Chernobyl (2019)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch
348 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Johan Renck
met Jared Harris, Stellan Skarsgård en Emily Watson

Op 26 april 1986 ontstaat in de kerncentrale van Tsjernobyl in de Oekraïne een enorme explosie die radioactief materiaal vrijlaat in Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne en tot in Scandinavië en West-Europa. Valery Legasov, een vooraanstaande Sovjet kernfysicus, is een van de eersten die de omvang van de ongeëvenaarde ramp begrijpt. Sovjet vice-premier Boris Shcherbina wordt door het Kremlin aangesteld om de regeringscommissie voor Tsjernobyl te leiden in de uren onmiddellijk na het ongeluk. Ulana Khomyuk, een Sovjet kernfysicus, zet zich in voor het oplossen van het mysterie van wat leidde tot de ramp in Tsjernobyl.

avatar van james_cameron
Magistrale miniserie van HBO, bijzonder deprimerend maar tegelijkertijd heel erg menselijk en meeslepend. Fantastisch tijdsbeeld en geweldig spel van vooral Jared Harris en Stellan Skarsgard. Tel daarbij op het intelligent uitgewerkte script, de meesterlijke dialogen en de zeer authentiek ogende production design en je hebt een serie van ongeëvenaarde kwaliteit. Dit is televisie op eenzame hoogte.

avatar van brawljeff
Zeer onder de indruk van deze miniserie. HBO had de lastige taak een verhaal te presenteren met behoorlijk veel personages met lastige Russische namen, en moest een verhaal over kernenergie begrijpelijk zien uit te leggen. Ik ben geen seconde in verwarring geweest. Het script is daarom nagenoeg perfect uitgewerkt.

Jared Harris ken ik alleen van wat kleinete filmrollen, en meestal vind ik hem vrij irritant. Hier zet hij absoluut een Emmy-waardige rol neer. De andere acteurs doen het ook meer dan prima.

Geen 5* omdat ik graag meer had willen zien over de nasleep van de ramp. Eigenlijk vond ik dat alleen in de scènes met de jongen die de rondzwervende dieren moest afmaken goed uitgewerkt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Holy shit, wát een miniserie!

De gebeurtenis rond Tsjernobyl - dat enkele dagen plaatsvond voor mijn geboortedag - heeft me altijd al wel geboeid. Het is en blijft een fascinerend verhaal; van de ramp zelf, het mysterie rondom de gevolgen van de straling en uiteraard het beeld van de spooksteden die er tot op de dag van vandaag nog zijn. Nu had ik echter niet verwacht dat een verfilming van deze gebeurtenis in de beste handen zou zijn van de man die The Hangover Part II, Scary Movie 4 en Superhero Movie schreef en een regisseur die wat televisiewerk en een paar onbekende films regisseerde. Maar schijn bedriegt, want deze twee heren zijn verantwoordelijk voor één van de beste dingen die ik in een lange tijd heb gezien. Wat een fantastische miniserie is dit geworden, zeg. Eentje die mij van het allereerste shot tot de allerlaatste seconde van aflevering vijf wist te boeien, ontroeren en fascineren.

Er komen - zoals verwacht - inmiddels van allerlei kanten geluiden van de elementen in de serie die feitelijk niet kloppen of meer zijn aangezet voor het verhaal. Maar goed, dat valt over elke serie of film te zeggen. Alsnog zie je bij Chernobyl dat men bepaalde zaken met een enorme nauwkeurigheid hebben vertaald. Niet alleen de casting - sommige mensen lijken sprekend op de persoon die ze spelen - maar ook in de styling en de sets. De personages spreken weliswaar Engels - iets waar ik hier geen enkele moeite mee had - maar verder lijkt alles gevoelsmatig te kloppen, je waant je echt in de Sovjet-Unie van de jaren 80. Oftewel grauwe gebouwen, grijs/bruine pakken, grote brillen en iedereen steekt overal steevast een sigaret op. Er kan niet genoeg lof naar de stylisten van Chernobyl, wat mij betreft. Nóg meer lof en een vrachtwagen aan veren voor in het achterwerk mogen wat mij betreft naar Ijslandse componist Hildur Guðnadóttir, haar werk is betoverend mooi en tegelijkertijd enorm spookachtig. Om rillingen van te krijgen.

