Scenario's voor een Normaal Leven (2018)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sander Burger

Jonathan (8) is een lief maar moeilijk kind. Hij heeft ASS (autistisch spectrum stoornis), waardoor hij niet in staat is om met andere mensen om te gaan. Met zijn ongeremde enthousiasme schrikt hij iedereen af. Jonathan leeft daardoor volstrekt geïsoleerd van zijn leeftijdsgenoten. Hij is overgevoelig voor lawaai en raakt compleet overstuur bij harde en onverwachte geluiden. Zijn ouders en hulpverleners proberen hem zo goed mogelijk te helpen maar niets lijkt te werken.

avatar van Decec
stinissen komt woensdag 4 april om 22.55 uur NPO 2

avatar van Donkerwoud
'Hij heeft ASS (autistisch spectrum stoornis) waardoor hij niet in staat is om met andere mensen om te gaan.' Weet niet of dit van een gebruiker komt of van de officiële bron, maar het is nogal een onzinnige claim dat ASS per definitie in relatie zou staan tot niet in staat zijn om met andere mensen om te gaan. Het is een spectrumstoornis dus wisselend in ernst en problematiek bij verschillende mensen op het spectrum.

Donkerwoud

Officieel persbericht KRO-NCRV

Je kunt het toch ook zo lezen dat het voor deze jongen (blijkbaar) wel geldt. Maar ik snap je punt wel.

avatar van Donkerwoud
kappeuter schreef:

Waarschijnlijk bedoelen ze dat, maar er staat letterlijk dat er een verband is tussen ASS en niet in staat zijn om met mensen om te gaan. Ik zou daar niet over vallen als het niet vaker gebeurde dat alle mensen op het spectrum steeds teruggebracht worden tot één alles verklarende diagnose.

avatar van 606
Geduld, geduld en nog eens geduld dat is wat je veel nodig hebt. En heel rustig blijven. dat hebben mijn ouders ook gehad geduld. Mijn moeder was overigens ook altijd rustig. Je kan bij Jonathan echt goed de ASS eruit halen, heel herkenbaar op sommige vlakken, allheb ik wel een lichtere vorm, maar dan wel Adhd en een lichte verstandelijke beperking. Die robot is echt een geniale uitvinding en werkt echt bijzonder goed bij Jonathan, stond versteld van het resultaat en zijn manier van reageren op de robot. En dat terwijl hij echt dwars was ervoor tegen de juf.