• 8.985.673 stemmen

Jeffrey Epstein: Filthy Rich (2020)

Documentaire | Miniserie

Show titel: Jeffrey Epstein: Filthy Rich

Genre: Documentaire

Ontwikkeld door: Joe Berlinger

Met: Michael Reiter, Annie Farmer en Alan Dershowitz

Datum van release: woensdag 27 mei 2020

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot Jeffrey Epstein: Filthy Rich

In de aanloop naar zijn arrestatie in 2019 werd de mysterieuze magnaat Jeffrey Epstein beschuldigd van het decennialang misbruiken van vrouwen en minderjarige meisjes. Hij gebruikte daarbij een netwerk van mensen om te helpen bij het uitvoeren en verdoezelen van zijn misdaden. Hij verwierf uiteindelijk enorme rijkdom en macht terwijl hij een internationale ring voor sekshandel leidde. Met verhalen uit de eerste hand zijn de aanklagers van Epstein de leidende stemmen in de vierdelige docuseries. Door met hun verhaal naar buiten te komen, sommigen voor het eerst, proberen de slachtoffers te voorkomen dat mensen als Epstein - en het Amerikaanse rechtssysteem - de volgende generatie het zwijgen oplegt.

1. 1. Hunting Grounds

27 mei 2020 (56 minuten)

Overlevenden vertellen hoe Epstein hen misbruikte, manipuleerde en deed zwijgen, terwijl hij een zogenaamd seksueel piramidespel vanuit zijn huis in Palm Beach runde.

2. 2. Follow the Money

27 mei 2020 (57 minuten)

Epstein gaat in de aanval, terwijl de politie bergen bewijsmateriaal tegen hem verzamelt. Maar hoe verwierf hij eigenlijk de rijkdom die hem zo lang beschermde?

3. 3. The Island

27 mei 2020 (55 minuten)

Epstein treft een schikking die ongekend mild is. Een overlevende vertelt over de verschrikkingen die ze op zijn privé-eiland heeft moeten doormaken.

4. 4. Finding Their Voice

27 mei 2020 (56 minuten)

Epstein werd in 2019 gearresteerd en beschuldigd van sekshandel van minderjarigen. Hij zit kort achter tralies, maar zijn slachtoffers doen hun verhaal in de rechtszaal.

Himself (archive footage)

Herself (archive footage)

Wordt vast een goed bekeken productie gok ik.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Werpt het veel ‘stof’ op ? Nee, want er is al heel veel bekend van de ‘bekende’ namen die in het vriendengroepje van Epstein zaten. Maar ik heb wel met afschuw, afkeer en schaamte gekeken naar een zeer eng gegeven in onze wereld. Dat er mensen zijn die zo hun macht willen en kunnen gebruiken tegenover kinderen. Ik hoop ook dat er meer namen bekend zullen worden gemaakt (en dat moet toch wel met alle ‘found footage’ van Epsteins computers en foto’s ?). Nu blijft het bij Prince Andrew, wat vermoedens richting Clinton en alleen wat suggestieve gedachten richting Trump.

Het deed mij ook wat denken, helaas, aan de laatste aflevering van The Disappearance of Madeleine McCann - Seizoen 1 (2019) waar ik zelf het volgende, daar, over schreef:

3 2 1 cut schreef:

De laatste aflevering was voor mij echt de meest indrukwekkende. Daar wordt de beerput geopend van het ontvoeren (en misbruik) van zoveel weerloze kinderen in een, blijkbaar, gigantisch opererend pedofilie netwerk wat te duister, te gruwelijk, is voor de mensheid om er mee geconfronteerd te willen worden. We kijken er langs, omheen, omdat het te donker, te horror, is voor woorden en gedachten om te beseffen.

In deze documentaire is Madeleine Mccann het uiteindelijke complete slachtoffer. En daarbij vele andere verdwenen kinderen waar we niks meer van horen, weten, zien.

