Schneider vs. Bax (2015)

Nederland
Komedie / Thriller

geregisseerd door Alex van Warmerdam
met Tom Dewispelaere, Alex van Warmerdam en Maria Kraakman

Schneider (Tom Dewispelaere), een huurmoordenaar, krijgt een telefoontje van Mertens op de ochtend van zijn verjaardag. Hij heeft een haastklus voor Schneider, die de klus weigert omdat het zijn verjaardag is en zijn vrouw Lucy had beloofd te helpen met de voorbereidingen van het feestmaal. Mertens houdt vol dat het een belangrijke zaak is. Wanneer ze in Mertens kantoor afspreken, hoort Schneider dat het doelwit Ramon Bax (Alex van Warmerdam) is, een schrijver. Bax woont op zichzelf op een afgezonderde plaats. Omdat het een gemakkelijke klus lijkt neemt Schneider alsnog de opdracht aan. Deze eenvoudige job blijkt echter moeilijker dan verwacht.

Shadowed schreef:
Betere NL.

Eerste van Warmerdam ervaring, en ik zie nu dat hij het vak best wel aankan. Grappig dat hij zelf ook meespeelt, hij speelt ook de andere acteurs eruit. Hij speelt menselijker en geloofwaardiger. Dat kan ik niet echt van Maria Kraakman zeggen.

Qua kleurengebruik is het vrij saai, maar er gebeurd continue genoeg om je geboeid te houden. Kraakman speelt vervelend, maar van Warmerdam en Dewispelaere spelen gelukkig een stuk beter. Als je een actiefilm wil zien, dan kan je beter een andere film zien.

Ik vond het weinig bijzonder op visueel niveau, vrij boeiend gefilmd en prima acteerwerk. Hiermee kan je je wel vermaken, een typisch voorbeeld van een NL film die wel geloofwaardig is en niet zulk ongelooflijk overdreven acteerwerk bevat. (GTST).

Als GTST je referentie is voor de Nederlandse film, heb je nog een hoop moois te ontdekken. Naast de rest van het werk van Van Warmerdam kan ik je ook het werk van Terstall aanraden.

avatar van Shadowed
Basto schreef:

GTST is niet mijn referentie naar de Nederlandse film. Echter een referentie van een Nederlandse film over hoe het dus niet moet. Dank trouwens voor de aanbevelingen, die ga ik nog eens onderzoeken.

avatar van maxcomthrilla
Fijn!

Zoals altijd bij Van Warmerdam. Een vreselijk absurd verhaal, een ware klucht. En toch uitermate charmant hoe een huurmoordenaar zijn dag niet heeft en in werkelijk alles wordt tegengewerkt. Slechts het einde had wat beter gekund. De vele gastpersonages sieren deze film met als hoogtepunt, de overspannen dochter, het bezoek van opa of de hoer uit Culemborg. Onibaba is ook nooit ver weg met de geslaagde locatiekeuze. Benieuwd naar de volgende Van Warmerdam! 4*

avatar van Donkerwoud
Alex van Warmerdam is de Hitchcock van de ritselende rietvelden. Misschien is het de toneelachtergrond van de cineast, maar het blijft elke keer weer genieten geblazen welke surreële setting hij nu weer bedacht heeft. Hier is de voornaamste plaats van handeling een vlothuisje op een meertje, terwijl op loopafstand een onafgebouwd huis wegzakt in het moeras. Het is op deze plek dat twee huurmoordenaars elkaars noodlot zijn en de opdracht krijgen om de ander te vermoorden. Achter het sluipschuttersvizier van Schneider (Tom Dewispelaere) steekt een gezagsgetrouwe familieman, die nauwgezet en grondig te werk gaat. Achter het sluipschuttersvizier van Bax (Alex van Warmerdam) steekt een man van middelbare leeftijd, die de prijs betaalt van een leven drinken, snuiven, vrijen en anderszins verantwoordelijkheden vermijden. Allebei hebben ze hun eigen werkwijze en filosofie, maar zullen ze die vertrouwde handelswijze moeten aanpassen omdat 'de anderen' in de weg lopen en nieuwe complicaties met zich meebrengen. Het aardige aan 'Schneider vs. Bax' (2015) is dat sympathie voor een personage ongemerkt overgaat in antipathie (of omgekeerd) naar gelang de omstandigheden waarin de personages terechtkomen. Iedereen speelt maar zijn of haar maatschappelijk bepaalde rol om het vege lijf te redden.

avatar van SmackItUp
Viel me toch wat tegen.

