en vertrouwde niemand alleen zichzelf. Mijn favoriete scène was dan ook toen de Cops hem achtervolgde tot aan de auto.

"If some asshole starts to think he's Charles Bronson break his nose on the butt of your gun"

Mr. White: mijn favoriete personage uit de film hij vertrouwde alleen maar de verkeerde persoon maar hij zet zijn rol ijzersterk neer.

Er wordt voortdurend met de kleuren gespeeld, let op de roze en witte vloeistof in de scène waarin Harvey Keitel z'n haar kamt en Steve Buscemi naar het toilet moet en de oranje ballon achter de auto, ...

"All you can do is pray for a quick death, which you ain't gonna get"

Mr. Blonde: speelde een geweldige psycho en zijn "Stuck In The Middle With You" scène is dan ook onvergetelijk.

avatar van maerk
@Reservoir Dogs:

Mooi stukje , alleen vergeet Mr. Orange niet!! Prachtig personage en werkelijk Meesterlijk gespeeld door Tim Roth, zet in mijn ogen de beste prestatie in heel de film neer en behoort in mijn ogen ook tot een van de beste bijrollen ooit.

avatar van Bob Gray
Moderne klassieker.