De Dominee (2004)

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Gerrard Verhage
met Peter Paul Muller, Chantal Janzen en Frank Lammers

In het nog redelijk naïeve Nederland van het hippietijdperk in de jaren zeventig, hebben harde criminelen zich ontfermd over de opbloeiende hasjhandel. Klaas, zoon van een gevoelloze maar financieel zeer geslaagd zakenman, besluit zich ook geheel te wijden aan deze gemakkelijke geldmachine. Hij wil de grootste zijn voordat de hasj gelegaliseerd wordt, wat volgens hem nog maar enkele jaren zal duren. Bovenal wil hij rijker worden dan zijn gehate vader. Samen met kickbokser Adri en zijn grote liefde Annet lukt het hem de hasjhandel in zijn greep te krijgen. Hij is zelfs even de grootste van Nederland en baadt in geld en luxe. Maar de hasj wordt niet gelegaliseerd en langzaam maar zeker wordt Klaas gegrepen door het geweld, hoezeer hij ook meent erboven te kunnen staan.

421 BERICHTEN 25 MENINGEN
avatar van bozzy
geplaatst: 3 november 2011, 01:57 uur [permalink]
Zeker wel een goed nederlandse film.
scene met Janzen vond ik helemaal mmmmm goed.

avatar van lexiepexie
geplaatst: 8 november 2011, 01:12 uur [permalink]
topper!

over het laatste nummer, lijkt me Live

herder
geplaatst: 11 november 2011, 08:18 uur [permalink]
Volgende keer aub een wat stoerdere acteur voor de hoofdrol kiezen.

avatar van ASman

geplaatst: 11 november 2011, 16:55 uur [permalink]
herder schreef:
Volgende keer aub een wat stoerdere acteur voor de hoofdrol kiezen.

Klaas Bruinsma zag er in het echte leven nochtans ook geen Vin Diesel uit.

avatar van RuudC
geplaatst: 2 december 2011, 21:36 uur [permalink]
Nog zo’n weinig succesvolle herziening. Het valt me nu wel op wat voor zielloos filmpje het uiteindelijk is. Er gebeurt eigenlijk niets bijzonders, maar echt slecht is het ook niet. Behalve dan het acteerwerk van sommige personen. Chantal Janzen speelt in elk geval net zo kleurloos als altijd. Grappig dat met uitzondering van Frank Lammers de goede acteurs stuk voor stuk kleine rolletjes hebben. De opbouw van het plot was bijzonder matig. Het verhaal ging regelmatig van de hak op de tak en is uiteindelijk weinig bijzonder. Rise and fall in de polder. Het scheelt in elk geval dat Klaas niet zo’n zwakbegaafde aap is als Tony Montana. De Dominee is vooral leuk vanwege de nostalgie, en dan heb ik het vooral over de guldens, de typische 1990 auto’s en computerloze interieurs. De film mag dan voor Nederlandse begrippen goed zijn, maar dat zegt naar mijn idee vooral iets over de status van de Nederlandse cinema. Die kan zich absoluut niet meten met die van verreweg de meeste andere Westerse landen.

geplaatst: 17 januari 2012, 17:07 uur [permalink]
Film over de geschiedenis van een topcrimineel. Weliswaar een uitgekauwd gegeven voor een film, maar toch weet de film wel te boeien. Al kon ik, zeker in het begin, nauwelijks verstaan wat er gezegd werd.

avatar van TomPSV
geplaatst: 29 februari 2012, 23:29 uur [permalink]
Zeker voor Nederlandse begrippen is dit een prima film. Heb onlangs ook de Heineken Ontvoering gezien en deze film is toch vele malen beter. Geen moment verveelt en goede acteurs.

avatar van Insignificance
geplaatst: 3 maart 2012, 21:44 uur [permalink]
Puntje voor die arme Frank Lammers, verder kan ik er weinig mee. Zeker het pakweg eerste uur is veel te fragmentarisch en bijna kinderlijk van opzet. Zoals alles rondom Hugo; een verzameling scènes, maar van een vloeiende vertelling is geen sprake. Het lijkt nergens op. Dat geldt ook voor de manier waarop Huub Stapel af en toe wordt ingeschakeld om het waarom van de hoofdpersoon te duiden. De flashback is ronduit beschamend.