Voor mij is Warmerdam een van de weinige NL regisseurs die iets origineels kan brengen. Zelden volgens het boekje, en dat voel je ook terug in deze film. Maar wat mij betreft is hij op zijn best als je continue wordt geconfronteerd met het bizarre scenario wat hij heeft gecreëerd. Dat mis ik toch een beetje in deze Scheider vs Bax. Er zitten zeker erg vreemde scènes in (dat einde!) maar een hitmen vs hitmen als onderwerp is toch wat gewoontjes. Daarnaast besteed Warmerdam er ook echt teveel aandacht aan, waardoor ik soms moeite had om de aandacht erbij te houden.

Hij mag van mij part best nog best wat gekker uit de hoek komen. Borgman blijft daarin toch de beste.

Nou ja zeg, wat was dít nou weer dan?!
Hij begon op zich wel oké, heerlijk flauw en kon er wel om lachen. Want tja het was tenslotte een "komedie" toch?
Als ik érgens een hekel aan heb, is het aan producenten die niet kunnen kiezen welke fuckin genre ze willen. "Komedie, nee toch thriller, nee weet je toch komedie, ach we doen gewoon komedie thriller".
Los daarvan vind ik deze 2 genres totaal NIET matchen. Wat wil je? Dat mensen het met een korreltje zout nemen, zoals Chuck Norris, dan moet die "thriller" weg, want je kunt geen medelijden of angst opwekken bij een komedie!
Wil je het spannend en serieus houden? Dan slaat die komedie weer nergens op, vind IK dan.
Ik had moeite met de emoties, ene kant was een dood grappig, andere kant dacht ik; Jezus, waarom moest die nou weer dood?
En wat me dan nog het méést stoorde, was de vreselijke onlogica:
1. Die opdrachtgever is dood, opdracht vervalt, wáárom ga je dan in vredesnaam nog door? Je krijgt toch niet betaald.
2. Hoe is het mogelijk dat Dé Schneider die koste wat het kost die dochter dood wilt hebben, ineens niks meer uithaalt en doodleuk wegloopt, omdat ze NAAKT is?! Wat is daar de logica van?
3. Hoe kan het dat in de hele film er NIET wordt gecommuniceerd? Geen enkele keer besluit Bax Schneider in te lichten of een nieuwe deal te sluiten.
En op het laatst ook: niemand zegt wat, niemand roept wat. Dan roep je toch even tussen alles door dat je bereid bent om de opdracht
te laten vervallen?!
4. En hoe logisch is het dat dé gevreesde Schneider ineens GEVOEL krijgt bij de dood van een "hoer"' zoals hij haar zelf noemt, maar ondertussen zonder enige moeite op die onschuldige dochter schiet en haar dood wil hebben?
Heel krom allemaal. Echt totaal geen logica. En dat hij er mee wegkomt, zit me ook niet lekker.
Ergens had ik nog gehoopt op een twist, maar die kwam maar niet. Zoals bijv dat die vrouw van Schneider achteraf bleek overal achter te zitten en zelf die Martens had ingeschakeld om haar man uit de weg te ruimen. Want zo praatte ze ook met hem aan de telefoon: heel nep en zonder emotie.

Nee, dit is echt jammer. Er had zoveel meer uitgehaald kunnen worden. Echt een teleurstelling. Je had met dit verhaal een goede triller kunnen maken. Of een mooie komedie als je die Bax had laten leven. Maar dat stukje komedie vervalt al snel als Bax en die "hoer" worden vermoord ?

avatar van Walter S.
jordorientje schreef:
Nou ja zeg, wat was dít nou weer dan?!