Er is iets in onze wereld waar wij, het gewone volk, weinig tot niets van weten. Het speelt zich in een verborgen wereld af waar wij van afgeschermd worden. Juist deze Netflix serie over Jeffrey Epstein tilt een werkelijk realistische eerste glimp op van een beerput die nog veel verder open moet. En dat miste ik in deze serie. Het is nog te voorzichtig. Maar al wel goed, knap en fijn dat de slachtoffers hier hun verhaal willen, durven en mogen doen.

Onderhoudende maar erg eenzijdige en vooral eentonige vierdelige documentaire-reeks over de mysterieuze magnaat Jeffrey Epstein. Iedere aflevering biedt eigenlijk meer van hetzelfde, namelijk het decennialang misbruiken van vrouwen en minderjarige meisjes. Natuurlijk is het goed dat dit aan het licht is gekomen, maar de moralistische, dik aangezette toon van de documentaire werkt hier en daar licht op de lachspieren. Zo worden alle slachtoffers van Epstein steevast in beeld gebracht als 'survivors', ongetwijfeld goedbedoeld maar het komt soms wat belachelijk over. De meest interessante aspecten van het verhaal, namelijk de wijze waarop Epstein zo rijk is geworden en hoe hij zo lang buiten schot heeft kunnen blijven, komen jammergenoeg amper aan bod. Ook zijn controversiële 'zelfmoord' wordt amper besproken. Daarvoor in de plaats krijgen we een niet aflatende parade van misbruikte vrouwen voorgeschoteld, die allemaal hun verhaal mogen doen. Het is uiteindelijk een beetje teveel van het goede.

avatar van Mrs Bruce Willis_mm

Mrs Bruce Willis_mm

Je slaat de spijker volledig op zijn kop, JC.

Ik vond dat ' survivors' ook al bijzonder..

En om heel eerlijk te zijn, en ik vond het ook een stelletje aanstellers, die mokkels.

Mrs Bruce Willis_mm schreef:

Je slaat de spijker volledig op zijn kop, JC.

Ik vond dat ' survivors' ook al bijzonder..

Amerikanen zijn goed in dingen dramatisch te brengen. Beetje Oprah-gedrag zeg maar.

Inhoudelijk vond ik de docu wel prima.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Tja, had best wat verwachtingen, maar sluit me aan bij veel van de kritiek hierboven: een nogal eentonige, langgerekte, eenzijdige documentaire waarin heel weinig diepte of beweging zit. Ik snap dat veel hiervan voor de 'survivors' - om die term uit de docu maar te gebruiken, waar ook ik even mijn wenkbrauwen bij fronste - heel belangrijk is, maar het accent ligt zeker in de slotaflevering(en) wel heel erg op hun gedachtes en overpeinzingen, en weinig of Epstein. Over Epstein komen we namelijk bijna niets te weten. Niet over hoe hij precies zijn kapitaal vergaarde, niet over de waarschijnlijke moord (in mijn ogen) waardoor hij plots voorgoed stilviel. Jammer. Een mysterieuze, enigmatische man is het, die overduidelijk helemaal 'verkeerd' zat en al veel eerder voorgoed in de bak gestopt had moeten worden, maar er had - ook zonder hem te verheerlijken - best wat meer analytisch over hem gesproken kunnen worden, over zijn gedachtewereld, zijn dagelijks leven, de precieze milieus waarin hij zich begaf. Boeiend materiaal, kortom, jammer dat het met zo'n vrij sensationalistisch, goedkoop sausje werd opgediend.

james_cameron_mm schreef:

Waarom precies? Epstein heeft het níet overleeft, uiteindelijk... en die ene koninklijke doorluchtigheid heeft nog altijd een vrij debiel (lees: verdacht) repliek op zijn naam staan.

Prima documentaire, aangezien ik eigenlijk tot aan het nieuws in 2019 niets over Epstein wist. Ongelooflijk hoe deze man jarenlang zijn gang heeft kunnen gaan. Inhoudelijk was het wel veel van hetzelfde. Aangezien de serie 'Filthy Rich' heet had ik gehoopt te leren wat hem zo raak maakte, en niet alleen wat hem een viespeuk maakte.