Een Kus voor de Eeuwigheid (2003)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Leon Giesen en Marcel Prins

Aan boord van het onbemande ruimteschip Voyager, gelanceerd in 1977, bevindt zich een gouden plaat met een beschrijving van wat de mens is. Of: wat de mens was, want als de plaat ooit een intelligente levensvorm tegenkomt is onze zon al opgebrand. Het project stond onder leiding van de visionaire wetenschapper Carl Sagan, die in 1996 overleed. De plaat bevat voorts een verzameling geluiden en foto's van mensen in allerlei sociale situaties, maar geen naakt. En ook geen man en vrouw samen - beide werden onder druk van conservatieve Amerikanen door NASA gecensureerd. Ook oorlog, geweld en dood ontbreken. Wel een groet van een nazi - maar het verleden van toenmalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties Kurt Waldheim was toen nog onbekend. In de film worden medewerkers geïnterviewd, onder wie muziekjournalist Tim Ferris die de muziek mocht uitzoeken - van Bach tot Johnny B Goode.

Heel sfeervol vooral de muziek op het eind. Een bron voor inspiratie en dagdromen.