Genre: Horror / Misdaad
Speelduur: 87 minuten
Alternatieve titels: I'm Alone and I'm Scared / Night Legs
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Peter Collinson
Met onder meer: Honor Blackman, Susan George en Ian Bannen
IMDb beoordeling: 5,8 (1.896)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Fright
"The scream you can hear is your own"
Amanda moet een avondje op Tara, het zoontje van de rijke Lloyds passen. Het arme meisje heeft echter geen seconde rust, omdat er de hele avond vreemde dingen in en rondom het huis gebeuren. Ze is zich er echter niet van bewust dat Tara's echte vader Brian uit het gekkenhuis is ontsnapt en naar huis terugkeert...
Externe links
Acteurs en actrices
Amanda
Helen
Brian
Dr. Cordell
Jim
Chris
Tara
Inspector
Constable
Sergeant
Video's en trailers
Reviews & comments
Verbal
-
- 71 berichten
- 87 stemmen
De titel doet meer vermoeden dan wat je uiteindelijk te zien krijgt. Was toen misschien een " angstige" film maar is nu volledig achterhaald. Dus weinig tot geen suspense.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
De titel en de geweldige poster dekken niet echt de lading van deze film. Misschien dat dit anno 1971 een hele enge film was, maar anno 2010 is er toch echt heel wat meer voor nodig om een horrorfan bang te maken dan wat vreemde geluiden in een oud huis. Ik heb deze film bekeken, omdat ik gehoord had dat deze film samen met Black Christmas (1974) de films waren die John Carpenter inspirreerden voor zijn Halloween.
Er word geprobeerd om spanning de creëren, maar het komt gewoon niet helemaal over. Alle dingen waar gebruik van gemaakt word: schimmen langs het huis, schaduwen, kloppen, onverklaarbare tikkende geluiden, enz. kunnen wel werken, maar zijn tegenwoordig zo achterhaald dat er maar weinig films zijn waarbij deze dingen effectief zijn. Het lukt in deze film gewoon niet deze suspense te creëren.
Er word wel leuk geacteerd, Susan George speelt haar rol als onschuldige babysitter best aardig en ziet er erg charmant uit in haar rol vind ik. Honor Blackman (voor mij en waarschijnlijk vele anderen vooral bekend door haar rol in Goldfinger) speelt haar rol als wanhopige vrouw en moeder erg goed. Sowieso vond ik het spel tussen Honor Blackman en Ian Bennen (Brian) best goed. Grappig is trouwens dat het jongetje die Tara echt Tara heet, ik vind het namelijk eerder een meisjesnaam. Het plot klopt trouwens niet helemaal, Tara is het jongetje waar Amanda (de babysitter) op komt passen en Brian is de gestoorde ex-man.
Dat over de acteerprestaties klinkt natuurlijk heel lovend, maar dat is eigenlijk ook het enige waar ik positief over kan zijn. De film zit wel aardig in elkaar, maar de ingrediënten zijn door de jaren heen zo vaak gebruikt, waardoor je de hele film niet voor verassingen komt te staan en veel scenes zijn van te voren al te voorspellen, waardoor de film gewoon niet zo boeiend is om te bekijken.
Mac Hammer Fan
-
- 5229 berichten
- 7659 stemmen
Net als in "The Penthouse" bewijst de Engelse kineast Collinson dat hij een vakman is in het genre. Het uiteindelijk succes van "Fright" (Nederlandse titel: Thriller) heeft hij echter voor een deel te danken aan scenarist Tudor Gates, een man die het klappen van de griezelzweep kent (Lust for a Vampire, etc..) Eens te meer voeren de filmmakers ons naar een afgelegen cottage, waar ze een zuivere angstpsychose weten op te roepen.
Een vrouw, wiens eerste echtgenoot krankzinnig is geworden en in een gesticht werd opgesloten, gaat met haar tweede man een avondje uit. Zij laat een buurmeisje op haar zoontje passen. De juffrouw voelt zich echter alles behalve op haar gemak in het oude Victoriaanse herenhuis. Toeval wil dat de psychopaat op dezelfde avond uit het gekkenhuis ontsnapt. Wanneer hij ter plaatse arriveert, verkeert hij in de waan dat zij zijn vrouw is...
