Khrustal (2018)

1 stem

Wit-Rusland / Verenigde Staten / Duitsland / Rusland

geregisseerd door Darya Zhuk
met Alina Nasibullina, Ivan Mulin en Yuriy Borisov

De dj Velya is afkomstig uit Wit-Rusland en droomt ervan weg te vluchten naar de Verenigde Staten. Ze vervalst haar visum en komt in de penarie terecht wanneer een drukfout ontdekt wordt in het valse telefoonnummer. Hierdoor moet ze in een afgelegen dorp verblijven, waar ze in aanraking komt met een onaardige familie die druk bezig is een bruiloft voor te bereiden. Velya zelf is vastberaden om haar Amerikaanse droom alsnog waar te maken.

Een geinige, sardonische film uit Wit-Rusland over een in meerdere opzichten kleurrijke jonge vrouw, die wil emigreren naar Amerika en daarbij op de nodige problemen met haar moeder en haar visum stuit. De frisse en fruitige Alina Nasibullina zet de hoofdrol met verve neer te midden van een nogal bleke omgeving en kolossale sculpturen uit het Sovjet-tijdperk. Geen topfilm, maar niettemin best leuk.