Chernobyl (2019)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch
348 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Johan Renck
met Jared Harris, Stellan Skarsgård en Emily Watson

Op 26 april 1986 ontstaat in de kerncentrale van Tsjernobyl in de Oekraïne een enorme explosie die radioactief materiaal vrijlaat in Wit-Rusland, Rusland en Oekraïne en tot in Scandinavië en West-Europa. Valery Legasov, een vooraanstaande Sovjet kernfysicus, is een van de eersten die de omvang van de ongeëvenaarde ramp begrijpt. Sovjet vice-premier Boris Shcherbina wordt door het Kremlin aangesteld om de regeringscommissie voor Tsjernobyl te leiden in de uren onmiddellijk na het ongeluk. Ulana Khomyuk, een Sovjet kernfysicus, zet zich in voor het oplossen van het mysterie van wat leidde tot de ramp in Tsjernobyl.

avatar van chevy93
Hoge verwachtingen. Ik lees hier vooralsnog positieve verhalen over. Voor wat het waard is, omdat er alleen nog maar trailers uitgebracht zijn.

inderdaad goede berichten: Chernobyl Movie Review - rogerebert.com

trailer oogt indrukwekkend!

Waarom staat dit op Moviemeter.nl? Dit is een TV serie waar hij ook al op staat?

avatar van Jellesteeg
Na de eerste twee afleveringen durf ik er wel al aan: Chernobyl is de beste serie van 2019. Fantastisch gedaan en de beklemmende toon voel je minuut tot minuut. Dikke vette aanrader.

avatar van zoutzak
Chernobyl is een meltdown van een slowburner. De beklemmende, wanhopige sfeer grijpt je bij de strot en verandert geen moment van toon. Een knappe inkijk in het verlammende staatsapparatus van de Soviet-Unie.

avatar van synec
Opmerkelijk dat dit geschreven is door Craig Mazin, schrijver van o.a. Superhero Movie, Scary Movie en The Hangover sequels. Je zou het nooit zeggen...

avatar van rep_robert
En een Farrelly brother krijgt een Oscar voor beste film. Niks is onmogelijk haha

HBO....Chernobyl....de waarheid over toestanden en wantoestanden.

avatar van badfans69
Deel 5 moet nog worden uitgezonden (3 juni 2019) en de eerste stemmers zijn er al weer

Ik wacht ook nog even.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Dit lijkt echt wel uitzonderlijk goed te zijn, als ik de berichten zo lees en de gemiddeldes (IMDb) zie. Binnenkort maar eens zien!

avatar van John Milton
Erg fijn. Jared Harris in het bijzonder. Die zag ik in Mad Men ook al zo graag.

avatar van james_cameron
Magistrale miniserie van HBO, bijzonder deprimerend maar tegelijkertijd heel erg menselijk en meeslepend. Fantastisch tijdsbeeld en geweldig spel van vooral Jared Harris en Stellan Skarsgard. Tel daarbij op het intelligent uitgewerkte script, de meesterlijke dialogen en de zeer authentiek ogende production design en je hebt een serie van ongeëvenaarde kwaliteit. Dit is televisie op eenzame hoogte.

avatar van brawljeff
Zeer onder de indruk van deze miniserie. HBO had de lastige taak een verhaal te presenteren met behoorlijk veel personages met lastige Russische namen, en moest een verhaal over kernenergie begrijpelijk zien uit te leggen. Ik ben geen seconde in verwarring geweest. Het script is daarom nagenoeg perfect uitgewerkt.

Jared Harris ken ik alleen van wat kleinete filmrollen, en meestal vind ik hem vrij irritant. Hier zet hij absoluut een Emmy-waardige rol neer. De andere acteurs doen het ook meer dan prima.

Geen 5* omdat ik graag meer had willen zien over de nasleep van de ramp. Eigenlijk vond ik dat alleen in de scènes met de jongen die de rondzwervende dieren moest afmaken goed uitgewerkt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Holy shit, wát een miniserie!