Alle elementen zijn hier aangewend om de kijker te doen klappertanden van schrik en emotie. Susan George speelt haar rol voortreffelijk. Haar vertolking draagt niet in geringe mate bij tot de kwaliteit van deze boeiende dramatische horror-thriller.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Mmmmm, anderhalf uur kijken naar Susan George in een kort rokje met haar pronte borstjes naar voren, die we ook nog bijna te zien krijgen. Ze speelt hier een voortreffelijke rol als babysitter, die eerst de stuipen op het lijf gejaagd krijgt door haar zg. lollige vriend en daarna door de uit het gekkenhuis ontsnapte vader van het jongetje waar ze op moet passen.
Snap die reacties niet zo dat dit allemaal zo achterhaald is. Ben ik zo ouderwets? Kunnen hedendaagse filmkijkers alleen maar moderne special effects waarderen? Ik vond het een dijk van een thriller. Met horror heeft dit niets te maken. In horror moet altijd een element van onverklaarbaarheid, van mysterie zitten. Dat is hier niet het geval. Met uitstekend acteerwerk, vooral van George en Ian Bannen als de gestoorde Brian. Je ziet het vakwerk van een regisseur als Peter Collinson en zijn scenarioschrijver er vanaf. Britse topklasse, en die verloochend zich niet, ook al stamt de film uit 1971. Ook leuk voor de sfeer uit die tijd.
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Nu dat ik deze heb gezien vraag ik me af hoeveel originaliteit er nog overblijft van John Carpenter's Halloween. Er waren al redelijk wat slashers vóór 1978, misschien kunnen we zelfs terug tot 1960 met Psycho. Home invasion was er natuurlijk ook al, denk dat I saw what you did (1965) een van de eerste moet zijn geweest. En we kunnen daar nu ook getormenteerde babysitter aan toevoegen met deze Fright.
Een slasher is dit evenwel niet, meer een kruising tussen een home invasion en psychologische thriller. Deze deed me een beetje denken aan The Little Girl who lives down the Lane (1976) al heeft dit wel een ander thema. Sterke rollen van Susan George als babysitter en Ian Bannen als de creep. Fijn psychologisch spel en ook spannend met een verrassend doch sterk einde. Oubollig misschien maar daarom niet minder goed. Ik vind het wel een horror hoor Fransman, er zijn genoeg horrors zonder mysterie en ook waar alles te verklaren is. Maar dat is het oude debat van thriller vs horror, dat vind ik totaal onbelangrijk. Dit is echt een goede film en ben het voor de rest wel met je eens.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Leuk te lezen dat we tot het zelfde oordeel (en waardering) zijn gekomen alexspyforever. En inderdaad, genreaanduiding is volkomen onbelangrijk.
Grindhouse62
-
- 2063 berichten
- 15374 stemmen
Mmmmm, anderhalf uur kijken naar Susan George in een kort rokje met haar pronte borstjes naar voren, die we ook nog bijna te zien krijgen. Ze speelt hier een voortreffelijke rol als babysitter, die eerst de stuipen op het lijf gejaagd krijgt door haar zg. lollige vriend en daarna door de uit het gekkenhuis ontsnapte vader van het jongetje waar ze op moet passen.
Snap die reacties niet zo dat dit allemaal zo achterhaald is. Ben ik zo ouderwets? Kunnen hedendaagse filmkijkers alleen maar moderne special effects waarderen? Ik vond het een dijk van een thriller. Met horror heeft dit niets te maken. In horror moet altijd een element van onverklaarbaarheid, van mysterie zitten. Dat is hier niet het geval. Met uitstekend acteerwerk, vooral van George en Ian Bannen als de gestoorde Brian. Je ziet het vakwerk van een regisseur als Peter Collinson en zijn scenarioschrijver er vanaf. Britse topklasse, en die verloochend zich niet, ook al stamt de film uit 1971. Ook leuk voor de sfeer uit die tijd.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Bravo Grindhouse62, helemaal mee eens. Ik ben voortdurend op zoek naar pareltjes uit het filmverleden. Maar ga ook nieuwe pareltjes niet uit de weg hoor... Maar inderdaad, honderd procent psychologische thriller. Dat genre lijkt een beetje vervaagd en krijgt dan al snel het horroretiket.