Peter Paul Muller is misschien niet zoveel kwalijk te nemen, maar tussen de naïeve, studentikoze Klaas aan het begin van de film en de gangster op het eind, zit ook niet bepaald een wereld van verschil. Als ie ooit een toplijstje haalt, dan is het die van saaiste filmcrimineel. In een dergelijk lijstje zou de shoot-out van deze Dominee ook nog wel eens kunnen voorkomen. Nog eentje? Vooruit. Slechtste gangsterpoes ooit.

avatar van VforVictor
geplaatst: 7 juni 2012, 22:32 uur [permalink]
al met al een degelijke nederlandse gangster film. het verhaal verveelt geen moment. alleen klaas bruinsma zelf is wat oppervlakkig. frank lammers blinkt naast hem uit. ook chantal janzen doet goed der best. leuke wegkijk film waar je niet teveel van moet verwachten.

avatar van rowanb8
geplaatst: 23 juni 2012, 19:12 uur [permalink]
erg mooie film, goede acteurs [chantal janzen in het bijzonder] geloofwaardige verhalen lijn, alleen jammer van een paar enkele foutjes anders was het een 5 nu een 4,5

avatar van Decec
geplaatst: 25 juni 2012, 21:31 uur [permalink]
Een goede misdaad/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Huub Stapel en Marcel Musters...
Prima ouderwetse opname, vb auto's...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Prima Nederlandse film...

avatar van moesty
geplaatst: 27 juni 2012, 13:35 uur [permalink]
Voor mij ook een prima Nederlandse film.
Jammer voor de Belgen, want als die niet is ondertiteld, is het soms moeilijk om alles te verstaan.

avatar van mystica
geplaatst: 1 oktober 2012, 22:44 uur [permalink]
Geromantiseerd verhaal over het leven van Klaas Bruinsma. Goed acteerwerk. Jammer dat de film niet echt autobiografisch is maar een verhaspeld verhaal van wat er werkelijk gebeurd is. Toch wel onderhoudend om te zien en laat je nog een paar dagen nadenken over een andere manier van leven.

avatar van funnyhow
geplaatst: 22 november 2012, 00:30 uur [permalink]
na "van god los" en "de dominee" gezien te hebben ,ben ik verwonderd hoe hard alles toch wel in beeld gebracht is ... zeker als belg zijnde, zijn onze misdaadfilms (zijn er ook nie bijster veel) heeeeeeel braafjes
dus degelijke/goede misdaad film zoals het moet ... alleen soms wat rommelig

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 22 november 2012, 12:26 uur [permalink]
Zaak van Alzheimer en Dossier K. zijn goede misdaadfilms van Belgische bodem.

avatar van funnyhow
geplaatst: 22 november 2012, 17:50 uur [permalink]
maar zeker niet zo hard,ruw ... beiden gezien trouwens gezien, zaak alzheimer is goed maar dossier k vind ik gewoon een lange politieserie ,jan verheyen kan trouwens niets anders (deftig) maken.ook dat verschrikkelijk AN in de film stoorde me erg.

avatar van tattoobob
geplaatst: 6 juli 2013, 11:22 uur [permalink]
Ook deze film hoort bij mij,bij een van de beste nederlandse films...
Aanrader zeker zien als je niet vies bent van een hollands filmpje op zn tijd!

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 26 augustus 2013, 17:06 uur [permalink]
Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in deze Dominee, maar op de een of andere manier heb ik door de jaren heen de film nog nooit gezien. Vorige week kwam die langs op televisie en daardoor kwam het er uiteindelijk dan toch van.

Ik moet zeggen, dat ik positief verrast ben. Mijn verwachtingen waren niet heel hoog, maar ik heb me uitstekend vermaakt. Het verhaal over Klaas Bruinsma is erg interessant en wordt aardig goed uitgebeeld. Het is jammer dat het soms iets te fragmentarisch is, maar dat wordt goed gemaakt door het uitstekende acteerwerk. Peter Paul Muller zet een prima hoofdrol neer als de keiharde Bruinsma, maar ook de bijrollen worden prima ingevuld, door o.a. Frank Lammers en Chantal Janzen.

