Vai (2019)

Nieuw-Zeeland

geregisseerd door Becs Arahanga, Amberley Jo Aumua, Matasila Freshwater, Dianna Fuemana, Miria George, Ofa Guttenbeil, Marina McCartney, Nicole Whippy en Sharon Whippy

Voor Vai wordt het leven op de eilanden in de Zuidelijke Stille Oceaan gekenmerkt door de constante spanning tussen verandering en herhaling en tussen verhuizen naar verschillende plaatsen en terugkeren naar de tradities van haar voorouders. Haar wereld ligt ergens tussen Samoa, de Salomonseilanden, Tonga, Fiji, de Cookeilanden, Niue en Aotearoa, en wordt gevormd door bedreigingen voor het milieu, isolatie, schaarste aan hulpbronnen en een gespannen relatie met Nieuw-Zeeland.