Dead Calm (1989)

Australië
Thriller / Drama

geregisseerd door Phillip Noyce
met Nicole Kidman, Sam Neill en Billy Zane

John Ingram en zijn jongere vrouw Rae vertrekken met hun jacht op reis om in alle rust de dood van hun zoontje te verwerken. In het midden van de oceaan komt er plots een jonge man in een roeibootje op hen afgevaren, die beweert de enige overlevende te zijn van een acuut geval van voedselvergiftiging aan boord van een ander schip. Wanneer John het schip in kwestie gaat bekijken, wordt het hem al snel duidelijk dat de lijken aan boord van de gehavende Orpheus op een heel andere manier aan hun einde gekomen zijn. Een verontrustende ontdekking, zeker wanneer hij beseft dat hij gevangen zit op het zinkende schip en bovendien z'n eigen jacht ziet wegvaren met de vreemdeling aan het roer...

avatar van 606
super spannend en goed acteerwerk

4 sterren

Carl schreef:
Uitstekende thriller, prima verhaal, prima acteerwerk, prachtige beelden en sfeer. Hartstikke goede film; wel een lange zit

Gast, de film duurt 95 minuten.

Ik vond de film totaal niet boeiend.

...en zoals altijd laten ze de slechterik koste wat kost in leven. Al moeten ze hem aan het infuus leggen, alles beter dan iemand die jou naar het leven staat hetzelfde te gunnen. Vertroetelen van een misdadiger doet dan ook wonderen en dat je daarmee een hele film kunt vullen was al langer bekend.

Niet voor niks zie je de dame in Scary movie een banaan pakken ipv het pistool ernaast om zich tegen de onverlaat te verdedigen.
Anders is de film toch gelijk afgelopen.....

Wat niet betekend dat er slecht geacteerd wordt, integendeel!!!

avatar van *Nientjah*
Hmm voordat ik hem gisteren had gekeken zei mijn moeder dat ze hem ook een keer ahd gezien en dat het een vreselijk spannende film was (nou vindt mijn moeder al snel dingen eng dus ik veronderstelde al dat het best mee zou vallen), maar het viel dus inderdaad best mee.

Het acteerwerk vond ik erg sterk, maar de spanning had wel wat hoger opgevoerd kunnen worden. Grappig stukje was dat het hondje de sleutel weer terugbracht, erg grappig. Ik vond dat het karakter van de zogenaamde psychopaat wel wat beter uitgediept had kunnen worden. Ik vond het ook raar dat nadat kidman de man in slaap had gekregen ze hem niet had gedood, nou is het natuurlijk logisch dat ze dat misschien niet durft, maar gooi hem dan overboord ofzo. Als de man van kidman naar het schip gaat zie je de film die aanstond waarin hij constant naar beneden werd gehaald, maar voor de rest zien we niet hoe het allemaal nou precies gelopen is, en krijg je dus ook niet echt een beeld van hoe gevaarlijk de man is.

Al met al vond ik het helemaal niet zo spannend, ik heb veel spannendere films gezien. Niet echt een topfilm dus, daarom

3 sterren.

avatar van Gettie
Wat een slaapverwekkende film, niet één stukje was echt spannend te noemen, het was nog onduidelijk wat Billy Zane precies bezielde en ik vind Sam Neill echt te oud voor Nicole Kidman om een geloofwaardig stel te spelen. Ik had meer vuurwerk en meer spanning verwacht...

avatar van Colombo
Sfeertje in film was wel fijn,

Maar hoe kidman opging met die gozer in die boot, tjongetjonge zo ga je toch niet met iemand om als hij je man heeft achtergelaten :s

avatar van Stephan
...dan is je een hoop ontgaan.

hehe, inderdaad.

Ik vond het een goede film,
goed sfeertje
acteerwerk was ook wel oke
leuk/spannend verhaal

Alleen dat die gek op het einde nog een keer op de boot klimt en dus nog leefde was totaal ongeloofwaardig.

daarom 3.5*

Dit is een van de eerste films die ik zag met Nicole Kidman.
Ik was dadelijk overtuigd van haar acteertalent, want van de 3 hoofdpersonages die hierin meespelen is zij het die de show steelt.
Toen ik deze film voor het eerst zag vond ik hem best wel spannend, maar nu is hij een beetje gedateerd en wat traag.
Heden ten dage zijn we ook wat meer suspense gewend en heeft de film niet zo'n effect meer als oorspronkelijk de bedoeling was.
Maar toch blijft dit een goede film en eentje die je zeker niet mag missen. Al is het dan misschien om de kleine naaktscène van Kidman.

veron35
Best voorspelbaar. Vaak erg toevalig. Maar verder een erg spannende en beklemmende film waar goed geacteerd is.