Er zitten een paar lekker harde scènes in en het is ook mooi om te zien, hoe alles langzaam van kwaad tot erger gaat. Richting het einde gaat het soms iets te snel, maar verder is het behoorlijk boeiend, met een aantal sterke momenten, prima acteerwerk en een zeer interessant verhaal.

avatar van frolunda
geplaatst: 13 september 2013, 03:06 uur [permalink]
Geen onaardige film met een vlot tempo al komt het zo nu en dan allemaal wat oppervlakkig over.Daarnaast zit er niet al te veel diepgang in de karakteruitwerking en is het acteren van Lammers en Muller niet altijd overtuigend.Gelukkig wordt het naar mate de film vordert allemaal wat beter en doet Janzen het verrassend goed.De Dominee is daarom niet helemaal geslaagd maar een voldoende zit er nog wel net in.

avatar van missl
geplaatst: 30 september 2013, 11:35 uur [permalink]
Film over 1 van de grootste criminelen die Nederland gekend heeft, de film vertelt hoe hij terecht komt in het wereldje en hoe hij een vrouw ontmoet die hij heel leuk vindt. Ik weet niet of het accuraat is met het leven met de echte crimineel maar het is wel een interessant leven. Echter is de film wat minder interessant, het ligt niet aan de acteerprestaties want die zijn wel prima. Maar het verhaal, ik kan ook niet goed omschrijven wat ik dan mis maar het is wat oppervlakkig. Hij wordt zo aangenomen bij een drugsmeneer, hij heeft zo de mogelijkheid om hoger op te komen en hij heeft zo een mooi huis.

geplaatst: 20 februari 2014, 18:21 uur [permalink]
gauke schreef:
Niet groots, wel onderhoudend, dit fictieve verhaal over verraad en trouw.

Wat te oppervlakkig en te braaf, maar gelukkig waren er ook adembenemende scènes (bijvoorbeeld het vuurgevecht). Het misdaaddrama, spelend in de jaren zeventig, over de op- en neergang van een drugsbaas, was losjes geïnspireerd op het leven van topcrimineel Klaas Bruinsma, die in 1991 voor het Hilton hotel in Amsterdam geliquideerd was, maar waarschijnlijk bekender werd door de beruchte aflevering van Peter R. de Vries. Peter Paul Muller zette een koele vastberaden drugsbaron neer (die voortdurend rustig handelde). Met hem overtuigde Frank Lammers het meest.

avatar van martijn011
geplaatst: 6 mei 2014, 19:53 uur [permalink]
Deze film verraste me positief! Had er vooraf niet heel veel verwachtingen van, maar ik kwam bedrogen uit.
Deze film kan zich natuurlijk niet meten met de welbekende toppers in dit genre, zoals bijvoorbeeld Scarface of Goodfellas, maar onderhoudend is het wel!

Peter Paul Muller vult z'n hoofdrol uitstekend in. Naarmate de film vorderde leek het wel of hij steeds beter in z'n rol kwam.
Hetzelfde geldt voor Frank Lammers. Uitstekende acteerprestatie, als rechterhand van de hoofdpersoon.
Chantal Janzen is een leuke meid, maar acteren moet ze niet meer doen. Weer een zeer matige acteerprestatie, een totale miscast wat mij betreft.

Het verhaal is vooral in het begin erg goed verteld, ook schuwt de film het geweld niet. Ik vond het wel wat minder worden naarmate de film vorderde.
Het einde is dan wel weer sterk, goede keuze van de regisseur om hetzelfde shot als in het begin te mijden.
Ruim voldoende!

geplaatst: 28 juni 2014, 00:17 uur [permalink]
Zonder te weten dat hij juist vanavond op tv was, heb ik de dvd uit de kast gehaald omdat er niets op de buis te beleven viel en ik deze film na aanschaf nog nooit had bekeken. Het begin is wat stroefjes maar je komt er langzamerhand goed in en wordt dan gepakt door de neerwaartse spiraal die het verhaal heeft. Geen weg meer terug, dat idee. Goed gedaan. Vond het acteerwerk ook in orde.

De scene-aankleding schiet hier en daar wel tekort. Het is een ratjetoe aan oude auto's, met fictieve, danwel hedendaagse oldtimerkentekens. Sommige passen in het tijdsbeeld, maar rond 1990 reden er niet echt veel oude Peugeots en Renault 4-tjes meer rond in ons land. En hier en daar kwam ook wel een enkele veel te nadrukkelijk pruik voorbij. Lang niet alle mannen hadden in de jaren 80 meer lang haar! Kort en zakelijk was toen mode.

