Measure for Measure (1979)

Alternatieve titel: The Complete Dramatic Works of William Shakespeare: Measure for Measure

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Desmond Davis
met Kenneth Colley, Kate Nelligan en Tim Pigott-Smith

Claudio, een jonge edelman, is verloofd met Juliet die nog voor hun huwelijk zwanger van hem wordt. Voor deze daad van ontucht wordt hij gestraft door Angelo, de vervanger van de hertog. Hoewel Claudio bereid is om met haar te trouwen, veroordeelt Angelo hem ter dood. Claudio's zus Isabella verkrijgt een audiëntie bij Angelo en smeekt hem om genade. Uiteindelijk biedt Angelo haar een deal: hij zal Claudio's leven sparen als Isabella haar maagdelijkheid opoffert en zich aan hem overlevert. Naar een toneelstuk van William Shakespeare uit 1604.