Tiger King: Murder, Mayhem and Madness (2020)

Alternatieve titel: Tiger King

Documentaire / Misdaad
314 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Eric Goode en Rebecca Chaiklin

Joe Exotic is de eigenaar van een park voor katachtigen in Oklahoma. Hij wordt ervan beschuldigd iemand te hebben betaald om zijn grootste rivale, Carole Baskin, te vermoorden. Lange dagen, weinig of geen loon, excentrieke bazen: zijn de medewerkers van het park radertjes in een machine van persoonlijkheidsculten?

avatar van Abe Sjipkop
Hahaaaa machtig mooi! De wereld is een gekke plek.. of beter gezegd. De wereld is een mooie plek met daarin gekke mensen. Wat een intrigerende en fascinerende mensen en wat een verhaal. Vloeken en tieren en wilde dieren man man man! Deze moet je zien echt een aanrader!

avatar van Macmanus
Grappig.

Deze docu laat de macht van het medium docu erg goed zien. Elk personage is nog even iets meer aangezet in zijn of haar setting. Het zijn ook wel geweldige figuren. Doc Antle, Toothless methhead zonder shirt, Producer-guy, Joe's Campaign Manager voor het kippenhok. De makers weten wat voor onderwerp ze te pakken hebben en ze zetten ze nog iets meer neer als trailertrash gekkies als dat ze waarschijnlijk al zijn.

Het verhaal is ook hilarisch en tragisch. Vooral als die gast zichzelf voor zijn kop schiet maakt het circus aan mafketelerij compleet. De docu is piekfijn in elkaar gezet en je krijgt ook nog een spannende true crime achtig verhaaltje over de man van de niet heel sympathieke Carole Baskin.

Het is heerlijk vermaak maar of de toon altijd even netjes is valt soms wel te betwijfelen. Bij dit onderwerp kon ik het wel weer net pikken. Joe Exotic is ook wel een hilarisch troeftoeter.

3.5 sterren.

avatar van david bohm
Een fascinerend en tegelijkertijd verschrikkelijk onderwerp dat eigenlijk niet om te lachen is. Want de hier opgevoerde louche narcisten zijn stuk voor stuk dierenbeulen.
Enfin wel vermakelijk natuurlijk al had het geheel niet over zoveel tijd en afleveringen hoeven worden uitgesmeerd.

avatar van Woland
Het is bijzonder wat een stelletje randdebielen ze hier bij elkaar hebben gevonden. Het is vooral een freak show van een paar overambitieuze narcisten die een obsessie hebben met grote katten, met heel veel haat en nijd, en heel veel over the top extravaganza. Het is bijna allemaal te gestoord om waar te zijn, en ik voel me ook een beetje vies dat ik hier een uur of zes aan besteed heb. Er lopen nog een paar enigszins normale figuren rond (vaak kort in 1 of 2 episodes), maar de focus ligt om begrijpelijke reden op een drietal mafketels (Carole Baskin, Doc Antle en de übermalloot Joe Exotic) en de verzameling kanslozen/geïndoctrineerden/harems die ze om zich heen hebben verzameld. Op een gegeven moment gaat het ook wel weer wat vervelen, en het had sowieso een stuk korter gekund (daar hebben Netflix docu's wel vaker last van), maar dan komt er weer zo'n bizarre videoclip voorbij of een wending die je in een film als te ongeloofwaardig zou beschouwen. Sometimes truth is stranger than fiction.

avatar van brabusRUS
Wow, dit was echt te raar voor woorden. Inderdaad alles wat je maar kan bedenken, komt aan bod in deze docu. Stuk voor stuk hadden ze allemaal iets raars. Die zelfmoord vond ik ook echt te bizar. En dat van die hetero boys die trouwen met een gay man voor meth, WTF? Hoe zwaar verslaafd moet je zijn om als hetero te trouwen een homo gast?

avatar van rep_robert
Deze documentaire is af en toe te bizar voor woorden dat je gewoon niet kan geloven dat het allemaal echt waar is. De docu zit boordevol excentrieke lui en de vete loopt dusdanig uit de hand dat de ene na de andere waanzinnige handeling genomen wordt. De documentaire stijl is verder weinig verheffend. Er wordt qua structuur niks nieuws gedaan. Gewoon de camera laten rollen en de kijker met stijgende verbazing naar de rednecks laten kijken. Richting het einde van de reeks oogt het misschien iets te gehaast en had er qua interviews wat meer uitgehaald kunnen worden, vooral van Joe Exotic zelf.
Toch heb ik deze miniserie binnen een dag uitgekeken. Iets dat ondanks het lekkere weer en het vele buiten zijn toch een knappe prestatie is. En dat zegt weer iets over onze country zingende Tiger King.