Grindhouse62
-
- 2063 berichten
- 15374 stemmen
Maar wat ik al vermelde, Fransman. ik ben in het bezit van een enorme collectie oude films, die ik volgens mij in mij leven nooit allemaal meer kan zien cq herzien. Komt ook mede dat er natuurlijk ook heel veel nieuwe producties komen en dan ook lid ben van Netflix en Videoland.Heb een paar maand geleden film1 opgezegd, dat was toch te veel van het goede.
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Simpel, maar wel een zeer effectief horrorwerkje dat meer het genre thriller benadert. Maar gezien de nare sfeer, het ingesloten gevoel van de babysitter weet de regisseur een bepaald horrorgevoel aan de kijker te geven. Susan George speelt een heerlijke sexy rol als babysitter en Ian Bannen is in zijn nopjes als de ontsnapte vader uit het gekkenhuis.
Het slot is zonder meer bevredigend te noemen, ook al lijkt het simpel..maar het past perfect bij het verloop van de film. Leuke ontdekking ! 7/10
mikey
-
- 28328 berichten
- 4915 stemmen
toneelmatige horror met absurd acteerwerk over een babysitter die permanent in gevaar verkeert (van nature). Het wordt nog erger wanneer een psycho met een babbeltruuk het huis weet te betreden. Tamelijk suf en vervelend.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Matige film over een jonge vrouw die een avond gaat babysitten in een afgelegen landhuis. Wellicht was deze opzet destijds wel origineel, maar inmiddels zijn er meerdere soortgelijke films. Misschien dat daarom deze film de tand des tijds niet goed doorstaan heeft. Het loopt allemaal wat traag en spannend wil het niet worden.
93.9
-
- 3122 berichten
- 4195 stemmen
Spannende Britse thriller die de tand des tijds gewoon doorstaan heef.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11454 berichten
- 4880 stemmen
Prima film, spannend, Susan George is natuurlijk erg knap ,en als dit de film is waar Black Christmas en Halloween de kunst van hebben afgekeken zijn het erg leuke 'beter goed gejat dan slecht bedacht'. De tweede helft is wat minder spannend dan de eerste - het gegeven is bekend, de beer is los - maar dat werd voor mij ruimschoots goed gemaakt door de krankzinnige vertolking van Ian Bannen als Brian. Oud, maar niet oubollig. Fijn dat dit op Netflix te vinden is!
4,0*
Aapje81
-
- 2121 berichten
- 4944 stemmen
Fright is een belangrijke film in de ontwikkeling van het Slasher genre. De film is duidelijk een blauwdruk voor de latere klassieker Halloween (Film, 1978) - MovieMeter.nl.
Daarnaast haakt de film ook in op de positie van vrouwen in dit soort films. Het is een soort Beauty & the Beast maar dan als horrorvariant. De vrouw slaat doodsangsten uit en vecht uiteindelijk terug met alles wat ze heeft. Hier is het allemaal nog vrij mild en braaf maar een lange geschiedenis van horrorfilms borduurt voort op dit concept.
Verder moet gezegd dat het acteerwerk overtuigend is. Hoofdrolspeelster Susan George speelt het ideale slachtoffer en Ian Bannen zet daar een prima psychopaat tegenover. Het scenario zit prima in elkaar en er wordt met gemak naar een goede climax gewerkt.
Fright is zeker geen meesterwerk maar maakt uiteindelijk wel indruk. Het is een gewaagde film voor de tijd waarin hij gemaakt is.
Geen klassieker maar wel een erg interessante film.
Nu te zien op Netflix.
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
Snap die reacties niet zo dat dit allemaal zo achterhaald is. Ben ik zo ouderwets?
Kunnen hedendaagse filmkijkers alleen maar moderne special effects waarderen? Ik vond het een dijk van een thriller.
Met horror heeft dit niets te maken. In horror moet altijd een element van onverklaarbaarheid, van mysterie zitten. Dat is hier niet het geval.