Maar goed alles bij elkaar een prima film.

avatar van nadrin
geplaatst: 30 juni 2014, 20:19 uur [permalink]
Veel goede bedoeling maar film is te rommelig en vooral in het begin is het verhaal, echt van de .. gerukt

avatar van N811

geplaatst: 2 november 2014, 16:51 uur [permalink]
Had je nou ook nog een amerikaanse film waarin klaas voorkomt?

geplaatst: 29 april 2015, 13:26 uur [permalink]
Leuke film. Vooral voor Nederlandse begrippen. Ik vond het einde niet sterk. Jammer.

avatar van tommykonijn
geplaatst: 15 juni 2015, 20:54 uur [permalink]
Ik had hem al wel eens gezien, deze De Dominee. Het was echter lang geleden en er stond me, op het einde (of beter gezegd: het begin) na, vrijwel niks meer van bij.

Ik kan na herziening niet zeggen dat het een hoogstaande film is, maar het kijkt met gemak lekker weg. Er bekroop me meermaals een Baantjer-gevoel wat dat betreft. Het acteerwerk vond ik van de een wat beter dan van de ander. Ik ben sowieso al niet zo'n fan van Peter Paul Muller, dus ik vond hem eerlijk gezegd ook niet zo interessant als waarschijnlijk wel de bedoeling zou moeten zijn geweest. Frank Lammers vind ik daarentegen een prima acteur en hij kwam ook het meest overtuigend over. De bijrolletjes waren soms wat beperkt om een bepaalde indruk van te krijgen, maar onder meer Chantal Janzen, Cas Jansen, Huub Stapel en Jeroen Spitzenberger kwamen goed uit de verf. Ik had trouwens wel, maar dat kan ook aan de opname liggen, zeker in het begin, erg veel moeite om de acteurs te verstaan.

Het verhaal vond ik niet bijster interessant, maar een aantal verrassende plotwendingen houden de boel wel boeiend. Het komt allemaal ook wat langzaam op gang; je zit in het begin eigenlijk vooral te kijken naar de hasjhandel en het toenemende succes van Klaas, maar zodra de karakters wat meer ontwikkeld worden, en er dus problemen in de handel ontstaan, komt er wat meer vaart in de film. De sombere jaren zeventig sfeer kwam ook goed over. De film is namelijk behoorlijk duister en bij vlagen best hard.

Het is geen film die verder op bepaalde punten uitblinkt. Nergens wordt de film echt spannend, maar gelijktijdig kwam het nergens in me op om de film af te zetten. Het is natuurlijk jammer dat de hoofdpersoon zelf niet echt imponeert, maar gelukkig maakt Frank Lammers dat meer dan goed. De film is zeker niet op elk moment even sterk, maar al met al is dit een goed in beeld gebrachte Nederlandse misdaadfilm.

avatar van cucciolo
geplaatst: 4 april 2016, 21:42 uur [permalink]
Dit viel me verrassend goed mee voor een (toch maar weer een cliche) Nederlandse film. Natuurlijk is het acteerwerk niet meer dan redelijk, maar als je dat door de vingers ziet (anders is bijna geen enkele NL film te pruimen) is het toch wel sterk en vakkundig gedaan allemaal. Er zijn heel wat slechtere Amerikaanse films. Dit behoort absoluut tot de betere films van eigen bodem en het lekkere Amsterdamse sfeertje helpt daar zeker bij.

avatar van loneranger

geplaatst: 15 december 2016, 11:55 uur [permalink]
Een onderhoudende misdaadfilm gebaseerd op het leven van Klaas Bruinsma onderkoeld gespeeld door Peter Paul Muller. Ik vind Frank Lammers echter het sterkst in zijn rol van Adri.

geplaatst: 22 februari, 11:12 uur [permalink]
Wereldklasse,jaren terug in de bioscoop gezien met een meet en Greet met de cast.....4.5 stars.

geplaatst: 18 maart, 23:41 uur [permalink]
Decec schreef:
Een goede misdaad/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Huub Stapel en Marcel Musters...
Prima ouderwetse opname, vb auto's...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Prima Nederlandse film...

Wist niet dat Marcel Musters een bekende acteur was,wist niet dat een c-acteur tegenwoordig zo heet!!