• 8.985.334 stemmen

La Mante (2017)

Thriller / Misdaad | Miniserie

Alternatieve titel: The Mantis

Genre: Thriller / Misdaad

Ontwikkeld door: Nicolas Jean, Alice Chegaray-Breugnot, Grégoire Demaison en Laurent Vivier

Met: Carole Bouquet, Fred Testot en Jacques Weber

Oorsprong: Frankrijk

Datum van release: maandag 28 augustus 2017

Eerst uitgezonden op: TF1 (Frankrijk)

Plot La Mante

Jeanne is een vrouwelijke seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam La Mante ('de sprinkhaan'). Vijfentwintig jaar geleden werd La Mante opgesloten, maar nu krijgt ze de kans om haar cel tijdelijk te verlaten. Parijs wordt namelijk geteisterd door een nieuwe seriemoordenaar die haar stijl lijkt te kopiëren en de politie wil daarom van haar expertise gebruik maken. Ze gaat akkoord, maar heeft wel een voorwaarde; haar eigen zoon (inmiddels zelf een agent) moet met haar samenwerken.

28 augustus 2017 (55 minuten)

Jeanne Deber, bekend als "La Mante" ('de sprinkhaan'), een beroemde seriemoordenaar die al 25 jaar in de gevangenis zit, wordt door de politie gedwongen te helpen om haar copycat op te sporen, een moordenaar die haar misdaden op dezelfde manier reproduceert. Ze stemt ermee in om samen te werken met commissaris Ferracci, de man die haar arresteerde, op één voorwaarde: Damien Carrot wordt erbij betrokken. Hij weigert echter contact met haar sinds zijn arrestatie.

28 augustus 2017 (55 minuten)

De politie houdt een verdachte vast: Baptiste Séverin. Hij had contact met 'de sprinkhaan' vanuit de gevangenis en weet alles van hun band. Damien beschuldigt zijn moeder dat zij contact met Severin heeft om hem weer te zien. Er is haast bij geboden want als ze niet snel stoppen, kan er de komende uren een nieuwe persoon sterven.

28 augustus 2017 (55 minuten)

De copycat loopt nog steeds vrij rond. De lichamen volgen elkaar op en 'de sprinkhaan' is meer dan ooit onmisbaar voor het onderzoek. De moordenaar zet de politie op het spoor van een andere misdaad. Lucie, de vrouw van Damien, stelt steeds meer vragen.

28 augustus 2017 (55 minuten)

'De sprinkhaan' is erin geslaagd te ontsnappen. Zal ze van de gelegenheid gebruik maken om opnieuw te moorden? Tegen alle verwachtingen in, gaat ze naar het huis van Damien, met als enig doel om Lucie te ontmoeten. De copycat laat een telefoon afleveren bij het politiebureau waarmee hij rechtstreeks wil corresponderen met 'de sprinkhaan'.

18 september 2017 (55 minuten)

Damien heeft zijn geheim aan Lucie onthuld. Het profiel van de moordenaar is duidelijk: dankzij het getuigenis van Virginia heeft de politie een portret en sommige elementen van zijn laatste misdaad suggereren dat hij fysiek aanwezig was ten tijde van de feiten die zich vijfentwintig jaar geleden afspeelden.

18 september 2017 (55 minuten)

Damien ontdekt, te laat, dat de moordenaar vlakbij hem was. De copycat vluchtte samen met Lucy als een gijzelaar. Hij stemt ermee in zijn vriend vrij te laten als hij krijgt wat hij wil. Is Damien klaar zijn om zijn moeder te offeren?

Jeanne Deber

Sébastien Crozet

Charles Carrot

Virginie Delorme

Damien Carrot

Szofia Kovacs

Commissaire Feracci

Lucie Carrot

Vanaf 29 december 2017 op Netflix.

avatar van kelama3

kelama3

In een ruk uitgekeken!

Acteerwerk:check

Spanning:check

Verhaal:dubbelcheck

Voor de liefhebbers een echte aanrader!!

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Op zich niets nieuws onder de zon: een serie over een seriemoordenaar, met veel verwijzingen naar Silence of The Lambs (zoals natuurlijk de hulp van een gevangene, maar ook bijvoorbeeld de insecten en de nachtkijkers). Het steekt aardig goed in elkaar met fijn, rustig camerawerk en op momenten is het spannend.

Er zijn veel, veel verrassinkjes en twistjes. Die maken het boeiend maar eigenlijk zijn het er te veel waardoor je je er onbewust op in gaat stellen en cruciale dingen voorspelbaar worden, zoals in aflevering 5, dat de dader een travestiet of transseksueel is, en dat de familievriendin de dader is. Het shot van haar in de auto wanneer Damien de psychiater belt, bevestigt dat vermoeden al.

Verder kan ik in series vrede hebben met domme handelingen, maar dat slechts één persoon een seriemoordenaar bewaakt - haar ontsnapping voel je op je klompen aankomen - en dat ze met een los dragend zendertje de wijde werel wordt ingestuurd gaat me dan te ver.

Jammer, want het doet afbreuk aan een verder best aardige serie. Na Glacé en Une Chance de Trop gezien te hebben is dit dus nog een Franse serie die me niet helemaal ligt. We zullen denk ik nooit vriendjes worden (terwijl ik dat wel ben met Franse films). Hopelijk brengt Les Témoins daar verandering in.

