Voor Het Donker Wordt (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Kim Smeekes

Lotte (18) en Roos (16) zijn zussen en hebben allebei het syndroom van Usher. Dat betekent dat ze ooit doof en blind zullen worden. Hoe snel dat gaat is niet bekend, maar ze zien en horen nu al een stuk slechter dan hun leeftijdsgenoten. Ze laten zich daar echter niet door weerhouden om alles uit het leven te halen: Lotte doet een opleiding tot fotografe en Roos is bezig haar eindexamen te halen. Tegelijkertijd willen ze ook nog een paar dingen doen voordat het te laat is, zoals het Noorderlicht met eigen ogen zien.

avatar van mjk87
Mooi geschoten documentaire (lekker dromerig) waarin de emotie vanzelf komt zonder dat ernaar op zoek hoeft te worden gegaan.

Wat de docu minder sterk maakt is dat het vooral de zusjes in beeld neemt en hen laat vertellen. Er is 2 jaar gefilmd, ik denk echt wel dat er veel meer materiaal was om een veel betere en minder praterige documentaire te maken. Ook die ouders zijn enorm boeiend omdat alle vier (het 3e zusje zonder de ziekte is eigenlijk niet in beeld) een andere persoonlijkheid hebben wat soms schuurt, maar voor de kijker wel enorm intrigeert. Alleen dat is vooral weer: show, don't tell. En uiteindelijk zien we vooral pratende hoofden. Ergens is dit voor de docu ook een lastige periode omdat beide zussen nu nog prima kunnen leven en je er niets aan ziet, dat is dan ook wel moeilijker om te tonen. Maar toch, met 2 jaar volgen en filmen had dat best gekund. Niettemin blijft het wel een boeiend uurtje. 3,5*.

avatar van Rodger
Deep impact... echt .. !
Respect voor de jonge dames.. die zo in het leven staan ...
3.5 ***