Maar er vallen nog véél meer complimenten uit te delen. Casting was zoals gezegd al spot-on, met acteurs die voortreffelijk werk leveren. Jared Harris speelt een fantastische hoofdrol, samen met Stellan Skarsgård. Ik moet zelfs bekennen dat ik Skarsgård - die ik al in talloze films heb gezien - aan het einde van de tweede aflevering pas herkende. Dat zie ik als een groot compliment. Ook de kleinere rollen worden voortreffelijk vertolkt; van de koppige Dyatlov tot de sympathieke medewerkers als een Amikov en Sitnikov. Je zou denken dat met al die Russische namen - en het feit dat veel figuren ook nog eens behoorlijk op elkaar lijken - je in de war kan raken, maar het is knap hoe elk figuur in de serie een onderscheidend en boeiend personage is. Van de medewerkers van de kerncentrale tot de brandweermannen.

Speaking of which, wie het verhaal van Tsjernobyl kent weet natuurlijk dat het geen feelgood verhaaltje is. Chernobyl is dan ook zeker geen luchtig tussendoortje. De grauwe sfeer in combinatie met bepaalde ijzingwekkende make-up effecten maakt dit geen werk voor zwakke zielen. Niet omdat de serie enkel op en top gruwelijk is, maar vooral vanwege de voortdurende dreigende en spookachtige sfeer. Veel beelden en sfeer spookten bij mij in ieder geval nog lang na, na het kijken van elke aflevering. Iets dat de meeste horrorfilms al zelden meer lukt. Chernobyl is dan ook een heel stuk angstaanjagender. Bij het kijken had ik soms de neiging om zelf m’n adem in te moeten houden, je zou bijna het metaal kunnen proeven bij het kijken. Chernobyl is dan ook in één woord adembenemend!

5 sterren.

Aanvankelijk was ik nogal afgeschrikt doordat de Russen Engels spraken. Daar kan ik nogal slecht tegen en dacht eigenlijk al meteen dat dit me erg zou gaan tegenvallen.

Na de eerste aflevering ging de knop wat dat betreft om en kon ik me redelijk onderdompelen in de toch wel erg beklemmende en nare sfeer die hier wordt neergezet.
Het is nauwelijks te bevatten hoe amateuristisch er is omgegaan met dergelijke gevoelige wetenschap. brrr.

Ik las ergens dat de Russen niet zo blij waren met deze serie (begrijpelijk) en een eigen versie hebben aangekondigd. Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar eigenlijk.

avatar van JeroenFR08
Wat een schitterende mini-serie is dit zeg.

De serie heeft het voor elkaar gekregen in de IMDB lijst Planet Earth te verdrijven van de 1e plaats. Dat zegt ook wel iets, een 9,7 wel te verstaan. Dat cijfer is begrijpelijk, als je de schoonheid van deze serie ziet. Alles zit er namelijk in, Jared Harris en Stellan Skarsgard die de hoofdrollen op magistrale wijze uitvoeren. Naast hen komen side-stories aan bod, als de vrouw van de brandweerman en de jagende jongeman die dieren moet afmaken.

De hoofdrollen en side-stories zijn niet compleet zonder de schitterende muziek, indrukwekkende plaatjes en goede acteerprestaties van de overige cast. Het grote geheel in deze serie is compleet, en dan nog eens vele malen indrukwekkender doordat het verhaal (bijna helemaal) waar gebeurd is.

Serie die beklijft...

avatar van Ajax&Litmanen1
Bijzonder beklemmende en intense serie rondom de ramp bij Chernobyl, die ook ruim 30 jaar na dato nog erg tot de verbeelding spreekt. In Rusland is men niet blij met de serie en hebben ze het over leugens, maar daar beweren ze dan ook nog steeds dat er slechts 31 slachtoffers vielen. Dat valt natuurlijk niet serieus te nemen als je weet hoe gigantisch deze ramp was. De slotminuten van de laatste aflevering tonen de ware feiten van de omvang van de ramp en daar schrik je toch van, ook al kennen de meeste mensen het wel.

De makers van Chernobyl behandelen het materiaal met respect en schotelen je als kijker een erg overtuigend verhaal voor. Fraai gefilmd, sterk geacteerd en het voelt behoorlijk authentiek aan. Ook de muziek mag er absoluut wezen en geeft de serie die extra klasse. De naargeestige, treurige sfeer die er vijf afleveringen hangt blijft je ook in het hoofd hangen. Scene's als de ploeg die op het dak puin gaat ruimen of het afschieten van de dieren vond ik op dat vlak goede voorbeelden.

