Als de Dijken Breken (2016)

Alternatieve titel: High Tides

Nederland / België
270 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Hans Herbots
met Loek Peters, Susan Visser en Gijs Scholten van Aschat

Het is al een aantal dagen slecht weer. Iedereen bereidt zich voor op het ergste. Is dit de ergste storm in 10.000 jaar? Zijn de inwoners van de westelijke provincies van Nederland en delen van Vlaanderen wel veilig? De Nederlandse delta is niet krachtig genoeg voor een storm van dit formaat. Onze belangrijkste waterkeringen houden geen stand. Daardoor vrezen miljoenen mensen voor hun levens als de dijken breken…

avatar van wendyvortex
De tiijd van de Swiebertje-decors lijkt nu definitief achter ons te liggen. Uitermate fraai gefotografeerde rampenfilm waar geprobeerd is ook nog wat redelijke verhaallijnen uit te zetten. De familie Wienesse is het meest geslaagd (en wat jammer dat één van onze beste acteurs Frank Lammers tegenwoordig aan STER-spotjes doet, we konden een "Hallo Jumbo" niet helemaal onderdrukken).
Aart Staartjes doet een mijnheer Aart (okay, dat mag), Gijs Scholten van Aschat een soort van minister-president met Job Cohen-trekjes. Dan hebben we nog de Turkse gevangenenbewaarder (goed gespeeld!) en een wat minder geslaagd Belgisch sub-plot waarin met name Tom Audenaert schittert in een rolletje als Manu.
TV-werk voor het grote publiek en niet vrij van een enkel cliché. Nadruk ligt meer op het drama dan op de ramp, maar de FX zijn effectief. 6 afleveringen met plezier gevolgd. Pluimpje voor de EO en de Belgen.

Ik dacht dat het hier storm zou lopen met reacties. Nou , niet dus. Toch vreemd, voor zo'n knap gemaakte serie op de Nederlandse tv. Bijna verbijsterend wat je met digitale effecten kunt bereiken. Het hele westen van Nederland onder water zetten dus. De eerste twee delen heb ik achter elkaar gezien, en ik was zwaar onder de indruk; aangrijpend en spannend. De delen daarna vond ik minder.

Dan concentreert het zich rond een aantal personen, gezinnen: de Vlaamse bajesklant (want het is een Belgische coproductie, moet dus een Vlaams gezin in), een Nederlands gezin met twee verwende dochters en een man die vreemd is gegaan, een gevangenisbewaarder die zijn gezin verliest, een oude musicus die uit het leven wil stappen en opgezadeld wordt met een puber, een Nederlandse minister-president die geen leiding kan geven en een hartaanval krijgt. Soapachtige verhaaltjes die eigenlijk weinig met de watersnoodramp te maken hebben.

Want daar hoor je dan weinig meer over. Niet over het aantal doden. Niet over wat er gedaan wordt om het water weer terug te dringen. Je ziet geen enkele activiteit, behalve ruziënde mensen in opvangcentra en ruzie in het kabinet. Ze willen een nieuw Nederland gaan bouwen op terpen (?!). Maar Amsterdam, onze hoofdstad, ook verzwolgen door het water? We horen er niets over. Als maker van zo'n serie roep je vele vragen op. Prima. Maar doe dan een poging om enige logica te bewaren en verlies je niet in human interest verhaaltjes.

Over het realistische gehalte van de serie:
Ja áls... maar kunnen de dijken ook écht breken? | NOS

avatar van Donkerwoud
Soms stuurt God een zondvloed op de mensheid af om ons te testen. Dat de keuze wordt opgeworpen waarin zelfmoord/euthanasie de enige uitweg lijken. Dat een trouwe maîtresse wordt weggespoeld zodat een overspelige echtgenoot opgescheept zit met zijn vrouw en kinderen. Dat een politicus moet accepteren dat er hogere machten zijn dan de Nederlandse politiek of de Europese unie, maar dat God de vader over ons waakt in tijden van nood en onheil. Dat een plichtsgetrouwe gevangenisbewaker en een agressieve gevangene ermee geconfronteerd worden dat zij hun gezin niet altijd kunnen beschermen. Het is een achterhaald wereldbeeld dat je eigenlijk alleen nog terugziet in verguisde Amerikaanse producties als 'God's not Dead'.

'Als de Dijken Breken' (2016) heeft een irritante evangelische agenda, waarmee het inhaakt op belangrijke maatschappelijke issues als de vluchtelingenproblematiek en het wantrouwen in de politiek en rechtstaat. Het is niet dat er religieuze thema's worden aangesneden wat me uiteindelijk tegenstaat, maar de manier waarop het de actualiteit versimpelt door religieuze waarden (vergeving, familie, huwelijkse trouw) door je strot te duwen, dat gaat in de loop van de serie tegenstaan. Ik begrijp niet goed wat Aart Staartjes, Bianca Krijgsman, Gijs Scholten van Aschat en Susan Visser hier te zoeken hebben. Ook omdat er dan eindelijk eens een serie met een hoog budget wordt geproduceerd, maar dan blijkt het weeral een dure preek voor de eigen EO-parochie.