De gebeurtenis rond Tsjernobyl - dat enkele dagen plaatsvond voor mijn geboortedag - heeft me altijd al wel geboeid. Het is en blijft een fascinerend verhaal; van de ramp zelf, het mysterie rondom de gevolgen van de straling en uiteraard het beeld van de spooksteden die er tot op de dag van vandaag nog zijn. Nu had ik echter niet verwacht dat een verfilming van deze gebeurtenis in de beste handen zou zijn van de man die The Hangover Part II, Scary Movie 4 en Superhero Movie schreef en een regisseur die wat televisiewerk en een paar onbekende films regisseerde. Maar schijn bedriegt, want deze twee heren zijn verantwoordelijk voor één van de beste dingen die ik in een lange tijd heb gezien. Wat een fantastische miniserie is dit geworden, zeg. Eentje die mij van het allereerste shot tot de allerlaatste seconde van aflevering vijf wist te boeien, ontroeren en fascineren.

Er komen - zoals verwacht - inmiddels van allerlei kanten geluiden van de elementen in de serie die feitelijk niet kloppen of meer zijn aangezet voor het verhaal. Maar goed, dat valt over elke serie of film te zeggen. Alsnog zie je bij Chernobyl dat men bepaalde zaken met een enorme nauwkeurigheid hebben vertaald. Niet alleen de casting - sommige mensen lijken sprekend op de persoon die ze spelen - maar ook in de styling en de sets. De personages spreken weliswaar Engels - iets waar ik hier geen enkele moeite mee had - maar verder lijkt alles gevoelsmatig te kloppen, je waant je echt in de Sovjet-Unie van de jaren 80. Oftewel grauwe gebouwen, grijs/bruine pakken, grote brillen en iedereen steekt overal steevast een sigaret op. Er kan niet genoeg lof naar de stylisten van Chernobyl, wat mij betreft. Nóg meer lof en een vrachtwagen aan veren voor in het achterwerk mogen wat mij betreft naar Ijslandse componist Hildur Guðnadóttir, haar werk is betoverend mooi en tegelijkertijd enorm spookachtig. Om rillingen van te krijgen.

Maar er vallen nog véél meer complimenten uit te delen. Casting was zoals gezegd al spot-on, met acteurs die voortreffelijk werk leveren. Jared Harris speelt een fantastische hoofdrol, samen met Stellan Skarsgård. Ik moet zelfs bekennen dat ik Skarsgård - die ik al in talloze films heb gezien - aan het einde van de tweede aflevering pas herkende. Dat zie ik als een groot compliment. Ook de kleinere rollen worden voortreffelijk vertolkt; van de koppige Dyatlov tot de sympathieke medewerkers als een Amikov en Sitnikov. Je zou denken dat met al die Russische namen - en het feit dat veel figuren ook nog eens behoorlijk op elkaar lijken - je in de war kan raken, maar het is knap hoe elk figuur in de serie een onderscheidend en boeiend personage is. Van de medewerkers van de kerncentrale tot de brandweermannen.

Speaking of which, wie het verhaal van Tsjernobyl kent weet natuurlijk dat het geen feelgood verhaaltje is. Chernobyl is dan ook zeker geen luchtig tussendoortje. De grauwe sfeer in combinatie met bepaalde ijzingwekkende make-up effecten maakt dit geen werk voor zwakke zielen. Niet omdat de serie enkel op en top gruwelijk is, maar vooral vanwege de voortdurende dreigende en spookachtige sfeer. Veel beelden en sfeer spookten bij mij in ieder geval nog lang na, na het kijken van elke aflevering. Iets dat de meeste horrorfilms al zelden meer lukt. Chernobyl is dan ook een heel stuk angstaanjagender. Bij het kijken had ik soms de neiging om zelf m’n adem in te moeten houden, je zou bijna het metaal kunnen proeven bij het kijken. Chernobyl is dan ook in één woord adembenemend!

5 sterren.

Chainsaw schreef:
Holy shit, wát een miniserie!
5 sterren.

Nou helemaal tot de eerste en de laatste letter mee eens. Wat een schitterende serie.
Het meest enge aan alles is ook nog dat het ECHT heeft plaatsgevonden.
We knepen hem wel hoor toen in 1986.

Ga hem zeker nog een keer kijken.

avatar van IH88
Zipportal schreef:

Miniseries worden hier ook vermeld. Zie ook The Little Drummer Girl (2018) - MovieMeter.nl, Unsere Mütter, Unsere Väter (2013) - MovieMeter.nl en nog een aantal andere miniseries.

Aanvankelijk was ik nogal afgeschrikt doordat de Russen Engels spraken. Daar kan ik nogal slecht tegen en dacht eigenlijk al meteen dat dit me erg zou gaan tegenvallen.

