Aria (1987)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Nicholas Roeg, Charles Sturridge, Jean-Luc Godard, Julien Temple, Bruce Beresford, Robert Altman, Franc Roddam, Ken Russell, Derek Jarman en Bill Bryden
met John Hurt, Sophie Ward en Theresa Russell

Tien korte films geregisseerd door tien verschillende regisseurs. Elke korte film gebruikt een bekende aria als soundtrack die op een andere, onverwachtse manier wordt geïnterpreteerd.

Mijn grootmoeder had het wel eens over een bijeengeraapt zootje. Toen ik de film zag moest ik aan haar uitspraak denken. Geen enkele samenhang, weinig verrassend, ongelijkmatig, al zijn er wel enkele sterke onderdelen.

avatar van mrklm
Wat krijg je als je tien zeer tegendraadse, eigenzinnige regisseurs vraagt om mee te werken aan één film? Een allegaartje van filmstijlen en ideeën die je vaak afleiden van de betreffende aria, terwijl het de bedoeling was om film en opera samen te laten komen.

Godard spant de kroon in negatieve zin met "Armide", waarin twee naakte vrouwen rondhuppelen tussen trainende bodybuilders. Robert Altman besloot zich niet te richten op de aria's zelf, maar op de reacties van het zich uitzinnig gedragende publiek op de muziek die afkomstig is uit uit de opera "Les Boreades". Helaas is dat de enige sterke bijdrage in deze compilatie, hoewel Franc Roddams interpretatie van "Liebestod", met het filmdebuut van Bridget Fonda, ermee door kan. Een fascinerende puinhoop.

avatar van Querelle
Die van Altman is verreweg het best inderdaad. Het in feite zijn bekende ensemble werk, maar dan in drie minuten.