avatar van Ajax&Litmanen1
Tiger King toont ons een bijzondere freakshow over een eigenaar van een dierenpark vol tijgers en leeuwen en zijn strijd tegen een fanatieke dierenactiviste die hem beschuldigt van een hoop kwalijke dingen. Leuk idee en ook best vermakelijk uitgewerkt, al vind ik 7 afleveringen van pakweg drie kwartier wel erg lang om voor de volle speelduur echt te blijven boeien. Ondanks dat ik er in twee dagen doorheen ben gegaan was een aflevering of 2, 3 minder ook prima geweest. Al ben ik wel hypocriet en ga ik komende woensdag zeker wel de bonusaflevering die Netflix online gaat zetten bekijken.

Daarvoor is Joe Exotic te waanzinnig bizar om er niet naar te willen kijken. Een homoseksuele, extravagante, aandachtshoer vol met verknipte gedachten die op een waanzinnige wijze zijn park groot heeft gemaakt en nu voor 22 jaar in de cel zit voor een poging tot moord op de genoemde dierenactiviste. Bizar dat ze enorme beesten netjes als passagier in de auto meenemen of er lekker mee stoeien in hun kooien. Leuk vermaak in deze depressieve corona-tijden, dat zeker. Verder wel een tikje overhyped en ik had het allemaal nog schokkender verwacht, maar wel credits dat er weer eens iets echt unieks te bekijken valt.

avatar van italklaas
Ik ben al geen held in reacties, maar bij deze serie voel ik me verplicht om te zeggen wat IK denk. Waar moet ik beginnen is het grootste probleem. Ik heb een 8 gegeven en dan zou je denken dat het een goede serie/documentaire moet zijn en dat is het ook, terwijl je anderzijds je ogen niet mag sluiten voor het dierenleed en allerlei soorten van wangedrag wat je te zien krijgt en zou een 2 al veel te veel zijn.
Typisch Amerikaans, te pas en te onpas zwaaien en schieten met wapens, zelfs in het openbaar. Stukje gaan rijden met een tijger op de bijrijdersstoel. Als er een scheet dwarszit al gelijk een rechtszaak aanspannen, drugs gebruik, zwart geld en misbruik van onschuldige dieren en alles maar overdrijven, alles zwaar over de top en blijkbaar kan dat maar allemaal in het land van “The real American dream” en de z.g. “Good Chistians”.
Hoe kan dit gedrag zomaar goedgekeurd worden en moet het vele jaren duren voor er iemand wordt opgesloten?

avatar van N00dles
Interessante docuserie met een bizar plot dat zo gemonteerd is dat het elke episode weer voor een nieuwe plottwist zorgt.

Joe Schreibvogel, a.k.a. Joe Exotic a.k.a. The Tiger King is een excentriekeling (net als zijn collega-dierenhouders trouwens, die allemaal in meer of mindere mate excentriek of ronduit gestoord zijn) en met zijn karakter en persona absoluut leuk kijkvoer. Een soort flamboyante, gay Mike Myers met een mullet.
De vraag is alleen of 7 episodes niet teveel van het goede is. Het murder-for-hire plot wordt al vrij vroeg aangestipt, maar de opbouw naar de juicy details is soms inhoudelijk wat langdradig, met veel interviews en beelden van youtube reality shows, politieke campagnes en onderlinge vetes. Op zich interessant en een hoog "wtf-gehalte", maar ook regelmatig het gevoel van "aapjes kijken" zonder diepere betekenis.

De montage is wat gekunsteld en episodisch zodat de plot-twists optimaal effect hebben. Dat voelt wat manipulatief en doet me twijfelen aan de intenties van de makers: willen jullie een maatschappelijk probleem aankaarten of gewoon trash-tv maken?

Een vergelijkbare true-crime docuserie was Making a Murderer, en die was in dat opzicht wel stukken oprechter. Steven Avery was i.t.t. Joe Exotic een relatief normale kerel die verwikkeld raakte in een bizarre opeenstapeling van juridische toestanden, en de opbouw had ook zijn nodige "wtf-momenten", maar die serie diende een hoger doel: het aantonen van fouten in het Amerikaanse strafrechtsysteem.

