Labyrinth (1986)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Familie / Fantasy

geregisseerd door Jim Henson
met Jennifer Connelly, David Bowie en de stem van Brian Henson

Het tienermeisje Sarah zit te balen. Haar ouders zijn het huis uit en zij moet op haar babybroertje Toby passen. Ze wenst dat de Goblins hem komen stelen. Dom natuurlijk, want haar wens wordt verhoord. De Goblinkoning ontvoert hem en houdt hem gevangen in een kasteel in het midden van een groot mythisch labyrint. Sarah moet haar broertje terughalen en tussendoor allerlei grote en kleine puzzels oplossen.

Is zo dat ik lange tenen heb ja. Ik zal jullie een pleziertje doen...ik verander mn naam, en ik zal niet meer met tjuh en uh schrijven. Oke?
Wat een nachtje slapen allemaal niet kan doen....

Gekke Mier
Nou, fisherking en wouter, dit is mn nieuwe naam.
Ik beloof dat ik noooooit meer lange tenen zal hebben, oke? Beetje slechte dag gisteren.....

FisherKing
Nou, toch nog wat opgeschoten met die discussie dan.

Gekke Mier
Zo zie je maar weer dat ik toch wel aardig kan zijn.

Alls well that ends well.

avatar van petey
[aanzwellende viool modus]

Gekke Mier
Ik heb de film eindelijk!!!!!! die man die achter de kassa stond zei dat ze die jaren geleden al niet meer hadden....maar ik ging toch even voor de zekerheid kijken, en wat denk je? hij zat er gewoon tussen!! ik heb nog vijftig procent korting gevraagd, maarja..die kreeg ik niet...

geweldige film. goed gemaakt vertier voor jong en oud.

tijdloos 4.5*

avatar van GFM
GFM
Ik kan er maar een ding over zeggen: geweldig stukje jeugdsentiment

LUDO is gaaf! Smell Bad!

MWX
Vond m vroeger geweldig. nu laatst weer eens gekeken en deze film heeft de tand des tijds overleefd wat een prachtige film zeg.

markpennings
Mooie film, David Bowie is niet alleen een goed zanger maar ook een goed acteur. Absolute Beginners vind ik trouwens nog steeds een van de beste nummers van de jaren 80

wel grappig

Zoals gezegd door GEM, een stukje jeugdsentiment.
Als jong en onschuldig meisje overwoog ik na het zien van deze film terug te gaan naar de bioscoop en geluidsopnames te maken! (enige mogelijkheid toen naast fotografie). David Bowie is altijd speciaal gebleven ..

avatar van jester
Als het goed is, heb ik deze film nog ergens op zolder liggen (opgenomen van TV, lang geleden). Toch maar weer eens kijken, als ik al deze lovende kritieken lees.

djelle
Wondermooi verhaal voor een fantasy-filmpje. Inderdaad een stukje jeugdsentiment dat voor altijd in het hart blijft. Heel gezellig allemaal in dat reuzendoolhof met al die puzzeltjes en vreemde wezentjes. Alleen vond ik dat regelmatig zingen doorheen de film erg storend, het brak zo'n beetje de fantasiesfeer. De stem van David Bowie heeft zo'n typische nasmaak dat er niet echt in thuishoort vind ik.

Ook de figuurtjes vond ik toch wat minder. Ze oogden wat "gemaakter" dan in bepaalde genregenoten. Bowie acteert trouwens redelijk slecht naar mijn mening, maar goed: als kind let je daar niet op, dus dit laatste laat ik maar buiten beschouwing.

Hele mooie en knusse fantasy. Toch spijtig dat bepaalde minpuntjes de schoonheid wat naar beneden halen... The neverending story blijft toch de absolute topper in dit genre voor mij! Totnogtoe heb ik nog niks gezien dat daaraan kan tippen... 3,5*

kijk de originele Wizard of Oz eens...

avatar van U-96
djelle schreef:
Bowie acteert trouwens redelijk slecht naar mijn mening...