Series kijk ik normaal gesproken niet (de enige serie welke ik van begin tot einde heb gevolgd was het harde "Oz (TV Series 1997–2003)"), maar omdat het in dit geval om een miniserie (5 afleveringen van circa 60 minuten) ging, heb ik hem gekeken en "Chernobyl" (Op 26 april 1986 was er een enorme explosie in de kerncentrale van Tsjernobyl in Oekraïne, dat destijds nog onderdeel was van de Sovjet-Unie. De explosie gaf radioactief materiaal vrij in de Oekraïne, Wit-Rusland, Rusland, Scandinavië en West-Europa) is een miniserie die je ook moet zien en daarin wordt het verhaal verteld van de grootste kernramp aller tijden en de mensen die te maken hebben gehad met de gevolgen.

Ga je eenmaal kijken, dan kun je eigenlijk bijna niet meer stoppen (zo heb ik de eerste drie delen zaterdagnacht gekeken tot bijna 3:00 uur en de laatste twee delen op zondagnacht) en daarbij kijk je ook vaak met open mond van verbazing met wat je allemaal ziet. Dat ze in Rusland corrupt zijn en altijd ontkennen, dat weet iedereen wel, maar hoe ze tijdens deze grote ramp met hun macht omgaan is wel heel erg. Het leek wel op een wedstrijd wie de grootste piemel heeft en degene met de grootste piemel, die beslist en bepaalt. Dat het vaak slechte beslissingen zijn maakt niets uit, zolang ze er zelf maar goed op blijven staan (dat heeft helaas gruwelijk veel levens gekost). "Chernobyl" bevat top acteerwerk en macht in het kwadraat en dat dus alles over de rug van anderen (andere mensen zijn niet belangrijk, al zien wij die wel als de helden, zoals brandweermannen en de mijnwerkers en de mijnwerkers zien we op een gegeven moment zelfs vrijwel volledig bloot, waarbij ze alleen nog een hoedje en werkschoenen dragen).

Vooral Jared Harris is briljant in zijn rol als kernfysicus Valery Legasov en hij lijkt ook nog op de echte Valery Legasov, net zoals alle andere acteurs en actrices trouwens. De overige acteurs en actrices spelen ook zeer goed en vooral natuurlijk de andere twee hoofdrolspelers, te weten Stellan Skarsgård (in de rol van Boris Shcherbina) en Emily Watson (in de rol van Ulana Khomyuk. De manier van filmen mocht er ook wezen en die is lekker ouderwets rauw, alsof je jezelf ook daadwerkelijk in de jaren 80 bevindt. De serie ademt ook echt de jaren 80 uit, want de kleding is echt tip top en dat geldt eigenlijk ook voor de hele setting. De muziek is overigens ook passend bij wat je ziet en is vaak bombastisch en onheilspellend, wat extra spanning geeft.

Al na een paar minuten in de eerste aflevering ontploft de kernreactor (door veel verkeerde beslissingen en onwetendheid) in Chernobyl en de eerste drie afleveringen spelen zich vlak af na deze tragische gebeurtenis. Nu al klassiek is de symbolische slotscène van de derde aflevering, waarin de eerste besmette doden (o.a. brandweermannen) worden begraven, in metalen kisten in een massagraf, dat terwijl de nabestaanden afscheid nemen, wordt het via een cementwagen volgepompt met cement. Ben je een hondenliefhebber, dan kan je aflevering vier beter overslaan, hoewel het wel mooi is om te zien hoe begaan men is met het doodschieten van de honden en men ze niet laat lijden. Ook zien we hoe een ploeg het dak gaat opruimen (omdat robots niet werken door de straling) van het zeer radioactieve grafiet (door de ontploffing), waarbij men maar 90 seconden de tijd heeft. En in de laatste aflevering zien we hoe alles op zijn plaats valt (inclusief een rechtszaak) en de afsluiting met feiten en oude echte beelden, geven nog dat beetje extra’s waarom het kijken van deze miniserie een aanrader is.

