Complicit (2017)

1 stem

China / Verenigde Staten / Hongkong
Documentaire

geregisseerd door Heather White en Lynn Zhang

'Complicit' is een buiten het zicht van de autoriteiten gedraaide film over Yi Yeting, een arbeider die bij een Foxconn fabriek in China werkzaam is. Hij probeert zijn werkgever alsmede de wereldwijde elektronica-industrie aan te pakken en vecht tegelijkertijd tegen zijn aan het werk in de fabriek gerelateerde leukemie. Ter voorbereiding op het zetten van juridische stappen tegen zijn voormalige werkgever, ontpopt Yi Yeting zich als activist en leert hij over het arbeidsrecht. Echter, de strijd om miljoenen Chinezen voor terminale beroepsziekten te behoeden en betere arbeidscondities te verschaffen, lijkt onmogelijk zonder sommige van 's werelds grootste elektronica-merken, zoals Apple en Samsung, te confronteren. Helaas hebben zowel de grote bedrijven als de Chinese overheid er baat bij dit soort schandalen in de doofpot te stoppen.