Bélon
Donkerwoud schreef:

Acteur zijn is ook (gewoon) een beroep en men had kennelijk genoeg budget om fatsoenlijke acteurs te betalen dus het geld gok ik. Ik vermoed dat het belangrijkste achterliggende doel van de EO van deze produktie het winnen van zieltjes is en dat lukt vast beter met bekende acteurs dan onbekende EO hoofden die sowieso voor eigen parochie preken dus in zoverre snap ik het wel.

Ik denk dat ik deze maar oversla

avatar van Donkerwoud
Mjah, mijn recensie is niet helemaal eerlijk. Als in: ik vond de eerste afleveringen best oké, maar gaandeweg raakt de ramp op de achtergrond en komt God meer op de voorgrond. Het eindigt echt een beetje zielig.

Precies Donkerwoud, dat schreef ik dus ook. Altijd handig om (ook) naar de vorm te kijken als je je laat meeslepen door je eigen stokpaardjes. Dat van die christelijke boodschap was me eigenlijk niet eens zo opgevallen, maar oké. De film eindigt niet zielig, maar gaat uit als een nachtkaars, en dat is veel erger gezien het (heftige) onderwerp.

Fransman schreef:
Precies [user=72914]. Altijd handig om (ook) naar de vorm te kijken als je je laat meeslepen door je eigen stokpaardjes. Dat van die christelijke boodschap was me eigenlijk niet eens zo opgevallen, maar oké..

Vorm is inhoud, die twee zijn niet van elkaar te scheiden. Dat anderen het niet zien is voor mij des te meer reden om ertegen te fulmineren, want echt veel fantasie is er namelijk niet voor nodig om een evangelistische agenda eruit te ontwarren. Tegen het licht van een debat over 'waardig sterven' aan komen zetten met een eenzame oude man die zelfmoord/euthanasie overweegt, en dan plotseling een nieuwe levenslust vindt omdat hij vriendjes wordt met een zwart meisje, is echt een beetje gemeen en badinerend. Evenals de gezagsgetrouwe moslimman die een aanslag wil plegen op een politicus, op een begraafplaats of all places, die christelijke vergeving vindt en zijn eigen zonden inziet. Ik had het ook over de lelijke grijsblauwe filters kunnen hebben of over een plot dat totaal niet loopt, maar de sluikmanieren waarop een karikatuur van het christendom wordt gepropageerd, vind ik reden zat om het i.i.g. te benoemen.

Oké Donkerwoud, je hebt me wel overtuigd. Maar we waren het ook niet echt oneens. In ieder geval niet over het feit dat het een zwak plot had met 'soapverhaaltjes'. Zal ook wel de reden zijn geweest dat ik niemand meer na de eerste delen over deze serie heb gehoord. Hoewel het verhaal op zich gedurfd is en ik de manipulatie van de beelden een knappe prestatie vind en de eerste twee delen best spannend waren.

avatar van Donkerwoud
Ik was waarschijnlijk minder kritisch als het een film van twee uur was geweest, want de ramp zelf zag er best imposant uit. De CGI is niet om over naar huis te schrijven en het heeft misschien niet het niveau van soortgelijke Amerikaanse genrewerken, maar de beelden van Rotterdam onder water waren op zich best beklemmend. Na twee afleveringen hadden ze hun kruit inderdaad verschoten en bleef het maar doorgaan met die oninteressante plotlijnen. Het enige waar ik zelf nog door werd geraakt was het dode meisje in het mortuarium, dat was best een heftige scène. Maar te weinig over de gehele linie genomen.

Ja, die scène greep mij ook aan. Wat blijft er nog over als je je kind verliest. Moet er niet aan denken.

avatar van Donkerwoud
In hun geval: een ander kind

Verbazingwekkend goed nederlands drama.
Allereerst had ik hem niet verwacht bij een zender als de EO.
En dat ook nog eens zonder evangelisch gezever wat door je strot heen gedrukt wordt.
"Als de Dijken breken" is een eerlijke en realistische rampen drama film geworden.
Met als verhaallijnen het daadwerkelijke drama, de watersnoodramp als zowel persoonlijk leed.
De scenes waarin met name Rotterdam onder water ligt zien er verbluffend goed uit.
Enorm pluspunt voor een mini serie als dit. Maar ook het acteer niveau is dik in orde op wat rolletjes na. Maar met name Aart Staartjes(!), Loek Peters, Frank Lammers, Susan Visser en zeker Gijs Scholten van Aschat lieten een zeer positieve indruk achter. Mooie produktie, petje af.