Het feit dat deze Drama / Historisch miniserie is gebaseerd op een ware gebeurtenis (wat men in Rusland niet leuk vindt en daarom gaan ze een eigen serie over Chernobyl maken, waarbij Amerika en de CIA de schuld krijgen Hoe achterlijk en ongeloofwaardig kan je wel niet zijn, maar ja dat hoort nu eenmaal bij Rusland) maakt het des te meer aangrijpend en angstaanjagend. Zo benoemen vele kijkers "Chernobyl" als een "meesterwerk" en dat is het eigenlijk ook, want het is allemaal boeiend, informatief en meeslepend. Het enige puntje van kritiek wat ik heb, is dat iedereen Engelstalig praat en niet gewoon Russisch, maar voor de meeste kijkers is dat natuurlijk wel beter om te volgen.

avatar van knusse stoel
Gewoon: Onovertroffen in vrijwel alles! (Behalve helaas de taal, men spreekt Engels i.p.v. Oekraïens/Russisch.
Gewoon: Een serie die je niet mag missen!
Een 9!

avatar van Alathir
Erg interessante serie met een aantal zeer sterke afleveringen. Juist aflevering 4 vond ik persoonlijk wat minder. De ontknoping is wetenschappelijk en dat vond ik erg tof. Je kan er natuurlijk ook niet omheen. De hoofdrolspelers doen het erg goed. Een must-see.

avatar van remorz
Aangrijpend en uitermate boeiend verslag van de ramp in Tsjernobyl.

Grijs, grauw en onheilspellend in setting, wat natuurlijk inherent aan het onderwerp is maar wát profiteert de sfeer daar van zeg. Het is knap te noemen hoe het script de gebeurtenis en nasleep in vier overzichtelijke hoofdstukken weet te vangen. De vierde aflevering voelt misschien een beetje als filler maar met name de laatste aflevering weet het geheel mooi af te ronden tot een waardig verhaal.

Doorheen de gebeurtenissen wordt het verhaal verweven met de bureaucratische logheid van het communistisch regime, dat in haar megalomaan chauvinisme geen moment wil of mag twijfelen aan de superioriteit van de Sovjetstaat. Het is bijtijds tenenkrommend om te zien op wat voor weerstand Legasov stuit gedurende zijn zoektocht naar de oorzaken van de ramp en in zijn pogingen om erger te voorkomen. Naar het einde toe komt de nadruk wel erg veel te liggen op een eigen-schuld-dikke-bultgehalte, waarvan ik me kan indenken dat huidig Rusland met een tegenantwoord op de proppen wil komen. Hoe genuanceerd de miniserie de waarheid weergeeft weet ik niet, het nodigt in ieder geval wel uit om er nog eens in te duiken.

Chernobyl scoort vooral op sfeer. De ongelooflijke krachten die gepaard gaan met kernreactoren, de desastreuze gevolgen als het allemaal he-le-maal uit de klauwen loopt en hoe debiel het eigenlijk is dat de mens deze krachten naar de eigen hand tracht te zetten als er ook maar enige mogelijkheid bestaat dát het fout kan gaan. Verwoeste levens, de teloorgang van alle gewassen in de wijde omtrek en een compleet gebied - van wat was het? 3000 vierkante kilometer? - gereduceerd tot onherbergzame woestenij.

Schrijnend en rauw in beeld gebracht, met een uitstekende geluidsband en soundtrack. Favoriete moment was het einde van aflevering twee (als die drie duikers ondergronds in het donker achterblijven, met hun geigertellers die compleet op hol slaan). 4*

avatar van blurp194
Ja, goed he?

Het is welhaast geniaal hoe goed de sfeer neergezet wordt. De grauwigheid van de Sovietunie in de jaren 80, niet meer zwart wit, maar de kleuren waren toen toch nog niet echt goed, en wel met de mooie barse industrial architectuur, maar ook met de lelijke tegeltjes. Oerlelijke flats, maar wel fraai onderhouden fris groen er tussen, en in de verte altijd de belofte van een roestig Urbex paradijs - als buitenspelen vroeger, maar dan veel beter. Omlijst met wellicht de beste soundtrack ooit, met ambient rilgeluiden uit een vergelijkbare centrale om de nachtmerrie nog wat extra angstaanjagend te maken. En dat lukt wonderbaar, en tegenover alle angst en ellende staat dan de eenvoudige en vanzelfsprekende kameraadschap van de brandweermannen, de duikers en de mijnwerkers. En vanzelfsprekend, gvd, want wat zou je dan anders helemaal met je leven gaan doen. Wàt een verhaal, en wat een helden - en het is echt zo gebeurd, bijna, ook nog. Helden bestaan, en waarom heeft het dan helemaal zo lang geduurd tot daar een behoorlijke film over gemaakt is.

