menu

Mighty Joe Young (1949)

mijn stem
3,55 (38)
38 stemmen

Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
94 minuten

geregisseerd door Ernest B. Schoedsack
met Terry Moore, Ben Johnson en Robert Armstrong

Showbiz-ondernemer Max O'Hara zoekt in Afrika naar mooie decoraties voor zijn nachtclub, wanneer hij Joseph Young ontmoet, een enorm grote aap. Joe heeft een hart van goud, mede dankzij zijn lieve eigenaresse Jill. Tegen beter weten in, laat Jill Joe meereizen naar de V.S. waar ze samen als nachtclub-attractie zullen optreden. Ze zijn onmiddellijk een groot succes. Helaas gaat niet alles volgens wens, en wanneer de ongelukkige Joe 's nachts gepest wordt, breekt hij uit en gaat op een vernietigende tocht door de stad.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=46AyCmufOs8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
5,0
Tijdens het maken van deze film was Ray Harryhausen in de leer bij Willis O'Brien die de SFX verzorgde. Dit is de eerste bioscoopfilm waarin we animatiewerk van Harryhausen kunnen aanschouwen en je kunt het zien! Joe Young is een volwaardig karakter waar de emoties vanaf druipen. Op King Kong na de allerbeste Grote-Aap film (en de meest ondergewaardeerde) ooit gemaakt. Vlot script en uitstekende muziek. De remake met Bill Paxton zuigt daarentegen zwaar.

avatar van Chainsaw
4,0
Wat een fantastische film. De effecten van King Kong en Son of Kong waren misschien goed, de effecten van Mighty Joe Young zijn gewoonweg fantastisch; de film ziet er echt grandioos uit. Vooral de scène waarin Joe met een meisje in zijn armen aan een boom zit, die vervolgens omvalt is prachtig geschoten en ziet er meesterlijk uit. Een andere erg mooie scène is het moment waarop Joe Young op het podium staat en het plateau, waarop Jill piano op zit te spelen, boven zijn hoofd houdt. De makers zijn er dan ook erg in geslaagd om van Joe een uitstekend personage te maken; zijn gezichtsuitdrukkingen en emoties komen erg goed over bij de kijker.

Verder is het acteerwerk prima in orde. Vooral Robert Armstrong, die in King Kong de rol van Carl Denham speelde, speelt een ontzettend leuke rol; zijn personage Max O'Hara zorgt voor een aantal erg grappige scènes. Verder speelt ook Terry Moore erg sterk. En dat kleine meisje in het begin van de film (de jonge Jill) speelde overigens ook een komische rol. Al met al was Mighty Joe Young een geweldige filmervaring en die Oscar uit 1950 (voor beste special effects) meer dan waard. Veel beter dan ik in eerste instantie had verwacht.

4 dikke sterren.

avatar van Horrordude
huh ?? zelfde regiseur als king kong ?? hij dacht zeker dat er heel wat geld te verdienen was met films over grote apen... hoewel hij toch wel gelijk had , dese film was ook wel een sucses

avatar van Legan
3,5
Een leuke film met avontuur, actie en humor. Het gedrag van de gorilla is net iets te menselijk net als de uitdrukkingen, maar het zei ze vergeven. Zijn uitdukkingen (en gedrag) tijdens bepaalde scènes is gewoon dolkomisch.

Voor een bijna 60 jaar oude film, is het nog vol vuur en is er totaal geen aantasting door de tand des tijds op aan te merken. De effecten zijn uitstekend, er wordt uiterst sfeervol geacteerd met bij tijd en wijlen met heerlijke dialogen.

Kleine minpunten zijn natuurlijk de stereotype personages en enkele clichés. Maar verder is het een prachtig kleine pareltje.

7,4 uit 10 (3,5*)

avatar van Brix
4,5
Dit is een film die ik al vele malen gezien heb, en mij nooit gaat vervelen.