avatar van Roger Thornhill
Boeiende serie waarvan de urgentie van de eerste delen verzandt in al eerder vermelde soap-verhaaltjes, met het ene (de ouders die op scheiden staan) wat ergerlijker dan de andere, en sommige (de Belgische gevangene) die eigenlijk niets met de titel te maken hebben. De evangelische insteek die Donkerwoud noemt had ik nog niet zo gemerkt, ik vond het juist verrassend dat de EO mede-producent is van een serie waarin niemand met de Bijbel staat te zwaaien, en als ik de mogelijke interpretaties lees denk ik: zo zou je het kunnen zien, maar feit is nu eenmaal dat veel van onze maatschappelijke ethiek geënt is op (of ideeën deelt met) de Bijbel, en dat het personage van Aart Staartjes op het einde nieuwe levenslust vindt (en waardoor trouwens? het meisje is hij kwijt, die zit nu weer bij haar moeder) zou je evenzeer aan een positieve (en niet per se confessionele) levensinstelling van de scriptschrijver kunnen wijten. Of je moet denken dat de kijker op deze wijze toch onbewust met het EO-gedachtengoed geïndoctrineerd wordt, maar daar heb ik zelf in ieder geval nog geen (bewuste) last van, en ik vraag me ook af of al deze ideeën opgekomen zouden zijn als de bemoeienis van de EO niet vooraf bekend was (en het logo niet de hele tijd in beeld was geweest).

avatar van W.V.
In het begin van de serie had ik nog zo iets van ach voor nederlandse begrippen is het niet zo slecht. Maar naar mate de serie vorderde ging ook ik me wat storen aan het moraliserende toontje. Natuurlijk legt het de vinger op de zere plek van onze huidige samenleving, ieder voor zich en .......
Ieder gedrag heeft ook een keerzijde en dat kwam ik in deze serie maar heel zelden tegen. Alleen Frank Lammers speelt iemand die ondanks dat het gedrag van een aantal evacue's daar geen aanleiding toe geeft, wel de rug recht houdt en probeert te relativeren.
De politieke intrige blijft naar mij mening onderbelicht, gemiste kans, juist dat gekonkel op zelfs europees niveau had de serie meer body kunnen geven. Nu blijft het aan het einde alleen maar bij een berichtje dat uiteindelijk.....
De speciale effecten konden er mee door, maar wanneer de serie over een paar jaar wordt bekeken dan zullen die effecten er zwaar verouderd uitzien.
Als je naar de acteerprestaties kijkt dan scoort alleen Lammers bij mij een dikke voldoende, de rest, ook van Aschat acteert routineus. Met soms irritatie opwekkende rollen zoals die van Visser en de belgische cast.
Wel een dappere poging om ook eens een internationaal aandoende tv serie te maken, maar daar zijn de producenten niet helemaal in geslaagd.

EO-serie Als de dijken breken verkocht aan VS | AD.nl
De zesdelige serie over een hedendaagse watersnoodramp in Nederland zal vanaf 19 oktober te zien zijn in de VS, Canada, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Australië, het Verenigd Koninkrijk en Nieuw-Zeeland. AMC Networks zendt Als de dijken breken uit via het nieuwe video on demand-kanaal Sundance Now.
De verkoop van de serie is één van de grootste 'multi territory deals' die Dutch Features voor een televisieserie heeft bewerkstelligd

avatar van 93.9
Film gaat als een nachtkaars uit.
Mooie specialeffects, maar verder heeft het me helemaal niets te bieden.
Alles wat met EO te maken heeft is per difinitie verschrikkelijk.

avatar van bjerik76
de serie begint sterk, niet een al te lange intro, maar de storm is al gelijk begonnen.
Later is veel hetzelfde en irriteerde ik me aan de fouten aan hoe bepaalde scenes gefilmd werden.
Een wiebelende cameraman in de storm met gefilterd beeld, maar alle bomen op de achtergrond staan gewoon stil.
Iemand springt het water in, maar komt vervolgens met droge kleding en haar weer terig boven.

het verhaallijn van de gepensioneerde componist met dat kind was bovendien ( vreselijk) slecht geacteerd door het kind. maar gelukkig was alles in huis om pannenkoeken te bakken ..
hoe verder de serie vordert hoe irritanter ik alles vond.

avatar van DoctorMovie
Boeiende serie het zou realiteit kunnen zijn. Beetje vreemd dat bij de ondergelopen stad scenes er geen reddings boten te bespeuren zijn, geen helikopter aan de lucht, zal wel met budget te maken hebben. Wel mooi gedaan vooral bij centraal station Rotterdam. Uitgezonden door de eo hoe zou dat nou komen...de zondevloed ?