Jammer dan even van Dencik omdat-ie gewoon absoluut niet lijkt en Skarsgard met z'n overacting in de eerste aflevering, maar buiten dat is de cast ook al zo geniaal. Precies netjes in de tijd geplaatst, dienstbaar en/of zelfzuchtig, good or evil. Mooi sprookje. Niet precies helemaal echt gebeurd, maar het lijkt er wel zo'n beetje op, en waar we afgeweken hebben was het goed bedoeld.

Maar misschien mist dat wel net het punt. Waar het over gaat, de vooruitgang die toch niet helemaal blijkt te voldoen aan de belofte, de technologische revolutie die gebaseerd blijkt te zijn op een web van leugens, misleiding en bedrog, onterecht toegekende bonussen en medailles - hmm, dat klinkt ergens erg oncomfortabel bekend van. De communistische heilsstaat die toch ongemakkelijk parallel blijkt te lopen aan het kapottalisme - in beide uitersten gaat het toch heel duidelijk eerst en vooral om eigenbelang van een paar individuen, en moeten de vele schouders de last dragen van de lol van een paar. Het gemak waarmee de arbeiderklasse zonder vragen de problemen die veroorzaakt zijn door de apparatchiks oplossen, business as usual - en ook daar mis ik het onderscheid tussen de systemen even. Een simpel uit de hand gelopen milieurampje als een haast Shakespeare-achtige beschouwing van de hele tegenwoordige maatschappij. Maar toch meer een drama dan een blijspel, want er waren toch wel wat erg veel slachtoffers, en die zijn er nu nog steeds.

En misschien moeten we dit stukje minder fraaie geschiedenis vooral zien als een parabel op de huidige tijd - het is echt te makkelijk om te zeggen dat een paar ongeletterde Russen aan het spelen waren met technologie die ze niet onder controle hadden, want een paar jaar later gebeurde er een even genant ongeluk dat nooit had mogen kunnen voorkomen in Fukushima. Ook daar was er beloofd dat alles in orde was, en ook daar was allang bekend dat het fout zou gaan, en zo zijn er nog wel wat meer ongemakkelijke voorbeeldjes waaruit blijkt dat alle dubbel-dubbel-dubbele veiligheidsmaatregelen van kerncentrales er eigenlijk helemaal niet waren. Met de prijs van een centrale is het welhaast onvermijdelijk dat het een prestigeproject wordt, en als er prestige in het spel is gaat er gelogen worden.

Maar, breder, veel veel breder dan dat, de manier waarop we met z’n allen onze planeet aan het uitwonen zijn - niemand die bij zijn volle verstand is kan nog volhouden dat we echt snappen wat er allemaal gebeurt en dat wat we nu doen ooit nog goedkomt, maar we spelen wel door, en we moeten maar hopen dat als we ooit de moed vinden om AZ-5 een hengst te geven, dat het dan niet heel, heel, heel veel te laat zal zijn. Ik ben bang dat we dat punt allang voorbij zijn, en we alleen nog maar luisteren naar de stem van Dyakov. Bek houden en doorgaan!

Geweldige mini-serie over de nucleaire ramp na een explosie in een kerncentrale in Tsjernobyl in 1986. Uiteraard een boeiend verhaal dat hier in vele facetten langskomt. Indrukwekkend om te zien wat de omvang van de ramp was, en vooral ook de kracht van de radioactieve straling en de hele schoonmaakoperatie en de mensen die hiermee te maken kregen. Verder speelt de rol van de overheid natuurlijk ook een grote rol hier. Uitstekend acteerwerk en mooie muziek (onheilspellende klanken van Hildur Guðnadóttir).

avatar van IH88
“Is there anything more frightening than people?”

Weergaloos. Chernobyl is een miniserie van de allerhoogste kwaliteit. De regie, de grauwe beelden en troosteloze omgeving, het fantastische acteerwerk, het script wat er voor zorgt dat zelfs de taaie en ingewikkelde stukken begrijpelijk worden uitgelegd (zie aflevering 5). Alles klopt. En dan heb ik het sterkste punt nog niet eens genoemd, want de score van Hildur Guðnadóttir kan ik niet genoeg roemen. Alleen al door de muziek voel je het naderende onheil, en vooral aan het einde van aflevering 2 zit je met zweethanden naar het scherm te kijken. En dat alleen maar door de muziek, erg knap.

