Elles Étaient en Guerre (1939 - 1945) (2015)

Alternatieve titel: Women at War 1939-1945

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Fabien Beziat en Hugues Nancy

Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelden buitengewone vrouwen een belangrijke rol in de geschiedenis. Zij vormden een leger van vrouwen en moeders, maar hun grootste gevechten werden buiten de loopgraven gevoerd. Moeders, verpleegsters, soldaten en gedeporteerden: deze vrouwen vochten voor vrijheid in dit turbulente tijdperk. Deze documentaire vertelt de verhalen van hun moedige daden.

avatar van Rmie
Goede documentaire, Sterker dan menig Nazi doc. op Netflix.

Puike documentaire over de rol van de vrouw tijdens Wereldoorlog 2.
Beter zelfs dan het eerste deel dat handelde over de Eerste Wereldoorlog, maar wellicht is dat te wijten aan het betere beeldmateriaal.
Ook hier komen een aantal bekende personen aan bod, niet in de laatste plaats Sophie Schöll, die haar dadelijk met haar leven moest bekopen, amper 22 jaar oud.
Zeer interessant dus deze documentaire die ik iedereen kan aanraden.