• 8.985.476 stemmen

Bobby Kennedy for President (2018)

Documentaire / Drama | Miniserie

Show titel: Bobby Kennedy for President

Genre: Documentaire / Drama

Ontwikkeld door: Nestan Behrens, Ben Cotner, Gunnar Dedio, Adam Del Deo, Jon Kamen, Lisa Nishimura, Dawn Porter, Dave Sirulnick, Justin Wilkes en Laura Michalchyshyn

Met: Robert F. Kennedy, Harry Belafonte en Dolores Huerta

Datum van release: vrijdag 27 april 2018

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot Bobby Kennedy for President

Bobby Kennedy was een Amerikaans politicus van de Democratische Partij. Een jurist, advocaat, auteur en activist van beroep. Hij was een broer van de Amerikaanse president John F. Kennedy. Deze benoemde hem in januari 1961 tot minister van Justitie in zijn kabinet, waar hij daadkrachtig optrad tegen de Amerikaanse maffia. Hij werkte nauw samen met zijn broer tijdens de invasie in de Varkensbaai en de Cubacrisis. Op 5 juni 1968 werd Kennedy neergeschoten.

1. 1. A New Generation

27 april 2018 (1 uur en 05 minuten)

Met zijn charisma en lef leidt Robert F. Kennedy de presidentscampagne van zijn broer en helpt hij hem door de turbulente tijden van begin jaren zestig heen.

2. 2. I'd Like to Serve

27 april 2018 (58 minuten)

Na de moord op JFK stelt Bobby zich kandidaat voor de Amerikaanse Senaat. Hij zet zich in voor de burgerrechten, bestrijdt armoede en is tegen de oorlog in Vietnam.

3. 3. You Only Get One Time Around

27 april 2018 (1 uur en 02 minuten)

Terwijl Amerika steeds verder en heftiger verdeeld raakt, gaat Bobby volledig voor het presidentschap, totdat een huurmoordenaar roet in het eten gooit.

4. 4. Justice for Bobby

27 april 2018 (1 uur)

Na de moord op Bobby wordt zijn moordenaar voor de rechter gesleept, doen er vele complottheorieën de ronde en willen de aanhangers van Kennedy gerechtigheid zien.

Herself (archive footage)

Herself (archive footage)

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Interessante, uitgebreide en zorgvuldige documentaire, waarin Bobby Kennedy een stuk charismatischer en slimmer blijkt dan ik van tevoren verwachtte: hij komt naar voren als een slimme, grappige, vooruitstrevende en ambitieuze politicus die op koers lag om president van Amerika te worden. Dat ik dit niet wist, en hem in mijn hoofd toch een beetje als 'broertje van' zag, ligt ongetwijfeld aan mijn gebrek aan kennis, al dacht ik toen ik na het zien van de docu wat achtergrondstukken las ook: de makers hebben wel hun best gedaan om hem er zo zonnig en positief mogelijk uit laten komen. Zo stuitte ik op meerdere stukken die aangaven dat zijn rol bij de Civil Rights-beweging helemaal niet zo eenduidig en actief was als hier wordt gepresenteerd.

Is dat erg? Niet per se, want dit is vooral een character study waarin misschien niet alle nuances op hun plaats zijn, maar wel eentje waarin aan de hand van archiefbeelden en interviews een gebalanceerd, breed portret van een bijzonder figuur. Vakwerk, kortom - jammer alleen van de slotaflevering, waarin de toon van het geheel verandert richting de conspiracy-theorie en er een beetje argwanend, en zonder bewijs of duidelijke conclusie, wordt ingegaan op de vraag wie Kennedy heeft neergeschoten. Daarna komt er nog een kwartiertje zoetsappige heldenverering. Halfje eraf daarvoor, voor mij had de mini-serie beter na de derde aflevering kunnen stoppen.