Helemaal geen slap aftreksel van King Kong.
Ik vind deze zelfs veel leuker.

Prima special effects ook.
En bovendien speelt een van mijn favoriete acteurs, Ben Johnson, erin mee.
Nu ik hem op dvd heb kan ik hem bekijken wanneer ik maar wil, en dat zal zeker regelmatig zijn.

avatar van stinissen
3,5
stinissen (crew)
22 juni 23:45 - 01:20
ARTE

avatar van namingway24
4,0
Prachtige special effects door levende legende Ray Harryhausen stelen de show in deze film, die zeker schatplichtig is aan King Kong, maar die ook prima op zichzelf staat.

Joe Young is een geweldige creatie, en door zijn omvang en expressieve gezicht zeker sympathieker dan zijn grote neef. Het is prachtig om te zien hoe de makers hem in de achtergronden monteren, en zijn interactie met mensen en leeuwen tijdens de aktiescènes is voor de tijd erg realistisch. Nu zeker gedateert, maar voor fans van baanbrekende special effects een must.

De acteurs zijn aardig, maar Terry Moore weet niet echt te overtuigen. Ze is wel knap, en dat is ook zeker belangrijk, maar ik vond haar geen geweldige actrice. Robert Armstrong als Max O'Hara zorgt voor wat comic relief, maar is soms wel een beetje irritant en geforceerd leuk, zoals de scène waarin hij op zijn paard probeert te klimmen. Ben Johnson is sympathiek als de klassieke held.

Qua acteerprestaties is deze film gewoon oké, maar de sfeer en vooral special effects maken deze film het kijken meer dan waard.

avatar van Brix
4,5
Mooie recensie namingway24, en helemaal terecht!

avatar van RuudC
4,0
Behalve dat Mighty Joe Young me er aan doet herinneren dat ik nog altijd de originele King Kong moet zien, blijkt het ook een bijzonder vermakelijke film te zijn. Jammer dat de film hier slechts 19 (dadelijk 20) stemmen heeft. Op IMDB ook maar slechts 2382. Ik hoop alleen dat deze prent niet teveel op King Kong lijkt. Sommige bekende elementen komen wel overeen, zoals de mooie jongedame die de gorilla in toom kan houden. Het zou toch wel een domper zijn als dit een makkelijke remake is.

Hoe je het went of keert, het is wel weer een grote aap die zich niet helemaal thuisvoelt in de showbiz. De verloop van het verhaal is weinig verrasend, maar de goede punten zitten vooral in de stopmotioneffecten. Het mooie is dan ook dat Joe veel screentijd heeft. Zijn gevechten, bewegingen en emoties zijn fantastisch, waardoor de aap niet zomaar een zielloos stukje klei is. Ray Harryhausen heeft zich in zijn eerste grote klus nogal uitgesloofd. Het ziet er niet alleen spectaculair uit, maar Joe oogt ook nogal knuffelbaar. Wanneer hij uitgedaagd wordt door een stelletje zatlappen, hoop je gewoon dat hij de boel op stelten zet. Daarvoor heeft hij al een gevecht geleverd met cowboys en ook de touwtrekscene mag er zeker wezen. De finale is vrij spectaculair, al zie je tegenwoordig wel eenvoudig hoe nep de effecten zijn. Met een beetje goede zin kan zoiets geen probleem zijn. Het oogt in elk geval alsof het met veel plezier gemaakt is. De wisselwerking tussen stopmotion en real life action is goed gedaan met een leuke, vlotte avonturenfilm als gevolg.

avatar van wendyvortex
3,0
En zo'n 15 jaar na King Kong maakte regisseur Schoedsack weer een film over een enorme aap (en tussendoor regisseerde hij ook nog "Son of Kong").
Leuke stop-motion-effecten o.a. door de nog piepjonge meester Ray Harryhausen zijn het leukste onderdeel, wat minder zijn de verplichte romance en de humoristische scenes.
Finale is ook niet zo legendarisch als in de King Kong-film.
Best onderhoudend deze Mighty Joe Young, maar wel erg de Hollywood-formule volgend.