Dankzij de kleur van de jas van Brian, die je buiten al ziet, weet je vanaf het begin al dat hij degene is die vergezeld door Chris letterlijk en figuurlijk met de deur in huis komt vallen. Had ons als kijker dan daar tenminste nog aan laten twijfelen. Het enige wat je je afvraagt is wie hier nou gaat sterven maar die kwestie is compleet oninteressant om je mee bezig te houden. Alle suspense is al veel te vroeg weggevallen om nog geboeid te blijven en die incompetente politie maakt hier haast een komedie van: die stoere agent met die snor laadt heel zelfverzekerd zijn revolver - zo zo! - en eenmaal daar heeft ie er geen ene reet aan wegens duisternis en gebrek aan precisie van dat wapen. En hoe komt Amanda opeens aan dat ding om Brian mee dood te schieten? Daarmee eindigt het verhaal ook zo plotseling en liet me, los van mijn oordeel over al hetgeen ervoor was gebeurd, ontzettend onbevredigd achter. Bovendien boeiden de hoofdpersonages me toch al te weinig.
Om al deze redenen kon Fright mij absoluut niet bekoren. Eigenlijk had een film over een mogelijke rechtszaak om de moord/doodslag van Brian door Amanda me veel interessanter geleken dan dit.
Ik ben erg blij dat jij er wel van genoten hebt, hoor! Ik nam jouw bericht als leidraad wegens de interessante vraag die je stelde.
Oh ja, de montage vond ik ook zo belabberd: dat hyperactieve heen-en-weer springen, bijvoorbeeld van een verschrikte Amanda naar de deur die opent, waarna blijkt dat het ophef is om niks: 't was Tara maar. De manier waarop Fright onder andere hiermee zowel Amanda als de kijker in een vals gevoel van veiligheid lokt, zorgde er voor mij mede voor dat de film doodsloeg. 't Haalde alle mogelijke spanning weg.
Dus, leuk om 's gezien te hebben - ik keek 'm voornamelijk wegens George Cole - maar overtuigen deed 'ie me niet.
Flipman
-
- 6395 berichten
- 1069 stemmen
Klopt helemaal. En jij deed uitstekend uit de doeken waarom de film voor jou gelukkig wel een succes is. Bovendien waardeer ik dat je je hardop afvroeg waarom de algehele waardering volgens jou zo laag is in plaats van snerende conclusies te trekken. Dat kom ik iets te vaak tegen.
Ook leuk voor de sfeer uit die tijd.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Prima thriller/drama die zich afspeelt in de Engelse countryside. Couleur locale met het geïsoleerde typische landhuis dat zich excellent leent om beslopen te worden door een psychopaat. Personages die uitblinken in flegmatiek en de occasionele tongue in cheek. Heel British allemaal en erg vermakelijk. Kan gezien worden als een voorloper van Halloween qua kernverhaal maar eigenlijk heeft Fright een heel wat complexere verhaallijn. Het geheel is prachtig in beeld gebracht met low angle camera’s die de dreiging onderstrepen en shots die je als kijker in de positie van de voyeur plaatsen. Goeie acteerprestaties. Sommige flikken reageren wel érg flegmatisch maar ok waarom ook niet. Susan George doet het prima. Met Straw Dogs levert ze in hetzelfde jaar een onvergetelijke classic af. Deze Fright is wel in het verdomhoekje geraakt en overvleugeld door latere thrillers/horrors. Voor de liefhebbers van wat meer genuanceerde psychologische thrillers en Britishness toch een fijne kijkbeurt.
Het laatste nieuws
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Het publiek krijgt geen genoeg van HBO Max-parel 'Something the Lord Made': 'Ga deze zeker nog eens bekijken'
Bekijk ook
Taste of Fear
Thriller / Horror, 1961
20 reacties
See No Evil
Thriller / Misdaad, 1971
16 reacties
The Seven-Ups
Actie / Misdaad, 1973
16 reacties
Adieu l'Ami
Misdaad / Thriller, 1968
23 reacties
Electra Glide in Blue
Actie / Misdaad, 1973
6 reacties
Someone's Watching Me!
Thriller, 1978
54 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingparanoiaoppaspsychopaatmoordchild in perilrevenge killingold mansionenglish police
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.