• 8.985.832 stemmen

Als de Dijken Breken (2016)

1 seizoen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / België

Ontwikkeld door: Dirk Impens, Ingmar Menning en Johan Nijenhuis

Met onder meer: Tom Audenaert, Ingrid De Vos en Joppe Degrijse

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Release datum: zaterdag 5 november 2016

Eerst uitgezonden op: NPO 1 (Nederland)

• HBO Max Bekijk via HBO Max

Plot Als de Dijken Breken

Het weer in Nederland is al dagen onstuimig en iedereen zet zich schrap. Is dit de storm die slechts eens in de tienduizend jaar voorkomt? In het somberste scenario betekent het een regelrechte ramp voor de inwoners van de westelijke provincies. De Nederlandse delta is niet opgewassen tegen een stormvloed van deze omvang. Ook de belangrijkste waterkeringen van ons land houden dan geen stand. Miljoenen mensen staan voor een onmogelijke keuze en moeten vrezen voor hun leven als de dijken breken.

Naomi Wienesse

Meningen over Als de Dijken Breken

avatar van jordandejong

jordandejong

zaterdag 19 november 2016
Als de Dijken Breken seizoen 1 We zitten op de helft van Nederlands eerste(?) 'post-apocalyptische' serie, en het smaakt naar meer. Cast is zeer degelijk. Gijs Scholten van Aschat en Tom Audenaert steken er boven uit. Susan Visser vind ik het minst overtuigend, met haar overslaande stem. Het is allemaal behoorlijk spannend en het verveelt geen minuut. Vooral valt op hoe prachtig het allemaal geschoten is. Héél tof om een serie die dusdanig groots opgezet is van Nederlandse bodem te zien komen. Minpuntje is dat sommige scenes/verhaallijnen nogal afgeraffeld lijken. Dat kind en die vader die van die elektriciteitsmast vallen en kennelijk direct verdrinken bijvoorbeeld. Of Samir's collega's die kennelijk allemaal via de voordeur zijn verdwenen, ondanks dat bijna de hele bajes onder water staat. Maar over het algemeen geniet ik ervan dat Nederland naast slappe komedies en politieseries kennelijk ook dit soort series geloofwaardig kan ontwikkelen. (en dat er het budget voor is).

Thiver

zaterdag 18 maart 2023
Als de Dijken Breken seizoen 1 Het is alweer even geleden dat ik zo'n goed werkbaar concept ten grabbel gegooid zag worden aan zo'n matig eindresultaat. Het intrigerende uitgangspunt (wat als Nederland de eeuwige strijd tegen het water verliest en de helft van het land onder water komt te staan?) zorgt in de eerste drie afleveringen nog voor een aantal beangstigende taferelen en indrukwekkende beelden, maar daarna vervlakt het drama en worden de verhoudingen tussen personages belangrijker bevonden dan de omstandigheden waar zij mee worstelen. Misschien had dat kunnen werken als deze personages enige betrokkenheid zouden hebben bij de nasleep van de ramp (zoals in Chernobyl), maar helaas zijn het op een enkeling na allemaal vrij normale mensen, die overigens niet grossieren in sympathieke karaktertrekken. Daarnaast zien we maar weinig van de hulpverlening (hebben we niet langer rijke buurlanden waarmee we goed bevriend zijn?) of de staat van het land (de drukke snelwegen wekken de indruk dat alles gewoon als vanouds is). En in plaats van concrete oplossingen te bedenken voor de acute problemen moet er blijkbaar al direct worden nagedacht over de wederopbouw van het land. Alsof er nog lichamen onder het puin van de Twin Towers vandaan worden gehaald en men al steggelt hoe de Freedom Tower eruit moet gaan zien...

zaterdag 5 november 2016
Als de Dijken Breken seizoen 1 Best oké. Sfeervol. Een leuke cast. Goed geschoten, met onnederlands veel oog voor detail.