avatar van bunkerboy
4,5
toffe film die zoals hierboven geschreven staat aan King Kong en Son of Kong doet denken
Hij is het kijken meer dan waard
de aap steelt hier de show en terecht , komt menselijk over en verveeld geen minuut
een dikke 4,5

3,5
Er waren al een paar "Kongs" gepasseerd vooraleer deze film er kwam, maar al zijn er zekerlijk gelijkenissen, deze "Might Joe Young" kan best op zich zelf bestaan en mag zeker gezien worden.
Het begint al heel charmant met de kleine Jill (knappe vertolking) en de kannismaking met baby-Joe. Daarna maakt de film een sprong en is het de commerciële mens die overneemt, onvermijdelijk zijn ding doet en eens te meer bewijst dat hij alleen in staat is de natuur te ontwrichten. Een zedenles in de film !?
Te bewonderen zijn vooral de emoties die in het gezicht van Joe worden gelegd, de mooie scènes met Jill en Joe in de caberetshow en de toch wel aangrijpende dramatisch scènes, net voor het feelgood-slot.
Fantasierijke avonturenfilmpje, dat verrassend goed uitdraait.

avatar van W.V.
4,0
Een paar weken geleden las ik toevallig in de krant het tv programma van de bbc op zaterdagmorgen, een documentaire over Ray Harryhausen gevolgd door de film Mighty Joe Young. De film had ik in de jaren 70 voor het laatste gezien dus er stond me niet zoveel meer van bij, maar een docu over de man die de special effects naar grote hoogte stuwde moest gezien worden natuurlijk. Leve de tegenwoordige opname mogelijkheden en afgelopen weekend kon ik rustig de docu en film bekijken.
Als eerste viel mij op dat de producers Cooper en Ford waren, toentertijd iconen in Hollywood, dat Schoedsack de regie voerde wist ik nog, maar dat hij weer zou samen werken met de man waarmee hij ooit King Kong maakte was mij niet bekend, zo zie je maar weer dat een hernieuwde kijkbeurt altijd weer leerstof oplevert.
Alleen al om het werk van Harryhausen was de film de moeite waard, ongelofelijk wat een werk het was om de aap iedere keer opnieuw te modeleren en te fotograferen. Alleen dit gegeven al maakt de film tot een must see voor iedere filmliefhebber.
Het verhaal lijkt natuurlijk erg op King Kong, maar dat stoort nergens omdat er toch genoeg eigen invulling voor de aap is gemaakt om te schitteren in de film, denk alleen maar aan de scenes in de nachtclub wanneer Joe doordraait, of wanneer hij de reddende engel bij het kindertehuis wordt
.
Het acteren doet nu wat oubollig aan, maar is eigenlijk nergens storend, ja Terry Moore is me iets te naief als onwetend meisje welke is opgegroeid in de wildernis, maar dat is het enige minpunt voor mij aan de film.
Harryhausen heeft wat mij betreft met deze film al zijn meesterschap laten zien. Ander pluspunt is de rol van Ben Johnson, hij is natuurlijk het allerbekendst geworden in de westernrollen. Maar hier speelt hij een rustig en bescheiden, maar o zo betrouwbare wrangler. Zijn entree in de film lijkt een beetje hoe hij ook in Hollywood aan de slag is gekomen, als cowboy die een kudde paarden naar hollywood bracht voor Howard Hughes, hij is toen blijven hangen en kreeg werk als stuntman, double en kleine rollen naast acteurs als Wayne, Cooper en Stewart. In de film bied hij als werkloze cowboy zijn diensten aan om vervolgens als lasso specialist mee te gaan naar Afrika. Leuk weetje is dat Johnson een tijdje de film wereld liet voor wat het was om zijn oude beroep van rodeorijder weer op te pakken, hij haalde in die tijd een wereldtitel als "roper". Dus de scenes waarin Joe moet worden gevangen met behulp van lasso's was Johnson op het lijf geschreven
Ik heb weer met veel plezier naar deze film gekeken en heb de film op schijf laten staan zodat ik deze later nog eens terug kan zien.