Prima thriller met uitstekende presteer prestaties van alle drie de hoofdrolspelers Nicole Kidman, Sam Neill en Billy Zane. De film is best spannend en het einde is goed.

Das pas thriller, een topper, prachtige acteerwerk vooral Nicole blink bijzonder uit, en die gekke Billy Zane is really insane.
kortom absolute aanrader . 4*

avatar van MiranLovertje
Goed acteerwerk ook, om niet te vergeten

avatar van HarmJanStegenga
Leuke thriller om een keer gezien te hebben. Erg mooi gemaakt op zee en erg spannend op sommige momenten. Acteerwerk is niet van de bovenste plank wat mij betreft. Vooral Billy Zane had wat mij betreft een beetje meer zijn best mogen doen. Voor de rest is de film wel erg voorspelbaar en zie je het eind van veraf aankomen natuurlijik. Maar dat mag de pret opzich niet drukken want dit is toch zeker een bovengemiddelde thriller. Knap gedaan van Phillip Noyce.

* * * 1/2

avatar van Kai
Kai
*Nientjah* schreef:

avatar van Spetie
Aardige thriller, die echter vrij voorspelbaar is en eigenlijk nooit echt heel spannend wordt. De acteurs doen hun werk echter goed en daardoor is de film toch vermakelijk om naar te kijken, al nemen ze soms wel wat "rare" beslissingen. Grappig einde trouwens.

avatar van centurion81
Onderhoudend maar soms werden er beslissingen genomen die weliswaar de spanning ten goede kwamen maar verder volkomen onlogisch waren. Echt spannend werd de film sowieso nergens.

avatar van Santucci
Een 'echte' thriller, gemaakt volgens Hollywood-draaiboek. Niet echt origineel dus, maar wel erg goed uitgevoerd. Spannende momenten en goed acteerwerk zorgen ervoor dat deze film boven het gemiddelde uitstijgt.

avatar van jacobz
te voorspelbaar, vooral het einde...

avatar van Fran
Op zich wel vermakelijk om naar te kijken. Echt spannend wordt het niet, het is allemaal heel voorspelbaar en het iriteerde mij inderdaad dat ze een paar kansen had om hem te doden en ze laat hem toch in leven. Zo bleef het verhaal maar aankabbelen.

Het laatste stukje waarin hij nog even terug komt had van mij niet gehoeven. Ik denk dat het juist spannender was geweest als we niet hadden geweten wat er nou met hem gebeurd was en dat hij misschien nog terug kon komen. In plaats daarvan kregen we weer zo'n standaard einde waarin de bad guy toch nog even vermoord moet worden.

Het hondje was wel grappig, die deed iedere keer net de verkeerde dingen. Zo, deze film is trouwens alweer bijna 20 jaar oud. De tijd gaat snel.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Uitstekende thriller, die ondanks zijn voorspelbaarheid spannend blijft. Ook de acteerprestaties zijn uitstekend. Zane heeft het vreemdgenoeg nooit kunnen maken in Hollywood, ondanks zijn rol in deze succesvolle thriller. Het is overigens fijn om Kidman te zien met haar natuurlijke gezicht. Inmiddels heeft de plastische chirurgie haar gezicht behoorlijk veranderd. Goed.

avatar van niethie
Vroeger een paar keer gezien, vond het toen best een aardig trillertje. Spanningopbouw en sfeer zijn dik in orde, acteerprestaties (vooral van Zane) waren prima maar voor de rest vond ik het nou niet zo heel bijzonder allemaal. Leuk als je effe niets anders hebt.

3 sterren

avatar van eltorro
raar dat deze niet bij de films staat die er vanavond op tv zijn
Want ik weet toch zeker dat ik hem nu aan het kijken ben.

K@i
Zeer Goede Film alleen het einde was temakelijk

avatar van tonnyhk
K@i schreef:
Zeer Goede Film alleen het einde was temakelijk

En dan maar 2,5 geven ?

avatar van maerk
Spannende film met een erg sombere tint.

Het verhaal is opzich heel eenvoudig maar weet toch wel veel spanning op te wekken. Vooral dankzij een mooie regie en een goed cast. Vooral Billy Zane wist indruk te maken. En de laatste paar shots waarin Zane aan zijn einde komt zijn erg mooi. Die lichtkogel door het doek, en dan die lichtkogel in zijn hoofd, erg pijnlijk.

avatar van .Fee.
Beklemmende en spannende film.

Erg goed geacteerd door vooral Billy Zane. Na Titanic had ik een hekel aan hem maar hij acteerde hier echt goed. Hij heeft een geweldige kop voor dit soort karakters.
Alleen het einde was te goedkoop helaas.

3,5 ster

Lijkjuh
Best wel voorspelbaar maar wel spannend