Ik vond het op enig moment ook wat veel qua twists, hoewel er een paar zeer geslaagd waren, maar het verhaal bleef me zeker wel boeien. Leuk gevonden trouwens met dat gif van de insecten. Ik vond Carole Bouquet trouwens sterk acteren deze serie. En omdat ik als kijker op het eind ook nog emotioneel werd geraakt tilt dit het voor mij naar de 4*. Aanrader.

avatar van Kasparovski

Kasparovski

Sfeervolle franse misdaadserie. Misschien is de insteek inderdaad niet zo vernieuwend, maar ik zou niet weten waarom dat altijd zou moeten.

Personages zijn allemaal stuk voor stuk wel aardig neergezet. Ik vond het meer naar het einde toe het verhaal wel wat onnodig vergezocht worden. De motivering hiervoor leek de kijkers steeds maar te willen laten verrassen met een spannende twist. Dit hoeft voor mij niet zo, de sfeer en het verhaal volstaat zonder dit soort goedkope trucjes, die het verhaal zeker niet versterken.

Met wel als dieptepunt dat de opa uiteindelijk ‘de leeuw’ bleek te zijn (met als enige verband dat kettinkje van een leeuw?), waar hij zelf al over had verteld. Totaal onnodig en had helemaal niks te maken met het personage wat tot nu toe was neergezet.

Ook vond ik de seriemoordenares wel erg rechtlijnig uitgewerkt. Vanaf het moment dat duidelijk werd de slachtoffers allemaal in het profiel pasten van ‘foute’ gezins mannen, kreeg ik al het vermoeden dat haar vader wel precies zo’n man zou zijn en daar ook die haat uit is voorgekomen. Dit bleek dan ook weer een van de vele plottwisten te zijn. Zo simpel en rechtlijnig ligt het natuurlijk vaak niet.

Maar goed, met name de sfeer en de hoofdpersonages vond ik wel sterk uitgewerkt en ik denk dat dit alsnog zeker een aanrader is voor mensen die van dit genre houden.

avatar van Pecore_mm

Pecore_mm

Vermakelijk, maar geen hoogvlieger, deze serie. Dergelijke verhalen zijn al vele malen eerder en beter verteld. De karakters blijven vrij oppervlakkig, je kunt je er niet lekker mee identificeren. Dat ze stuk voor stuk ook nog een hoop onlogische beslissingen nemen helpt daar niet bij.

Vond ik er dan niks goed aan? Jawel, het heeft een aangenaam, donker sfeertje. En Lucie is een ware schoonheid.

avatar van DreamTech

DreamTech

goeie serie !!

Goeie serie vol twisten. Ik had zelf wel gauw in de gaten dat Virginie de dader was, al werd ik 2 afleveringen later weer in de war gebracht.. Er waren wel zaken die me aan het denken zette, zoals waarom heeft Jeanne haar vader vroeger niet omgebracht, dat was logischer geweest? Personages waren prima, was ook goed uitgewerkt en gemakkelijk te volgen.

Aanrader

Spannende franse miniserie, met elementen 'geleend' van The Silence Of The Lambs. De personages zijn goed uitgewerkt en qua plot zijn er heel wat verrassende wendingen en vernuftige ontwikkelingen die je op het verkeerde been zetten. Het steekt allemaal knap in elkaar. En met slechts zes afleveringen is dit precies lang genoeg.

avatar van david bohm

david bohm

De serie is mooi in beeld gebracht en de cast speelt redelijk maar toch kan het me niet echt bekoren. Ongeloofwaardige dwarsverbanden en knullige situaties maken het dat ik het vrij matig vind.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Een van de beste serie's die ik de afgelopen jaren heb gezien,past mooi in het rijtje van "the Bron"

Zeer goed geacteerd,door iedereen eigenlijk,en mooi in elkaar gezet,natuurlijk word je regelmatig op het verkeerde been gezet,maar dat hoort erbij,

Ik vraag me wel af of er een opvolger van kan komen

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Erg goed. Spanning zit er snel in en blijft erin tot het eind. Weinig tot geen inkakmomenten wat uitnodigt tot doorkijken. Plottwists goed maar misschien wat overdadig. Verder heel behoorlijk acteerwerk. Met name het titelpersonage is fantastisch gecast. Slot ook prima uitgewerkt en toch nog wel verrassend. Lijkt er niet op dat er meer seizoenen komen en dat is maar goed ook, zou waarschijnlijk alleen maar afbreuk doen.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Hele degelijke serie. Vooral de eerste 2 afleveringen zijn naar mijn mening ijzersterk, maar de rest is ook prima te kijken.

Aardige spin op het seriemoordenaarsgenre met Jeanne Deber (Carole Bouquet) als een soort vrouwelijke Hannibal Lecter in een inrichting. Haar zoon Damien (Fred Testot) is inmiddels politieagent en wordt bij een seriemoordzaak betrokken wanneer er een copycat opduikt van de bidsprinkhaan. Het vormt voor hem een confrontatie met de schaduw die zijn moordlustige moeder over zijn eigen leven heeft geworpen. 'La Mante' (2017) is een aardig familiedrama verpakt als politiethriller, waarin op een slimme manier het aspect 'de zoon van een seriemoordenares' in is verwerkt. Psychologisch sterk omdat de serie steeds de spanning oproept of Jeanne opnieuw haar zoon zal verraden door haar kwaadaardige inborst of dat ze werkelijk toenadering zoekt. Helaas stelt de uitkomst van het moordmysterie ietwat teleur door de vreemde en vergezochte wendingen. Het had beter gewerkt als de moeder- en zoonrelatie en de nieuwe seriemoordenaar verder van elkaar hadden gestaan. Maar ik zie deze personages graag terug in een vervolgseizoen waarin hun ingewikkelde verhoudingen verder worden uitgediept.