All Is True (2018)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Kenneth Branagh, Judi Dench en Ian McKellen

Een blik op de laatste jaren in het leven van William Shakespeare. In 1613 wordt zijn toneelstuk 'Henry VIII' in het Globe Theatre opgevoerd. Gedurende deze opvoering brandt het theatergebouw af. Shakespeare keert hierna naar zijn vrouw Anne Hathaway in zijn thuis in Stratford waar hij moet afrekenen met zijn getroebleerde verleden en met een gezin dat zich verwaarloosd voelt. Hij poogt de verbroken relaties met zijn vrouw en dochters te herstellen en zijn eigen falen onder de loep te nemen. Shakespeare sterft uiteindelijk in 1616 op 52-jarige leeftijd.

Als zijn ultieme bewonderaar een film maakt over de meester zelf, dan verwacht je iets, maar All Is True lost dit niet in. Verbazingwekkend genoeg oogt het wat ongeïnspireerd, met een erg ongelukkige montage waardoor je nooit in het verhaal komt. Enkel de make over van Branagh zelf als Shakespeare in combinatie met soms cinematografisch erg fraaie beelden zijn geslaagd, maar wat overheerst is dat het verhalend absoluut beter had gemoeten. Je krijgt nooit feeling of inzicht in de unieke man die Shakespeare geweest moet zijn. in plaats daarvan kiest de regisseur voor een gezins- c.q. kostuumdrama dat door de harkerige regie voor geen meter werkt. Ook jammer trouwens dat zulke goede acteurs als McKellen en Dench worden misbruikt voor zulke korte, inwisselbare rollen. Denk dat zelfs de ijdele Branagh later wel een keer toe zal geven, dat dit niet de bedoeling is geweest. Iets te veel verfilmd toneel zonder de emotie van een film wat mij betreft..

avatar van pedrovk
Een zeer mooie film, realistisch en zo goed in de snelheid van die tijd vertolkt. Tussen de rustige gesprekken kan je wegzwijmelen, waardoor je heerlijk tot rust komt. Een verademing ten opzichte van veel huidige films waar van alles over maatschappelijke discussies in moet zitten en met een open eind. Bij deze film die meer op een biografie gestoeld is ben ik op het eind met een voldaan gevoel achter gebleven. Bravo

avatar van Metalfist
I've lived so long in imaginary worlds, I think I've lost sight of what is real, of what is true

Er zijn weinig hedendaagse acteurs/regisseurs die zo begaan zijn met het oeuvre van William Shakespeare als Kenneth Brannagh. Met uitzondering van Laurence Olivier kan ik niet direct iemand opnemen die er zo mee bezig is en het feit dat net Brannagh besluit om de laatste levensjaren van de Bard te gaan verfilmen, zou normaal gezien op veel gejuich onthaald moeten worden. De wereld zit echter vreemd in elkaar en All Is True verdween geruisloos naar de achterste regionen van de cinema.

Bijna een jaar na de initiële vertoningen op festivals wordt de film eindelijk op DVD uitgebracht en eerlijk gezegd? Het resultaat mag er zijn maar vertoont ook best wel veel mankementen. Dat Brannagh het werk van Shakespeare goed kent is een understatement en doorheen heel de film voel je dat hier veel details inzitten die voor de liefhebber van de toneelstukken. Dat ligt voor een stuk ook aan de werkwijze van Brannagh die de gaten in het verhaal (er is - rekening houdende met de tijdsperiode - veel geweten over Shakespeare's leven maar er zijn ook evenveel dingen die we niet weten en hetgeen we wel weten spreekt elkaar ook nog eens tegen) opvult met informatie uit de toneelstukken. Zo gebruikt hij onder andere de relatie van Hamlet en zijn vader uit The Tragicall Historie of Hamlet, Prince of Denmarke als basis voor de relatie tussen Shakespeare en Hamnet, de echte zoon van de Bard en dat zorgt langs de ene kant voor soms erg kleine maar fijne details maar langs de andere kant blijft het ook een beetje kabbelen.

De beste momenten zijn dan ook die waar je de essentie van Shakespeare zelf voelt met onder andere het gesprek met de Earl of Southampton (waarin flarden van de Sonnets worden opgedragen) maar ook de confrontatie met Sir Thomas Lucy is erg sterk. Brannagh neemt zelf de rol van Shakespeare op zich en doet dat behoorlijk, hij is ook nagenoeg onherkenbaar door de geloofwaardige make-up, en wordt geruggensteund door een aantal Shakespeare veteranen. Zo is er Judi Dench als Anna Hathaway (de vrouw van Shakespeare) en Ian McKellen als Earl of Southampton. Die laatste heeft maar een minieme bijrol maar slaagt er toch in om het laken voor een groot stuk naar zich toe te trekken. Toch ook nog een pluim voor Kathryn Wilder als Judith Shakespeare die niet moet onderdoen voor het acteergeweld van Brannagh of Dench en zich zonder al te veel moeite staande weet te houden

All Is True, wat eigenlijk de alternatieve titel is van Henry VIII, is een film waarbij hoogstwaarschijnlijk niet alles waar is. Brannagh neemt hier en daar een loopje met de werkelijkheid en vult de gaten naar eigen believen in maar levert dan ook wel een interessante film af. Het probleem zit hem echter in het feit dat de vaart wat ontbreekt en dat de echte verrassing uitblijft. De confrontaties tussen de Bard en zijn familie maken echter heel veel goed.

Aardige film waarin William Shakespeare stopt met schrijven en terugkeert naar zijn gezin op het platteland. Ondanks een aantal goeie dialogen is de film een beetje aan de saaie kant. Wel ziet de film er mooi uit met prima camerawerk dat veel mooie shots oplevert. Niet zijn beste film, maar het past natuurlijk perfect in het straatje van Kenneth Branagh.