À l'Ombre de la République (2011)

Alternatieve titel: The Blind Spot of the Republic

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Stéphane Mercurio en Edie Laconi
met Marine Calazel, Jean-Marie Delarue en Xavier Dupont

Voor het eerst kreeg een cameraploeg in Frankrijk toestemming de Contrôle Général des Lieux de Privation de Liberté te filmen. Deze organisatie ziet toe op de grondrechten in gevangenissen, psychiatrische inrichtingen en politiebureaus. Een aantal gesprekken geeft een beeld van de leefomstandigheden van mannen en vrouwen in Frankrijk die van hun vrijheid zijn beroofd en van de keerzijden van onze democratieën.