De close ups van handen die iets aanraken, de “regen” en witte vlokken die uit de lucht op de mensen neerdalen, een scheur in een pak, kinderen die nietsvermoedend buiten spelen, mannen die maar 90 seconden hebben om graniet van een dak af te gooien etc. Je zou er door alleen naar te kijken al bijna smetvrees van krijgen. Lyudmilla Ignatenko (de geweldige Jessie Buckley uit Beast) doet de domste dingen, maar ze doet het wel allemaal uit liefde voor haar man. En er zit maar weinig liefde en warmte in de serie, waarin iedereen verkeerde keuzes maakt, te eigenwijs en dom is om fouten toe te geven, informatie wordt weggemoffeld en mensen die de waarheid vertellen worden weggepromoveerd of erger. Wanneer Ignatenko tegen haar doodzieke man verteld dat ze zwanger is, en hij zijn hand op haar buik legt, wil je het wel uitschreeuwen om dat niet te doen. Het is donker, naargeestig en zeer triest, maar toch kan je niet wegkijken.

Harris, Skarsgård en Watson zijn uiteraard fantastisch, maar ook acteurs als Ritter, Ineson, Troughton en Keoghan (uit the Killing of a Sacred Deer, wel toepasselijk als je aflevering 4 hebt gezien) zijn erg sterk. Chernobyl is horrorachtig (met body horror waar Cronenberg zich niet voor zou schamen), triest, misselijkmakend en frustrerend, maar soms ook op een zwarte manier zeer grappig. In aflevering 5 wordt het ook nog een rechtbankdrama, en vooral Harris verdient alle prijzen voor deze aflevering. Net zoals schrijver Craig Mazin, ook de bedenker van films als The Hangover 2 en 3, Identity Thief en Scary Movie 3 en 4… Ongelooflijk maar waar.

Eerder flauwe bedoening.

Het is allemaal niet slecht, maar zo heel veel heeft het ook weer niet om het lijf. Renck kiest ervoor om een rustige, wat lome weergave te geven van de bekende ramp, maar halverwege lijkt de koek een beetje op. De laatste twee episodes voelden eigenlijk vooral als filler aan.

Onbegrijpelijk verder dat men ervoor gekozen heeft om met Engelstalige acteurs te werken. Je mag in 2019 toch wel verwachten dat dit gewoon in het Russisch kan. De cast doet het verder niet slecht, maar ik heb me er wel vijf afleveringen lang aan geërgerd.

En verder is het gewoon matige filmerij. Erg functioneel, gericht op het vertellen van een verhaaltje, met wat politieke achtergronden en veel moeilijk kijkende mensen, ook met wat kritiek op Rusland (of dat nu zo geweldig slim is vraag ik me ook af). Hier en daar wat indrukwekkende momenten, maar ze verzinken in een verder redelijk sfeerloos geheel.

De hype die rond dit soort producties hangt kan ik maar moeilijk vatten.

Wat een indrukmakende serie !
Boeiend van in het begin, vooreerst dank zij het uitstekende script dat al heel wat inzet om de de complexe werking van een kerncentrale voor de kijker enigszins begrijpelijk te maken en achteraf door even omstandig uiteen te zetten wat er door menselijke fouten en politieke incorrectheid mis ging.
Daarnaast, de natuurlijke schets van de regio waar de ramp plaats vond, de bevolking en afwisselend het aangrijpend verhaal van de onderzoekers, de uit hun woning ontzette burgers, de vele mensen die ingezet werden om verder onheil te voorkomen en de pijnlijke slachtoffers van het eerste uur. Dit alles, met kennis van zaken in beeld gebracht.
Jared Harris is de meest overtuigende van de vele uitstekende acteurs (Stellan Skarsgård moet amper onderdoen, en Emily Watson is er zoals steeds) in deze film die 's wereld grootste kernramp verhaalt en die meteen geen geruststellend gevoel over de vele kerncentrales, overal verspreid, achterlaat.
Merkwaardig is wel dat men nooit de juiste omvang van deze ramp, door de jaren heen zal kunnen inschatten.
Feit is wel dat Rusland de impact van de ramp altijd heeft geminimaliseerd en dat de rest van de wereld toen met vele vraagtekens bleef zitten. Ook daar was men voorzichtig en ik herinner me, als anecdote dan maar, dat toen ik in mei 1986 in de Moezelstreek even verbleef, het hotel bij elk gerecht nog een rauw slaatje toevoegde... Niemand raakte het aan.
Uitzonderlijk geslaagde serie. Nog veel te weinig bekeken, zo te zien.

avatar van N00dles
Fraai geschoten serie met indrukwekkende beelden van de ontplofte reactor en overtuigende make-up en special effects.