Ik vind 'm juist meesterlijk in deze film. Ik kan me zo gauw geen andere akteur bedenken die zijn plaats had kunnen innemen.

avatar van HiLL
wat een jeugdsentiment heeft deze film zeg...geweldig!! Natuurlijk is ie nu wat, tja oudbollig wil ik niet zeggen, maar we hebben nu de special effects van Lord Of the Rings. Maar goed dat is niet eerlijk om te vergelijken..wel een hele leuke film om te zien die elke tiener moet hebben gezien! 4*

avatar van dutchtuga
Ook hier ontzettend veel jeugdsentiment! En zelfs als ik het nu als volwassene bekijk moet ik zeggen dat het een erg goed en sympathiek fantasy verhaal is. Met veel liefde gemaakt en een heerlijke soundtrack (magic dance!). Ik heb trouwens meer bewondering voor dit soort special effects dan lotr-effecten, wil niet zeggen dat ze per se mooier zijn om te zien maar het is allemaal met de hand gemaakt en dat vind ik toch kunstiger dan computereffecten. Goed voorbeeld is natuurlijk het evrschil tussen "Alien" en "Alien: resurrection". Er zit veel meer leven in zo'n pop. Labyrinth is een wonderlijke film, fantastische sfeer en ook nog eens een prachtige Connelly. 5*

avatar van Flipman
Een drie vond ik te weinig, dus gaf ik 'm er een halve bij. Dat is deze film wel waard, geweldig sfeertje met die gekke poppen !

avatar van J.Bell
Ja hoor, Hier weer zo'n zeikerd, die het gaat hebben over "jeugdsentiment". het woord zou zo langzamerhand verboden moeten worden als het gaat om commentaar leveren bij deze film.

Maar in ieder geval, wat prachtig, ik keek hem voor het eerst op filmnet. (ja, dat heette toen nog zo) en hij is me altijd bijgebleven.

Ik ben nu bijna 24 en nog steeds vind ik het een prachtige film.
Heerlijk die fantasy figuren, en daar komt nog eens bij, David Bowie. Prachtig. De muziek is ook schitterend...

****,5

de film is voor mij dan ook meer dan jeugdsentiment. prachtige decors, schitterende poppen, aanstekelijke humor (voor alle leeftijden leuk), leuke liedjes en vooral een hart en ziel. in zijn genre is alleen de originele wizard of oz beter. kan ik niet vaak genoeg zien deze film.

DIt is een geweldige film dit is dus wel echt jeugdsentiment toen ik vroeger klein was heb ik deze FILM kei Vaak gezien en nog blijft ie mooi ik heb hem nu op dvd gekocht ga hem zeker deze week weer kijken. en wat helemaal mooi is is die prachtige rol van David Bowie deze film is echt wel 10 punten waard.

deze film is 1 van mijn lievelings filmen
ik vind het een heel leuk verhaal alleen ik ben overal ana het zoeken waar ik die kan kopen maar nergens hebben ze die met nederlandse ondertitteling in free recker schop komt hij momenteel niet binnen vind ik heel spijtig
wil die zo snel mogelijk hebben ben er al te lang naar op zoek

sanna03 schreef:

maar nergens hebben ze die met nederlandse ondertitteling

Ken het probleem, toch maar de dvd zonder ondertiteling gekocht.

Leuk filmpje..niet echt kapot van. Maar Jennifer Connelly maakt een hoop goed. Geweldig zoals zij hier al speelt, En dan nog te bedenken dat ze uitgroeit tot een groot actrice! Geweldig vrouw

aurora schreef:

Ken het probleem, toch maar de dvd zonder ondertiteling gekocht.

ik heb hem nu inmiddels wel op dvd kwaliteit met nederlandse ondertiteling en 5.1 geluid gekocht en nog de superbit versie ook hij is er echt wel met nederlandse subs maar je moet gewoon goed zoeken
zoals bij free record shop

sanna03 schreef:

deze film is 1 van mijn lievelings filmen
wil die zo snel mogelijk hebben ben er al te lang naar op zoek

hij is er echt wel hoor bij de free record shop in Den Bosch want daar heb ik hem pas gekocht alleen Online is ie niet meer te bestellen maar je kan hem wel gewoon in de winkel kopen bij FRS
Want ik heb de Superbit versie daar gekocht is nog beter ook dan een gewoone dvd want bij een supebit is er meer aandacht besteed aan het beeldkwaliteit als bij een gewoone dvd film.
moet je naar de FRS in Den bosch gaan en dan de shop in de binnenstad dus niet bij het station.

avatar van Bas17
Dat ik deze film nog hier heb gevonden!! Deze film bleef ik als klein kind maar kijken, al snapte ik er toen geen reet van met al dat engels. Toch heb ik hem inmiddels wel meer dan 50 keer gezien toen en laatst weer gezien en vind hem nu gewoon heel leuk (vooral omdat ik hem toen zo leuk vond)