The Tiger King heeft niet echt diezelfde maatschappelijke relevantie. Ja, misschien de boodschap dat het houden van exotische dieren zorgt voor dierenleed, verwaarlozing, misbruik en dat de meeste houders op het randje van de wet opereren (of zelfs illegaal bezig zijn), maar die boodschap wordt overstemd door de persoonlijke levens van de individuen die aan het woord komen en met hun persoonlijkheden alle aandacht opeisen; er wordt veel meer stilgestaan bij de persoonlijke vetes onderling (Carole Baskin vs Joe Exotic), de bizarre cult-achtige status van de dierenhouders (Doc Antle,) Joe Exotic's politieke aspiraties en onbetrouwbare zakenpartners als Jeff Lowe.

Dat maakt The Tiger King eerder popcornvermaak met een hoog meme-gehalte dan een serieuze maatschappijkritische documentaire die je écht aan het denken zet. Neemt niet weg dat het zeer vermakelijk en boeiend is om een keer gebingewatched te hebben.

avatar van Billy-Pilgrim
The Tiger King is een zeer vermakelijke docuserie, maar die je tegelijk niet zonder schuldgevoelens kunt afkijken. Op een gegeven moment bekroop me een gevoel van: "Waarom kijk ik hier eigenlijk naar?" Wie doe ik hier een plezier mee?

Je kunt stellen dat dankzij deze documentaire een groot publiek bewust is geworden van de praktijken van deze geld-, macht- en aandachtsgeile tijgerfokkers. Daarmee dus hopelijk ook de politiek. Het is bizar dat het houden van dit soort grote dieren (wat mij betreft alle exotische dieren) is toegestaan in sommige landen. Het zou mooi zijn als deze docu er uiteindelijk voor kan zorgen dat dit illegaal wordt gemaakt.

Tegelijkertijd besef ik me dat Netflix deze gevaarlijke mensen een podium heeft gegeven en dat wij met onze views figuurlijk applaudisseren. Ergens tijdens de serie wordt opgemerkt dat de vete tussen Joe en Carole eigenlijk in het voordeel van beiden werkt omdat het veel media aandacht genereert. Je kunt je dus afvragen of je als kijker van deze serie niet evengoed een bijdrage levert aan het in stand houden van het tijgerleed, maar op zijn minst van de ego's van de hoofdrolspelers.

Tevens vraag ik me af in hoeverre ik hier naar de realiteit zit te kijken. Een aantal gebruikers hier hebben het over "stranger than fiction" en dat zegt wel iets. Ik betwijfel niet zo zeer of de dingen die in de docu plaatsvinden daadwerkelijk zijn gebeurd, al zal er wel veel zijn aangedikt en gedramatiseerd. Wel vraag ik me af in hoeverre met name Joe Exotic zijn handelingen gedreven worden door een bewuste hang naar beroemdheid. We horen duidelijk dat Joe zeer gevoelig is voor de camera en dat hij bijvoorbeeld mensen ontslaat puur omdat er een camera aanwezig is. Dat doet je afvragen wat hij nog meer wel of niet gedaan zou hebben als er geen camera in de buurt was.

Ik denk dat ik me vies voel omdat ik hier bijgedragen heb aan iets dat ik zou omschrijven als een symbiotische relatie. Joe Exotic is zo aandachtsgeil dat hij steeds gekkere dingen ging doen om maar in de spotlights te blijven. Tegelijkertijd geven wij, de kijkers, hem met het succes van deze docu meer aandacht dan waar hij ooit van had durven dromen. Nu lees ik dat ook die andere troll die toevallig wel president is geworden het dossier van Joe Exotic aan het bekijken is. Wij consumeren het vermaak gretig en zijn consumeren onze aandacht.

Wanneer deze persoonlijkhheden een podium krijgen in de echte wereld en aangespoord worden om steeds gekkere dingen te doen, dan vervagen de grenzen tussen fictie en realiteit. We laten deze clowns toe in onze wereld en behandelen hun daden als die van echte mensen, maar hierdoor verhogen we onbewust de entertainment waarde waardoor ze in eerste instantie aan de macht zijn gekomen.

Veel concreter dan dit krijg ik mijn gedachten nu even niet.