Escape at Dannemora (2018)

440 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Ben Stiller
met Benicio Del Toro, Patricia Arquette en Paul Dano

"Escape at Dannemora" vertelt het waargebeurde verhaal van een gevangenisuitbraak in het noorden van New York in de zomer van 2015. De veroordeelde moordenaar Richard Matt (Benicio del Toro) en medegevangene David Sweat (Paul Dano) hebben beide een seksuele relatie met de getrouwde gevangenisbewaarder Tilly Mitchell (Patricia Arquette). Met de hulp van Tilly weten ze te ontsnappen. Wat volgt is een massale jacht op de twee moordenaars.

Prachtige miniserie waarin twee gevangenen een gevangenisuitbraak plannen met behulp van een medewerker van de gevangenis. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal en wellicht niet bijster origineel, maar zelden zo gedetailleerd gezien. Goed uitgewerkte personages in een driehoeksverhouding. Spannend en meeslepend. Redelijk rauw in beeld gebracht met ook een flink aantal mooie shots (zoals het trackingshot aan het begin van de 5de aflevering). De 6de aflevering over het verleden van de drie hoofdpersonages is goed geplaatst binnen het geheel. Sterk acteerwerk van de drie hoofdrolspelers en voor Ben Stiller als regisseur zeker een change of pace te noemen die bijzonder goed uitpakt.

avatar van Fisico
Ok, eindelijk de reeks ook achter de kiezen en gelukkig het laatste half uur van de reeks ook kunnen meepikken, want die waren erg cruciaal. Sterke reeks sowieso. Strak geregisseerd door Stiller en bovenal een uitstekende cast van de drie hoofdpersonages. Paul Dano hou ik meer en meer in de gaten, zowel als acteur als nu ook recent als regisseur (Wildlife). Hij heeft zo’n typische karakterkop en een mysterieuze blik die me niet loslaat. Del Toro en Arquette waren ook ijzersterk en verdienden hun strepen al meermaals.

Ook de camerabewerking was prima verzorgd en enkele malen zelfs technisch erg goed. Het claustrofobische gevoel in de pijp werd goed weergegeven en het moment wanneer Sweat het gehele traject achter de coulissen aflegde was knap met de wisselende camerapositie achter en voor hem. Spanning troef en een plot dat weinig inzakte. De reeks keek erg lekker weg. Voorbij halfweg ook een leuke afwisseling met de uitdieping van de karakters door een aantal flashbacks.

Kortom, zeer geslaagde reeks met eveneens een sterk einde. Op zich nergens echt vernieuwend, maar in de uitvoering nauwelijks steken laten vallen. Toch blijf ik het vreemd vinden dat het geklop midden in de nacht nooit is opgemerkt. Opvallend ook dat we eens niet te maken hadden met mepgrage cipiers, integendeel, bij momenten ging het er wel erg familiair aan toe.

avatar van rep_robert
Een over de gehele linie erg sterke (mini) serie, of hoe je zoiets ook wil noemen. Vind het met 7 afleveringen van gemiddeld een uur toch wel pittig lang en gewoon een heel seizoen waardig.
De eerste vijf afleveringen is het genieten geblazen van Del Toro, Dano, Arquette en de ondersteunende cast. Stiller geeft elk personage de ruimte om te stralen en daar wordt ook alle gebruik van gemaakt. Het concept is bekend van een aantal grote films. Escape at Dannemora maakt daarbij nog gebruik van de langere speelduur. Er zit veel diepgang in en overal wordt rustig de tijd voor genomen. Hierdoor wordt de spanning goed opgebouwd en leef je toe naar het grote moment: de ontsnapping.
De laatste twee afleveringen zakt het een beetje weg. Tijdens het bingen kan ik zo'n filler aflevering 6 (het is niet meer dan ordinair tijd vullen) nog hebben. Maar stel dat je een week wacht en opeens allerlei flashbacks voorgeschoteld krijgt. Ik zou pissed off zijn. Het geeft wellicht extra diepgang, dat je ook weet dat het echt geen lieverdjes waren. Maar een hele aflevering? Ik werd er maar ongeduldig van. De flashbacks hadden ook a la Orange is the new black in de afleveringen verwerkt kunnen worden. Nu raakt de balans compleet weg door die aflevering. Ook del Toro's personage vliegt wat uit de bocht richting het einde in episode 7 en de zorgvuldigheid en traagheid waarmee de hele serie is opgebouwd verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dit had iets subtieler gekund in mijn ogen.

De serie stevende op perfectie af. Het laat wat steken vallen richting het einde. Maar liefhebbers van het genre kan ik Escape at Dannemora altijd aanraden!