Luce (2019)

Drama / Mystery

geregisseerd door Julius Onah
met Kelvin Harrison Jr., Naomi Watts en Octavia Spencer

Luce is een zelfzekere student en erg geliefd door zijn ouders die hem op jonge leeftijd adopteerden. Hij sleept desalniettemin een trauma mee vanuit zijn jonge verleden in een door oorlog verscheurd Afrika. Wanneer Luce een gedetailleerd proefwerk over institutioneel geweld inlevert trekt dit de aandacht van zijn lerares Harriet. Ze begint een onderzoek terwijl Luce's ouders zichzelf afvragen wie hun kind echt is.

Vanaf 7 november in de bioscoop (The Searchers)

avatar van wwelover
Knap in elkaar gezette film met vooral een hele sterke cast. Had zelf verkeerd begrepen dat het een toneelstuk was en niet waargebeurd. Verklaarde achteraf wel wat dingen voor mij. Het is een belangrijk thema, maar daardoor vond ik het eind niet bevredigend. En aan de reactie van de zaal was ik niet de enige.
Jammer, had denk ik nog veel meer in gezeten.

Dit is weer zo’n typische film waarvan de thema’s/ideeën eerst werden bedacht – omdat de thema’s maatschappelijk relevant zijn zoals identiteit en hokjesdenken – en men er daarna een verhaal bij heeft geprobeerd te bedenken hetgeen echter niet goed is gelukt. Zo kent het verhaal bovenal een onzinnige premisse – een docente geschiedenis vraagt haar leerlingen vanuit een historisch figuur te schrijven en denkt dan dat een modelleerling zelf meent wat hij de door hem gekozen figuur laat zeggen waarbij ze ook erg makkelijk de kluisjes van leerlingen doorzoekt en zo hun privacy schendt – hetgeen voor mij de hele film onzinnig maakt omdat alles uit deze onzinnige premisse volgt (iedereen gaat twijfelen aan de jongen terwijl er niets is om te twijfelen, ook al lijkt de film uiteindelijk te suggereren dat de docente toch gelijk zou kunnen hebben).

Veel dialogen zijn eveneens erg cliché of juist onwaarschijnlijk omdat ze alle simpelweg de thema’s moeten dienen, zoals dat een leerlinge tegen de voor haar wildvreemde moeder van haar minnaar meteen op verzoek over haar aanranding vertelt, en Luce vind ik wel erg volwassen: je merkt er niets van dat hij nog maar een leerling is in hoe hij doet en praat waarbij er dan ook nog een belachelijke vendetta ontstaat tussen hem en de docente om elkaar van school te laten sturen.

De thema’s/ideeën zijn wel interessant: de film behandelt kwesties als hokjesdenken/stereotypen waarbij iedereen het beeld van de ander bevestigd wil zien (en waarbij het stereotype van de zwarte die van de heilige of het monster is), wie je moet zijn in de ogen van anderen en wie je zelf wilt zijn, of je je kunt ontworstelen aan je verleden of dat je wordt bepaald door je verleden en hoe de VS iedereen de kans geven alles te worden en toch een onderdrukkend racisme kennen. De film lijkt ook politiek incorrect door juist een zwarte docente die sterk in identiteitspolitiek en slachtofferdenken gelooft tot katalysator van misvattingen en ellende te maken.

Maar het verhaal dat erom heen is gebouwd overtuigt mij niet en leidt slechts tot de conclusie dat veel ellende kan worden voorkomen door je neus niet in andermans zaken te steken als je geen redelijke verdenking tegen die ander hebt. Nu heeft de film gelijk dat die ‘redelijke verdenking’ mede is gebaseerd op het stereotype beeld c.q. vooroordeel dat je van de ander hebt maar dat maakt het juist zo ongeloofwaardig dat de verdenking op een modelleerling valt, ook al blijkt ook die modelleerling niet perfect (want geen heilige).

avatar van IH88
“When I first met my mother, she couldn't pronounce my name. My father suggested that they rename me. They picked Luce, which means light.”

Sterk. Luce heeft een interessant uitgangspunt met een jongen die het fantastisch doet op school en de perfecte tiener lijkt, maar ook als kijker weet je gelijk dat er iets niet klopt. Luce is geadopteerd en heeft tot zijn achtste het oorlogsgeweld in Eritrea meegemaakt, en zijn adoptieouders (Watts en Roth) hebben er alles aan gedaan om te zorgen dat Luce dit trauma heeft verwerkt. Maar zijn lerares (Spencer) ziet het explosiegevaar dat er nog steeds schuilt in Luce, of verbeeldt ze zich dit en is Luce echt zo perfect?