Hoewel de serie Engels gesproken is, wordt het gelukkig niet gedaan met Russische accenten of dat soort halfbakken trucjes. Het is door de sterke cast en schrijfwerk alsnog voldoende overtuigend.
Leuk spelletje voor als je Game of Thrones een beetje kent: spot de Game of Thrones-acteur. Logisch ook met een Britse cast. Ik herkende er in ieder geval 7...achteraf bleken er zelfs 11 acteurs in mee te spelen.

Om het ingewikkelde wetenschappelijk proces achter de ramp duidelijk te maken voor de kijker is natuurlijk wat expositie nodig, maar dat wordt handig opgelost door vergaderingen en gesprekjes met (onwetende) politici, waar wetenschappers in lekentaal mogen uitleggen wat er fout gaat en hoe het fout heeft kunnen gaan.

Zoals te verwachten van een dergelijke rampenserie is één en ander wel gedramatiseerd, maar het wordt nergens goedkoop sentimenteel of pathetisch. HBO weet het met een zeker respect en waardigheid te behandelen.
Wel moet het drama het vooral hebben van 'moet je zien hoe dodelijk al die straling is en al die onwetende burgers worden blootgesteld aan radioactiviteit'. Na de eerste episode weet je dat wel en zijn de onthullingen en cliffhangers die daarop volgen niet bijzonder choquerend of verrassend meer.

Sterke serie maar de Engels sprekende acteurs maken het geheel ongeloofwaardig en de inleving onmogelijk.
Dat er dan nog overdreven Engelse dialecten worden gebruikt maakt het geheel nog erger.

Waarom dan niet een fictief verhaal over een Engelse kerncentrale?

Ik heb er mij van de eerste tot de laatste seconden aan geërgerd. 2 sterren, jammer!

avatar van dvdcrusher
Sublieme indrukwekkende tvserie met een uitmuntende Stellan Skarsgård, waarschijnlijk de beste tv serie ooit. Je weet dat dit geen leuk verhaal wordt maar toch wordt je stevig gepakt door de gebeurtenissen. Hopelijk gebeurt dit nooit meer al vrees ik ervoor. 5 sterren

De documentaire waarvan hierboven sprake - The Real Chernobyl - kon mij veel minder aangrijpen en is voor mij veeleer een toelichting bij de serie

Wat een indrukwekkende miniserie. Van meet af aan in de serie gezogen en geboeid zitten kijken tot de laatste minuut. Een hele prestatie aangezien deze miniserie een dikke 300 minuten duurt. Top 10 notering waardig. Dag source code, je blijft een fantastische actiethriller, maar Chernobyl is echt beter.

avatar van Ste*
Zeer goed.

Het is sowieso al interessant en fascinerend om te zien omdat een kernramp en de gevolgen toch vrij onbekend terrein zijn, en al helemaal omdat het echt gebeurd is en er redelijk weinig over bekend is bij het grote publiek.

Maar wat ik bijna nog beter vind dan het hele laten zien van de ramp en de nasleep is het tonen van de context van de Sovjetcultuur waarbinnen dit allemaal gebeurde. Eigenlijk ook onontkoombaar natuurlijk, omdat eigenlijk alles dat gebeurt - niet alleen het ontstaan van de ramp, maar ook alle ontkenning en de heroiek van de mensen die zich opofferen erna - alleen maar binnen zo'n samenleving had kunnen plaatsvinden. Maakt het dus eigenlijk dubbel zo interessant om te kijken allemaal. Daarnaast vind ik de hele jaren '80-sfeer ontzettend goed neergezet als het gaat om de kapsels, brillen en de schrale Sovjet-interieurs.

Zit op alle vlakken erg goed in elkaar.

PS. Voor de liefhebbers; er is ook een podcast over elke aflevering (The Chernobyl Podcast) waarin door de makers wordt gesproken over de keuzes die gemaakt zijn, wat er helemaal waarheidsgetrouw is en wat misschien minder, etc. Echt een aanrader om te luisteren.

avatar van Fisico
Toch wel een knappe productie van HBO. In principe ben ik ook vrij taalgevoelig en zou het voor zichzelf moeten spreken dat de cast Oekraïens spreekt, maar de vergelijking maken met pakweg Der Untergang gaat niet op. Een Duitse productie met Duitse acteurs spreken uiteraard Duits. In een Amerikaanse/Britse productie is het logisch dat er Engels gesproken wordt. Het stoorde me alvast niet. Maak er een Russische productie van en je krijgt een heel andere film, ook eentje met slechts 31 doden ...