Na de eerste aflevering ging de knop wat dat betreft om en kon ik me redelijk onderdompelen in de toch wel erg beklemmende en nare sfeer die hier wordt neergezet.
Het is nauwelijks te bevatten hoe amateuristisch er is omgegaan met dergelijke gevoelige wetenschap. brrr.

Ik las ergens dat de Russen niet zo blij waren met deze serie (begrijpelijk) en een eigen versie hebben aangekondigd. Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar eigenlijk.

kos schreef:
31 slachtoffers was het toch, in de Sovjet versie?

Ben benieuwd of ze het een beetje kritisch kunnen houden als dat doorgaat. Betwijfel het.

avatar van JeroenFR08
Wat een schitterende mini-serie is dit zeg.

De serie heeft het voor elkaar gekregen in de IMDB lijst Planet Earth te verdrijven van de 1e plaats. Dat zegt ook wel iets, een 9,7 wel te verstaan. Dat cijfer is begrijpelijk, als je de schoonheid van deze serie ziet. Alles zit er namelijk in, Jared Harris en Stellan Skarsgard die de hoofdrollen op magistrale wijze uitvoeren. Naast hen komen side-stories aan bod, als de vrouw van de brandweerman en de jagende jongeman die dieren moet afmaken.

De hoofdrollen en side-stories zijn niet compleet zonder de schitterende muziek, indrukwekkende plaatjes en goede acteerprestaties van de overige cast. Het grote geheel in deze serie is compleet, en dan nog eens vele malen indrukwekkender doordat het verhaal (bijna helemaal) waar gebeurd is.

Serie die beklijft...

avatar van Ajax&Litmanen1
Bijzonder beklemmende en intense serie rondom de ramp bij Chernobyl, die ook ruim 30 jaar na dato nog erg tot de verbeelding spreekt. In Rusland is men niet blij met de serie en hebben ze het over leugens, maar daar beweren ze dan ook nog steeds dat er slechts 31 slachtoffers vielen. Dat valt natuurlijk niet serieus te nemen als je weet hoe gigantisch deze ramp was. De slotminuten van de laatste aflevering tonen de ware feiten van de omvang van de ramp en daar schrik je toch van, ook al kennen de meeste mensen het wel.

De makers van Chernobyl behandelen het materiaal met respect en schotelen je als kijker een erg overtuigend verhaal voor. Fraai gefilmd, sterk geacteerd en het voelt behoorlijk authentiek aan. Ook de muziek mag er absoluut wezen en geeft de serie die extra klasse. De naargeestige, treurige sfeer die er vijf afleveringen hangt blijft je ook in het hoofd hangen. Scene's als de ploeg die op het dak puin gaat ruimen of het afschieten van de dieren vond ik op dat vlak goede voorbeelden.

Series kijk ik normaal gesproken niet (de enige serie welke ik van begin tot einde heb gevolgd was het harde "Oz (TV Series 1997–2003)"), maar omdat het in dit geval om een miniserie (5 afleveringen van circa 60 minuten) ging, heb ik hem gekeken en "Chernobyl" (Op 26 april 1986 was er een enorme explosie in de kerncentrale van Tsjernobyl in Oekraïne, dat destijds nog onderdeel was van de Sovjet-Unie. De explosie gaf radioactief materiaal vrij in de Oekraïne, Wit-Rusland, Rusland, Scandinavië en West-Europa) is een miniserie die je ook moet zien en daarin wordt het verhaal verteld van de grootste kernramp aller tijden en de mensen die te maken hebben gehad met de gevolgen.

Ga je eenmaal kijken, dan kun je eigenlijk bijna niet meer stoppen (zo heb ik de eerste drie delen zaterdagnacht gekeken tot bijna 3:00 uur en de laatste twee delen op zondagnacht) en daarbij kijk je ook vaak met open mond van verbazing met wat je allemaal ziet. Dat ze in Rusland corrupt zijn en altijd ontkennen, dat weet iedereen wel, maar hoe ze tijdens deze grote ramp met hun macht omgaan is wel heel erg. Het leek wel op een wedstrijd wie de grootste piemel heeft en degene met de grootste piemel, die beslist en bepaalt. Dat het vaak slechte beslissingen zijn maakt niets uit, zolang ze er zelf maar goed op blijven staan (dat heeft helaas gruwelijk veel levens gekost). "Chernobyl" bevat top acteerwerk en macht in het kwadraat en dat dus alles over de rug van anderen (andere mensen zijn niet belangrijk, al zien wij die wel als de helden, zoals brandweermannen en de mijnwerkers en de mijnwerkers zien we op een gegeven moment zelfs vrijwel volledig bloot, waarbij ze alleen nog een hoedje en werkschoenen dragen).

