Les Années Lumière (1981)

Alternatieve titel: Light Years Away

Zwitserland / Frankrijk

geregisseerd door Alain Tanner
met Trevor Howard, Mick Ford en Bernice Stegers

Een jongen komt in de leer bij een oude eenzame zonderling die hem even moeilijke als zinloze opdrachten geeft. De oude man bestudeert de vogels om ooit zelf te kunnen vliegen. Het lukt hem uiteindelijk, maar een dag later wordt zijn lijk gevonden.

Een film met hele mooi, bijzondere cameravoering. Een beetje in de stijl van Wim Wenders, maar dan zonder de typische Hopper kleuren. Hier zijn de kleuren iets meer verzadigd en rauw. Verder is het een hele mooie film over het ouder worden, zowel voor een oude man als voor een jonge man. De film speelt zich voor het grootste gedeelte ook af op een hele mooie setting, een oude garage met een autodump en een verrotte shell-pomp. Ik herkende soms ook wat trekjes in de Mick Ford's personage, het heel impuslief in een keer hard gaan rennen en springen. Goede film.