Ik las enige tijd geleden een artikel over deze serie dat het vrij waarheidsgetrouw werd gebracht. Een aantal beelden zullen lange tijd in het geheugen gegrift staan. De brug des doods was een iconische scène net als de naakte mijnarbeiders die een tunnel aan het graven waren. En de 3 stervende mannen leden een verschrikkelijke dood, mooi in beeld gebracht alvast. Vooral de sfeer werd erg sterk weergegeven net als de starre stuurse politiek. Zelfbehoud, struisvogelpolitiek en de almachtige Sovjetnatie komen sterk naar voren. Daarom vond ik het laatste uur (in de rechtbank) één van de betere delen.

Ondanks het toch vrij complexe thema en de noodzaak om te weten hoe een kerncentrale een beetje in elkaar zit en hoe die zijn gebouwd naar Russische makelij, viel het me op dat de film vrij toegankelijk was. Er werd voldoende aandacht besteed aan het feit om de film bevattelijk te maken. Mooie opbouw zonder overhaast te werk te gaan of om sensatie op te zoeken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Chernobyl, de prestigieuze reeks van het moment. Tot de volgende eraan komt. Omdat alles in een serie moet tegenwoordig wat geen sequel of franchise is. En dat is jammer, want ik begrijp wel dat je veel te vertellen hebt. Maar nu voelt het toch iets te lang aan. Ik was de serie begonnen en op zich wel de moeite. 1 aflevering per dag. Maar ik stond niet meteen te springen ook niet naar de volgende aflevering. Niet dat het een sleur werd, maar ik mis toch wat dynamiek.

De serie is op de eerste plaats het relaas van de gebeurtenissen. Terecht proberen ze het menselijk te maken, er zijn veel slachtoffers gevallen. Maar helaas zeggen die namen me niets en dat is uiteraard erg voor die mensen maar in een serie of film zorgt het deels voor een barrière. Wel zit de sfeer goed en ik geniet vooral van de score waar de componist zich inspireerde op geluiden van zo'n kerncentrale. Alsof ik weet hoe dat klinkt, maar het past er wel bij.

De kritiek dat er geen Russische acteurs zijn, kan ik deels volgen. Nu lijkt het eerder een kritiek op Rusland dan een relaas van het eigen verleden. Langs de andere kant had waarschijnlijk niemand van deze serie gehoord als er geen bekende namen in meespeelde. Laat staan dat er de nodige financiering voor zou gevonden worden. Vraag is natuurlijk wat je wil zien, een spannende film of een realistisch verhaal. Voor beiden is wat te vinden, maar het is ook een kwestie van smaak natuurlijk.

Chernobyl is geen slechte serie en gelukkig geen 10 delen met een open einde naar een vervolg of zo. Alsof je Titanic II zou maken (wat volgens mij als B-film al bestaat). Mooi gemaakt en op zich wel interessant. Maar de hoge score is toch verwonderlijk. Alsof veel mensen echt verrast zijn dat dit echt gebeurde en nog nooit van Chernobyl hadden gehoord.

avatar van JJ_D
Allicht is ‘Chernobyl’ de meest besproken miniserie van het voorbije jaar. Terecht ook, want de impact is niet te versmaden. Meer nog dan een haast documentair inzicht in de feiten rondom de kernramp, vangt de toeschouwer ook (en vooral!) een glimp op van de menselijke prijs van het drama. Zo is het verre van onlogisch dat Barry Keoghan in de gedaante van Pavel een rol aangemeten krijgt: de horror, het apocalyptische landschap dat achterblijft na het ruimen van het eerste puin wordt ook geëxpliciteerd, en net dat – hoe de catastrofe talloze gewone levens compleet op hun kop zet – blijkt een katalysator voor een empathische reflex die moeiteloos geografische en historische grenzen overschrijdt.

Overigens lang geen polariserende anti-Sovjetpropaganda, deze reeks, want door in te zoomen op “the cost of lies” wordt fake news en de eigen waarheid die autoriteiten rondom bepaalde gebeurtenissen verzinnen het belangrijkste motief. Daar zullen ze in het Amerika van Trump wel oren naar hebben? Voor het overige is de cinematografie fantastisch, de soundtrack huiveringwekkend, de opbouw superbe en, euhm, wel, nou, wat je maar wil: deze serie heeft het.

Soms maken woorden een indrukwekkende ervaring kapot, niet? Dus zit er niets anders op: kijken, kijken!