avatar van alexspyforever
3,0
wendyvortex schreef:
En zo'n 15 jaar na King Kong maakte regisseur Schoedsack weer een film over een enorme aap (en tussendoor regisseerde hij ook nog "Son of Kong").
Leuke stop-motion-effecten o.a. door de nog piepjonge meester Ray Harryhausen zijn het leukste onderdeel, wat minder zijn de verplichte romance en de humoristische scenes.
Finale is ook niet zo legendarisch als in de King Kong-film.
Best onderhoudend deze Mighty Joe Young, maar wel erg de Hollywood-formule volgend.


Ik sluit me hierbij aan. De effecten zijn leuk hoewel ze nu wel nogal houterig overkomen. Het heeft een clichématig verloop met de verplichte romance en een nogal hoog familiefilm gehalte. De finale was beste wel spannend. Maar aan King Kong kan deze toch niet tippen. Daarvoor vond ik Joe toch iets te menselijk en te weinig aap.

avatar van joolstein
3,0
Deze derde aap-film van regisseur Ernest B. Schoedsack (King kong en Son of Kong 1933) leunt zwaar op de stop-motion-technieken van Willis O’Brien (The Lost World 1925) en een jonge Ray Harryhausen. Die hier ook eigenlijk het meeste werk heeft gedaan. Ze wonnen voor deze film overigens ook een Oscar voor Special Effects. Het is zelfs een betere opvolger (dan son of Kong) voor de klassieker King Kong. Ook qua aap! Deze aap is namelijk een stuk kleiner dan papa Kong. Maar erg goed ontworpen. Echter ons de grote Kong laten vergeten doet deze film ook niet want in de basis is het gewoon een, hetzij wat ouderwetse, familie-film. Met een verhaal van uit de kluiten gewassen aap wordt grootgebracht door een meisje, gaat naar de grote stad en wanneer het goed mis gaat, ontsnapt hij weer terug naar zijn eiland. Met het onontkoombaar goed einde. Maar waar de scenes met effecten meesterlijk zijn, (wel soms door de tijd wat ingehaald) zitten er ook mindere elementen in de film. Zo vond ik de keuze voor cowboy's een stuk minder geslaagd. Leeuwen vangen zoals je ook stieren vangt met een lasso? Enfin, het is en blijft een zeer charmante film!

avatar van Brix
4,5
joolstein schreef:
zitten er ook mindere elementen in de film. Zo vond ik de keuze voor cowboy's een stuk minder geslaagd. Leeuwen vangen zoals je ook stieren vangt met een lasso?


Hah!
Het zijn dan ook échte cowboys (Ben Johnson,de voormalige rodeo-kampioen is erbij) en die kunnen álles vangen met een lasso (als het moet)

avatar van mrklm
3,0
Voor deze semi-remake van King Kong (1933) werkte special effects-genie Ray Harryhausen onder supervisie van zijn grote voorbeeld Willis O'Brien. Die effecten zijn sterk vooruitgegaan: de textuur van de gorilla (een kopie van King Kong) is beter en de interactie tussen gorilla Joe Young met zijn tegenspelers is (op een enkel zwak moment na) aanzienlijk beter, vooral in de confrontatie met een gekooide leeuw en een grappige bokswedstrijd tegen de wereldkampioen zwaargewicht. Op alle andere fronten is Mighty Joe Young echter inferieur, vooral qua verhaal. Joe Young is een gorilla die als baby in handen is gekomen van kleuter Jill [Terry Moore] die hem sindsdien heeft opgevoed. Jill laat zich door promotor Max O'Hara (Robert Armstrong in een reprise van zijn rol in King Kong) overhalen om geld te verdienen door met Joe een aantal lucratieve optredens te verzorgen. Maar al gauw wordt Joe het mikpunt van spot en dat heeft uiteraard catastrofale gevolgen.
Het scenario mist de tragiek van King Kong en de psychologische complexiteit die de finale van dat meesterwerk zo gedenkwaardig maakte. Mighty Joe Young is een goed gemaakt, maar oppervlakkig spektakel met matige hoofdrolspelers. Joes debuutoptreden - onder de lieflijke klanken van Beautiful Dreamer - is geniale kitsch, dat wel.