Ik denk dat iedereen na tien minuten wel weet welke kant het opgaat, en de enige vraag is nog hoe ver regisseur Julius Onah durft te gaan. Luce blijft vooral een persoonlijk en ingetogen drama, en echt spannend wordt het nergens. Harrison Jr. acteert Luce ook als een iets te perfecte tiener (dit kan ook de bedoeling zijn geweest), en dat zelfs zijn adoptieouders op een gegeven moment genoeg hebben van zijn façade komt niet als een verassing. Ik denk ook niet dat Onah een mysterieuze thriller voor ogen had met veel twists, maar vooral een dramafilm wilde maken over een jongen die het oorlogsgeweld nooit echt achter zich heeft kunnen laten. Hoe goed hij het ook doet op school, in relaties of op andere gebieden. Dat hij dit allemaal opkropt zorgt er wel voor dat het explosiegevaar altijd op de loer zal blijven liggen. De laatste scene spreekt wat dat betreft boekdelen.

avatar van Actarus
Over de ganse lijn sterk uitgebouwde film...Iedereen acteert top en het blijft intressant tot het einde.
Aanrader!

avatar van schumacher
Kon ermee door.
Iedereen acteerde goed en het blijft nog goed tot het einde.
Is wel zo'n film 1 keer zien is genoeg, voor mij toch.

avatar van missl
Interessant verhaal waarvan je je blijft afvragen hoe het verder zal gaan. Luce speelt wel een wat irritante puber die overal een antwoord op heeft en dat haalt de film naar beneden voor me.

avatar van AniSter
Hetzelfde probleem hier; ik vond die film niet af. Ondanks dat hoeft er voor mij geen vervolg te komen. Prima cast, juist o.a. daarom had ik hier meer van verwacht.

Uitstekende film over een voorbeeldige leerling die een proefwerk inlevert waar zijn lerares toch haar vraagtekens bij zet. Een origineel verhaal dat behoorlijk gelaagd is en een paar boeiende dilemma's weet op te werpen. De ambiguïteit van sommige personages en de goeie dialogen maken dit meer grijs dan zwart/wit. Uitstekend acteerwerk van de gehele cast.

Luce heeft me lang kunnen boeien. Vanwege het puike acteerwerk, maar ook zeker omdat het heel lang in het midden blijft waar de film precies naar toe gaat en wie wat precies heeft gedaan. Grote tegenvaller voor mij was echter, dat de film ook na afloop nog altijd redelijk wat in het midden laat. Ik had aan het einde van dit langzaam ontvouwen drama op een mooie climax gehoopt. Liefst nog met een niet verwachte twist. Maar daar was helaas geen sprake van. Waardoor na het zien van deze op zich knappe, mooie en intrigerende film, toch de teleurstelling wat overheerst. Zonde. Maar ondanks dat, zeker een kijkbeurt waard.

avatar van Brabants
Luce is in alle facetten een over het paard getilde cliché film die zo inspiratieloos is en "prima" volgens de boekjes verloopt dat het haast tenenkrommend slecht is. Op de vader en de moeder na waren de acteurs middelmatig tot slecht. Het was voor mij om deze redenen dan ook allemaal zeer ongeloofwaardig. Ik voelde het niet en kon er dan ook helemaal niets mee.

avatar van Noodless
Volgens het boekje loopt dit drama zeker niet. Als kijker heb je lang geen clou welke weg de film zal opgaan. Dit is te danken aan een solide goed script met een prima cast. Elk van de hoofdpersonages laat de kijker in het ongewisse hoe hij/zij gaat handelen. Bijvoorbeeld de papa gelooft Luce niet, na enige tijd komt hij helemaal voor hem op en nadien wil hij eigenlijk dat alle kaarten op tafel komen wat ook de gevolgen mogen zijn. Tenslotte zal hij toch kiezen voor zijn gezin. Ook de mama toont verschillende gevoelens over haar zoon : ze weet net als de kijker niet meer wat waar of niet waar is. En dan komen we natuurlijk bij Luce zelf die zeer leep is en iedereen gaandeweg weet te manipuleren gezien een opstapeling van diepe achterliggende emoties en zijn drang om de ethiek van de samenleving onder de loep te nemen. Het slot is bevredigend gezien het verloop van het verhaal want uiteindelijk zullen de ouders op de één of andere manier toch kiezen om hun kind te helpen. 7/10

Dit gaat over de BLM-beweging, de film eindigt daar waar de beeldenstorm van de laatste maanden begon, heel bedreigend en vol geweld. Het gaat over de razernij die zwarten ervaren bij de geïnstitutionaliseerde blanke samenleving waarvan ze vinden dat die racistisch is. Moest ik de film in 2019 gezien hebben, zou ik het nooit kunnen plaatsen hebben, maar na de BLM-betogingen begrijp ik wat hun punt is. Ook al ben ik het niet eens met dat standpunt, vind ik dit een ijzersterke film met een prachtige cast. Het boeide me van de eerste minuut tot de laatste dreigende seconde. Deze film zegt ons dat de woede niet zonder geweld zal stoppen en dat ons nog heel wat te wachten staat.