• 8.985.476 stemmen

Genre: Drama

Ontwikkeld door: John Erick Dowdle en Drew Dowdle

Met: Taylor Kitsch, Michael Shannon en Melissa Benoist

Datum van release: woensdag 24 januari 2018

Eerst uitgezonden op: Paramount Network (Verenigde Staten)

Plot Waco

In februari 1993 voert het Bureau of Alcohol, Tobacco, and Firearms, kortweg ATF genoemd, een inval uit bij een religieuze gemeenschap nabij Waco in Texas. Wat volgt is een 51-dagen durende strijd tussen de sekteleider David Koresh en diens volgelingen genaamd de 'Branch Davidians'.

1. 1. Visions and Omens

24 januari 2018 (50 minuten)

Bureau of Alcohol, Tobacco, and Firearms krijgt een tip over een verdachte activiteit omtrent wapens. Dit zou zich afspelen in een religieuze gemeenschap die geleid wordt door David Koresh nabij Waco, Texas.

2. 2. The Strangers Across the Street

31 januari 2018 (50 minuten)

De ATF-agent Jacob Vasquez gaat undercover bij het Mount Carmel-gebouw en sluit vriendschap met David Koresh. Vasquez wil op deze manier illegale wapens terugvinden.

3. 3. Operation Showtime

7 februari 2018 (50 minuten)

De ATF zet hun belegering in werking. Het Mount Carmel-gebouw wordt bestormd door de agenten wat het vuur tussen beide partijen opent. Dit markeert de start van gevecht dat 51 dagen zal duren.

4. 4. Of Milk and Men

14 februari 2018 (50 minuten)

De religieuze gemeenschap weigert zich over te geven waardoor er spanningen ontstaan tijdens de onderhandelingen. Terwijl David Koresh op een teken van God aan het wachten is, geraakt het voedsel en de medicijnen stilaan op. Hierdoor worden het geloof van de zogenaamde Davidians op de proef gesteld evenals het geduld van de politie.

5. 5. Stalling for Time

21 februari 2018 (50 minuten)

In volle strijd lijkt het de goede kant op te gaan voor de autoriteiten. David Koresh en diens volgelingen worden immers mentaal op de proef gesteld wanneer de agenten hen onder druk zetten met behulp van psychologische oorlogvoering.

6. 6. Day 51

28 februari 2018 (50 minuten)

Het einde van het gevecht bij het Mount Carmel complex komt gewelddadig, en tragisch, tot een eind.

Gary Noesner

Michele Jones

Balenda Thibodeau

Robert Rodriguez

Peter Hardwick

Vanaf 24 januari in de Verenigde Staten te zien op Paramount Network (voorheen Spike TV).

Uitstekende zesdelige miniserie over de uitputtende belegering van Mt. Carmel, een religieuze gemeenschap nabij Waco in Texas, onder leiding van de charismatische David Koresh. Ik heb destijds wel iets van de situatie meegekregen, maar te oordelen naar deze objectieve reconstructie van de gebeurtenissen in februari 1993 zat de publieke opinie er destijds behoorlijk naast. De betrokkenen worden eerlijk neergezet en beide kanten worden gedetailleerd uitgewerkt. Knap opgebouwd en overtuigend in beeld gebracht, met uitstekend akteerwerk van de hele cast. Behoorlijk indrukwekkend.

Zeer benieuwd naar. Ook naar Taylor Kitsch trouwens, die reeds bewezen heeft wel iets in z'n mars te hebben.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Zojuist de eerste twee afleveringen van gezien en vind het tot nu toe best boeiend. Ben benieuwd naar de rest.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Serie inmiddels afgerond en ik vond hem erg goed en heftig. Ook het acteerwerk in deze serie is meer dan prima.

Prima miniserie, over een waargebeurd verhaal waar ik eigenlijk nog weinig van wist. De serie wisselt spanning en dialoog op een zeer goede manier af. Wat vooral opvalt zijn de goede acteerprestaties: Michael Shannon, Taylor Kitch, John Leguizamo.... maar het is vooral Paul Sparks die mij weet te overtuigen als het geweten van de 'sekte'. Toch ben ik niet kapot van Waco. Ik had graag iets meer diepgang gezien.

avatar van cales77

cales77

Wtf ze deden echt alles verkeerd wat je maar verkeerd kon doen.

Interessante serie

avatar van Lebarron

Lebarron

Waco gaat over de standoff tussen de Branch Davidian Sekte en FBI en ATF agents in 1993. De Branch Davidians waren een vreemde religieuze sekte die onder leiding stonden van de charismatische leider David Koresh. Er waren meerdere meldingen bij instanties binnen gekomen over de sekte dat ze zich schuldig kindermishandeling en misbruik. Helaas kon dat niet bevestigd worden maar toen er meldingen binnen kwamen over verboden wapenbezit had Bureau of Alcohol, Tabacco and Firearms grond om binnen te treden. Dit liep uit op een schietpartij waarbij 6 leden van de Branche Davidians omkwamen alsmede 4 ATF agents en 16 agents raakte gewond. Daarna volgde een belegering die 51 dagen duurde en eindigde in een drama met 76 doden waaronder veel kinderen. Waco geeft een vrij eenzijdig beeld van de gebeurtenissen. De boodschap van de makers is duidelijk het is de schuld van de instanties. Dit is mij iets te kort door de bocht. De FBI en het ATF hebben veel fouten gemaakt maar zij wilden een tweede Jonestown voorkomen. De Branch Davidians waren verre van een alternatieve commune zoals ze afgeschilderd worden en Koresh of Vernon Wayne Howell zoals hij eigenlijk heette was op zijn zachts gezegd een dubieus figuur die met meerdere minderjarige meisjes getrouwd was. De cast met o.a. Michael Shannon, Taylor Kitsch en Shea Whigham is top. De meest pakkende scène was: toen Koresh besloot de agencies uit te dagen met een optreden. Hij brengt het nummer I Still Believe van The Scene ten gehore samen met wat andere leden terwijl de rest van The Branch staat te luisteren als makke schapen die naar de slachtbank geleidt worden.

avatar van scorsese

scorsese

Goeie mini-serie over een commune die ervan verdacht worden wapens te hebben in hun woning. Gebaseerd op een boeiend waargebeurd verhaal. Het is echter ook dit verhaal en de lengte waardoor het soms wat inzakt (omdat het lange tijd in een impasse verkeerd). Wel komt goed naar voren hoe de situatie totaal uit de hand loopt door alle kanten goed te belichten.