Een film van Alex van Warmerdam.

avatar van Donkerwoud
Haha, ach. Iedereen kijkt op zijn/haar eigen manier naar films. Overigens is vermenging tussen genres nu ook weer niet zó uitzonderlijk. In dat opzicht vond ik deze van Warmerdam zelfs wat neigen naar een geijkte genrefilm. Noem het komische thriller en je komt al een heel eind.

avatar van Basto
Zwarte komedie, gewoon een helder en legitiem genre.

Haha op de 1 of andere manier is het toch wel heel vreemd en lachwekkend tegelijk dat zowel Basto als Donkerwoud me achtervolgen en telkens met z'n 2en (toevallig) een aanval inzetten op mij bij de films die zij helemaal geweldig vinden, maar het blijkbaar niet kunnen verkroppen dat ik diezelfde films als waardeloos bestempel ? Diep triest eigenlijk. Ik deel duidelijk een andere mening, maar zo te zien mag dat niet ? Jongens, jullie haat naar mij knalt al een jaar door jullie scherm heen. Grow up, schei uit met deze spelletjes en hou het alsjeblieft bij je eigen zaken.

jordorientje schreef:

Als jij niet wilt dat er op je schrijfsels gereageerd wordt, kun je ze in het vervolg beter niet op een openbaar discussieplatform plaatsen.

Verder vond ik je dogmatische opstelling over het mixen van genres en je geklaag over onlogisch gedrag ook gewoon vragen om een reactie.

En is het niet zo dat jij het liever lekker helder en eenvoudig hebt? (Je top 10 staat er vol mee) Dat kan je dat toch ook gewoon toegeven ipv het op een persoonlijke vete te gooien?

Basto schreef:

Je kunt best reageren op mijn "schrijfsel" (hoewel het eigenlijk "type-werk" moet zijn?) maar wat jij doet is wederom proberen mij uit te lokken off-topic te gaan, zoals nu. Jouw reactie gaat allang niet meer over de film en dat weet je dondersgoed. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je je vriendje meteen op de hoogte stelt en bericht, zodat hij ook weer even TOEVALLIG hier op dit tijdstip bij dezelfde film kan verschijnen, net als de vorige keer ?

Dus iedereen die het niet eens is met jouw gedachtegang vraagt om een reactie? Lekkere logica. Druk leventje ook, als je op íedereen moet reageren.
Als IK die 2 genres nou niet bij elkaar vind passen, dan is dat toch echt MIJN mening en als jij het er niet mee eens bent, kun je dat gewoon aangeven, zonder een bullshit verhaal eromheen te lullen en mensen op te trommelen voor óók een reactie op mij. Maar ik praat tegen lucht, want je weet dondersgoed dat dit jullie persoonlijke vete is naar mij ipv andersom.
Fijne dag mannen. En waarschijnlijk weer tot horens hè jullie kennende haha ?

avatar van Basto
Ik heb niemand opgetrommeld hoor, dus je conspiracy theorie kan weer in de kast. Vond het gewoon opmerkelijk dat je moeite heb met de verweving van die genres. En dat je het komische aspect van op het eerste gezicht onlogisch gedrag niet kan plaatsen. Is ook wel een dingetje. Het gros van de films dat op ons afgevuurd wordt, zijn doorgaans ‘lekker’ eendimensionaal.

Heeft dus ook verder niks net een persoonlijke vete te maken. Wel met mijn missie om een lans te breken voor films die buiten de lijntjes kleuren.

jordorientje schreef:

Het wordt wel saai op een filmforum als je niet op elkaar mag reageren. Daarnaast was mijn reactie niet aanvallend of gemeen. Je leest er dingen in die er niet zijn. En alsof Basto en ik nooit met elkaar overhoop hebben gelegen!?