The Confession Killer (2019)

Documentaire / Misdaad
238 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Robert Kenner en Taki Oldham

Henry Lee Lucas was een seriemoordenaar die veroordeeld werd voor het vermoorden van drie mensen, waaronder zijn eigen moeder. Vervolgens gaf Lucas toe honderden mensen vermoord te hebben. De politie van Texas kon een hoop zaken sluiten, maar na onderzoek bleek echter dat Lucas waarschijnlijk loog over de meeste moorden.

avatar van Royalere
Mooie docu. Deed me een beetje denken aan Making a Murderer, ik had hier nog niet veel over gelezen.
Grote kans dat hij niemand vermoord heeft maar is gebruikt om alleen zaken op te lossen.

avatar van martlybra
Interessant verhaal, maar dit had ook in 150 minuten gepast. Vooral de laatste 2 afleveringen zijn traag en vol herhaling.

avatar van John Barry
Nogal bizarre en lugubere documentaire. Er wordt een onthutsend beeld geschetst van ongelooflijk amateuristisch politiewerk, leugens, intimidatie en bedrog. Tijdens het kijken van de serie gingen o.a de volgende vragen door mij heen:
Waarom bekend iemand zoveel moorden die hij niet heeft gedaan? Wat gaat er in zo persoon om? Waarom hebben de Rangers op deze verkeerde manier gehandeld? Hoe kon men niet zien dat wat Henry vertelde onzin was? Op deze en nog andere vragen wordt uitgebreid ingegaan.

Erg fascinerende en goed gemaakte miniserie. De enigste kritiek die ik heb is dat soms iets te vaak informatie wordt herhaald.

avatar van rep_robert
Het duurde allemaal wel erg lang, waardoor de docu soms iets te repetitief aanvoelde. Maar het gegeven is interessant en het complete onvermogen van de baantjeszieke en resultaatgekke Amerikaanse politiekorpsen is shockerend om te zien.
Veel van dit soort documentaires laten toch maar zien dat poliekorpsen vol met mensen zitten en ook maar fouten maken (want dat is menselijk). Het is vooral verbazingwekkend dat er geen (functionerend) controlerend orgaan is dat kriktisch naar de werking kijkt, want zo komen onschuldige mensen aan hun eind in de gevangenis. Nu is Henry Lee Lucas natuurlijk niet volledig onschuldig, maar dit soort blinde vlekken bij politieagenten/rangers zorgen er wel voor dat de echte daders van gruwelijke misdrijven nog op straat rondlopen. Het is bespottelijk van wat ze hem in de schoenen hebben geschoven. Maar hee, zolang je baantje maar veilig is he. Gelukkig bestaat er tegenwoordig zoiets als DNA onderzoek en kunnen de meeste mensen alsnog opgepakt worden. En verhip, het zijn vaak ook nog mensen die voor andere misdrijven gevangen zitten. Je zou het niet verwachten.

Dat deze bovenstaande emoties loskomen is wel iets dat de documentaire oproept, maar ook heel goed in beeld brengt. Alleen daarom is het al het kijken waard!

avatar van missl
Veel herhaling waardoor het wat saai werd. Wel een heel bijzonder verhaal natuurlijk waarin het in mijn optiek mis gaat aan beide kanten.