Le Juge et l'Assassin (1976)

Alternatieve titel: The Judge and the Assassin

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Bertrand Tavernier
met Philippe Noiret, Isabelle Huppert en Jean-Claude Brialy

Eind 19de eeuw worden meisjes en jongens verkracht door een onbekende die zich op God beroept. De dorpsrechter, die zijn status gebruikt om zijn eigen perversiteit uit te leven, krijgt steeds sterkere vermoedens over de identiteit van de dader.

Film die blijft hangen en absoluut de moeite loont om over na te denken.
Veel meer dan de moordenaar die uiteindelijk gevat wordt en berecht. Een portret van justitie en de psychologische ontleding van de mensen die er deel van uitmaken en deze die er bij aansluiten, met het sterk opkomende socialisme als decor.
Michel Galabru en Philippe Noiret zijn zonder meer verbluffend in hun beide, sterke, gevarieerde karakterrollen die zoveel verschillen, of niet..!?
Film is gebaseerd op historische gegevens, al zijn de werkelijke namen niet weerhouden.
Bertrand Tavernier ("Coup de Torchon", "Une semaine de vacances"...) ontgoochelt nooit.

Niet weerhouden?Whatever.Vroege film van BT gebaseerd op ware feiten(al heette de serial killler dus niet Rundman maar Koeman) uit het fin de siècle.
Zoals de titel reeds aangeeft focust de film zich niet op de slachtpartijen ,maar op het psychologische spelletje tussen Poiret en Tavernier,en uiteindelijk vragen wij ons af wie gek en wie normaal is.
Gedurfd om een komiek als Galabru als moorddadige gek(?) te casten,zijn rol heeft dan ook iets grotesks en Swiebertje -achtigs.Poiret speelt een van de pompeuze personages zoals we die wel meer van hem gezien hebben.Verder is er een slecht uitgewerkte rol voor Brialy als officier van justitie,een gewetenloze schoft.En ook een piepjonge,best lekkere Huppert heeft een rol als dienstbode van Poiret,waarbij ze-hoe verrassend- sexueel wordt misbruikt.
Irritant is de manier waarop Tavernier zijn sociale boodschap verkondigt:dat de brave man niets op heeft met kolonialisme,anti-semitisme(speelt tijdens de Dreyfus affaire) uitbuiting en onderdrukking bergrijpen we wel,dat hoeft hij niet steeds in onze oren te tetteren.
Cinematografisch zou je deze film kunnen plaatsen in de traditie van het poetisch realisme met veel beelden van het ongerepte platteland en tussendoor wat liedjes uit de tijd zelf.