Vooral Jared Harris is briljant in zijn rol als kernfysicus Valery Legasov en hij lijkt ook nog op de echte Valery Legasov, net zoals alle andere acteurs en actrices trouwens. De overige acteurs en actrices spelen ook zeer goed en vooral natuurlijk de andere twee hoofdrolspelers, te weten Stellan Skarsgård (in de rol van Boris Shcherbina) en Emily Watson (in de rol van Ulana Khomyuk. De manier van filmen mocht er ook wezen en die is lekker ouderwets rauw, alsof je jezelf ook daadwerkelijk in de jaren 80 bevindt. De serie ademt ook echt de jaren 80 uit, want de kleding is echt tip top en dat geldt eigenlijk ook voor de hele setting. De muziek is overigens ook passend bij wat je ziet en is vaak bombastisch en onheilspellend, wat extra spanning geeft.

Al na een paar minuten in de eerste aflevering ontploft de kernreactor (door veel verkeerde beslissingen en onwetendheid) in Chernobyl en de eerste drie afleveringen spelen zich vlak af na deze tragische gebeurtenis. Nu al klassiek is de symbolische slotscène van de derde aflevering, waarin de eerste besmette doden (o.a. brandweermannen) worden begraven, in metalen kisten in een massagraf, dat terwijl de nabestaanden afscheid nemen, wordt het via een cementwagen volgepompt met cement. Ben je een hondenliefhebber, dan kan je aflevering vier beter overslaan, hoewel het wel mooi is om te zien hoe begaan men is met het doodschieten van de honden en men ze niet laat lijden. Ook zien we hoe een ploeg het dak gaat opruimen (omdat robots niet werken door de straling) van het zeer radioactieve grafiet (door de ontploffing), waarbij men maar 90 seconden de tijd heeft. En in de laatste aflevering zien we hoe alles op zijn plaats valt (inclusief een rechtszaak) en de afsluiting met feiten en oude echte beelden, geven nog dat beetje extra’s waarom het kijken van deze miniserie een aanrader is.

Het feit dat deze Drama / Historisch miniserie is gebaseerd op een ware gebeurtenis (wat men in Rusland niet leuk vindt en daarom gaan ze een eigen serie over Chernobyl maken, waarbij Amerika en de CIA de schuld krijgen Hoe achterlijk en ongeloofwaardig kan je wel niet zijn, maar ja dat hoort nu eenmaal bij Rusland) maakt het des te meer aangrijpend en angstaanjagend. Zo benoemen vele kijkers "Chernobyl" als een "meesterwerk" en dat is het eigenlijk ook, want het is allemaal boeiend, informatief en meeslepend. Het enige puntje van kritiek wat ik heb, is dat iedereen Engelstalig praat en niet gewoon Russisch, maar voor de meeste kijkers is dat natuurlijk wel beter om te volgen.

avatar van Basto
Is dit ook buiten HBO om te zien?

Basto schreef:
Is dit ook buiten HBO om te zien?

Ja, ik heb het weliswaar via HBO gezien, maar het valt ook sinds afgelopen donderdag te Pindakazen.

avatar van Lakte
Hele goede serie! Met prachtige shots en erg fijn en goed te volgen met de rust in de serie en hoe alles in beeld gebracht word.

Zeker een aanrader! Het enige waar ik mij echt kapot aan irriteerde is dat ze geen Russisch praten maar Amerikaans....dan was het nog realistischer geweest!

Lakte schreef:

Realistischer inderdaad, maar dan moet je als kijker wel perse de Nederlandse of Engelse ondertiteling erbij hebben, want anders is het natuurlijk niet te volgen, tenzij je Russisch kan verstaan

avatar van knusse stoel
Gewoon: Onovertroffen in vrijwel alles! (Behalve helaas de taal, men spreekt Engels i.p.v. Oekraïens/Russisch.
Gewoon: Een serie die je niet mag missen!
Een 9!

avatar van mcdaktari
Hele beste serie, maar hoort dit niet op TvMeter.nl? Waarom de één serie wel en de andere niet. Dat heb ik nooit begrepen.

Zijn gewoon hele duidleijk regels voor, zie de wiki.

avatar van mcdaktari
Ik kan die duidelijke regels niet vinden kos