avatar van clubsport
2,5
ik was hier niet echt kapot van qua verhaal was het aardig maar niet meer dan dat en de effecten voor die tijd wellicht mooi maar nu natuurlijk gedateerd .

avatar van Collins
3,5
De film is geregisseerd door Ernest B. Shoedsack die zich ook al met de regie van King Kong (1933) en
The Son of Kong (1933) bemoeide. Eveneens films over een grote aap die uit de wildernis wordt gesleurd om de mensen in het beschaafde deel van de wereld te vermaken. Hoe het z'n zoon verging, weet ik niet, maar in die eerste film lukte het King Kong niet om de beschaafde mens te vermaken en uit te groeien tot een belachelijke circusattractie. Voor het zover kwam, was hij immers al losgebroken en struinde hij vernietigend door Manhattan.
Je zou grofweg kunnen zeggen dat deze film het verhaal van Kong nogmaals vertelt maar dan met iets andere accenten. Zo wordt de aap menselijker geportretteerd. De gorilla groeit weliswaar op in donker Afrika maar doet dat onder de hoede van een blonde all-American girl en is gedomesticeerd. Geen woeste onberekenbare Kong dus. Mighty Joe Young is nog steeds een indrukwekkende verschijning, maar is iets goedaardiger, beschikt over meer variété talent en maakt derhalve wel furore als een belachelijk circusnummer.
Niet alle accenten verschillen. Sommige dingen zijn overeenkomstig. Eén daarvan heet Robert Armstrong. Hier speelt hij een afgeleide van zijn personage Carl Denham uit King Kong. Iemand die de Afrikaanse wildernis naar de beschaafde wereld brengt, maar daarmee juist laat zien dat die vermeende Afrikaanse wildernis eigenlijk veel beschaafder is dan een zogenaamde geciviliseerde samenleving in een Westerse stad als New York.
De stad waar Mighty Joe Young te maken krijgt met beschaafde ondeugden als laaghartigheid, zelfgenoegzaamheid en snobisme en aldus tot het uiterste wordt getergd, zodat hij in een prachtige scène geweldig tekeer kan gaan in het theater waar hij zijn deplorabele act moet uitvoeren. Een indrukwekkende scène.
Indrukwekkend door de grootschaligheid van de scène en door het samenspel tussen stop-motion figuren en levende acteurs dat tot in de finesse op elkaar is afgestemd. Er zijn overigens meer scènes waarin de stop-motion techniek perfect integreert met de levende actie. De roerige slotacte met een imposant brandend weeshuis ziet er in dat opzicht eveneens fantastisch uit.
De slotscènes zijn ook in een ander opzicht fantastisch. Shoedsack kleurt in de slotscènes de zwart-wit beelden namelijk in met een rode gloed om de thrill en de hectiek van het brandende gebeuren te accentueren. Mooi, sfeervol en geslaagd.
En over thrill gesproken. Die ontbreekt in deze film een beetje. De reuzengorrilla is niet meer het woeste beest dat nietsontziend mensen verscheurt. De mens is intussen dat monster geworden. Duidelijke boodschap, maar veel thrill levert dat visueel niet op. Als de gedomesticeerde Mighty Joe Young aan het einde van de film vriendelijk in de camera zwaait, is dat bijna schattig. Met thrill heeft dat niet veel meer te maken.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:23 uur

geplaatst: vandaag om 03:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.