Coming to America (1988)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door John Landis
met Eddie Murphy, Arsenio Hall en James Earl Jones

Akeem is de kroonprins van Zamunda, een koninkrijk in Afrika. Akeem is opgegroeid in ongekende luxe met bedienden voor alles wat hij zich kan wensen. Zelfs zijn schoenen hoeft hij niet te strikken. Wanneer hij op 21-jarige leeftijd wordt voorgesteld aan zijn bruid, weet hij na een kort gesprek dat zij niet de ware is. Hij vraagt zijn vader toestemming om naar Amerika te gaan om daar een bruid te zoeken. Aangekomen in Amerika neemt de steenrijke prins samen met zijn bediende Semmi een arme levensstijl aan. Akeem wil namelijk een vrouw zoeken die op hem valt vanwege zijn persoonlijkheid en niet vanwege zijn geld.

avatar van rep_robert
Coming to America is een heerlijk stukje sentiment dat vooral het eerste half uur van de film bij vlagen hilarisch is, alleen die intro bij het wakker worden al..
Eenmaal in Amerika wordt de toon goed voortgezet en blijft de film erg komisch. Wanneer de romantiek zich wat nestelt in de film wordt het iets gezapiger en bovenal voorspelbaar.
Dit mag de pret echter niet drukken, want de enorme energie die Murphy en Hall in hun meerdere rollen leggen is bewonderingswaardig.
En dan te beseffen dat het niet best was tussen regisseur Landis en Murphy. Landis zat continu op Murphy te fitten en Murphy die Landis op dit moment totaal niet kon uitstaan. Dit vanwege Landis zijn rechtzaak betreft het dodelijke incident met twee onthoofdingen en een andere directe dode bij het filmen van Twilight Zone: The Movie (1983) (zie deze post voor meer info).

Nergens is dit zichtbaar in de film en is het toch stiekem wel een klassiekertje.

3,0 > 3,5*

avatar van jeroentjuhhhhh
Wanneer krijgt deze een disclaimer?

Goeie film waarin een prins uit een ver land op zoek gaat naar een bruid in Amerika. Een vermakelijk fish-out-of-water verhaaltje waarin voornamelijk tijdens de eerste helft genoeg te lachten valt. Een leuke cast met Eddie Murphy voorop (hij is hier prima in zijn element en niet alleen in de hoofdrol). Simpelweg een leuke jaren '80 komedie.

avatar van filmfan0511
Heerlijke feelgood-comedy. Natuurlijk is het clichématig allemaal, maar Coming to America heeft echt ontzettend veel hart en ziel, en de humor is bijna de hele tijd geslaagd. Dat eerste halfuur in het koninkrijk Zamunda, met al die gebruiken waarbij Akeem tot in het absurde vertroeteld wordt, is echt fantastisch. Het stuk dat Akeem en zijn dienaar pas in Amerika aankomen is echter ook geweldig. Het is wel zo dat het tweede uur, wanneer de focus zich fel verlegt op het liefdesverhaal, wat minder is dan de eerste helft, maar er blijven geweldige momenten voorbijkomen tot het einde. Wat deze film daarbovenop zo goed maakt, is de cast. Tot de kleinste bijfiguren aan toe (die constant kibbelende oude mannen in de kapperszaak bijvoorbeeld) zit Coming to America boordevol charmante en toffe personages. Eddie Murphy is geweldig in zijn rol. Zijn enorme enthousiasme geeft veel energie aan de film. Maar ook zijn dienaar, gespeeld door Arsenio Hall, is komedisch heel erg sterk. Vreemd dat hij niet in meer films heeft meegespeeld. James Earl Jones is vooral in het begin ook zeer grappig.

Ik had niet verwacht deze zo leuk te vinden op voorhand, maar het is wel echt een klassieker in het genre moet ik nu concluderen. Het liefdesplot had wat minder aandacht mogen krijgen in het tweede uur, en in 100 minuten had je dit waarschijnlijk ook wel kunnen vertellen, maar het is echt een charmante, grappige komedie met een geweldige cast. Ik ben wel benieuwd naar het zogenaamde vervolg, al gaat die dit niveau hoogstwaarschijnlijk nooit kunnen aantikken.

avatar van Dievegge
Eddie Murphy was een van de populairste komieken van z'n generatie. Hier is hij op z'n best als prins Akeem, de breed glimlachende Afrikaan die uit z'n gouden kooi wil ontsnappen. Het is moeilijk te geloven dat hij zo'n gaaf gebit heeft, want tijdens de uitgebreide ochtendceremonie zie je duidelijk dat enkel de voorkant van z'n snijtanden gepoetst wordt. Murphy verandert meermaals van look om zich voor te doen als een arme immigrant die zich enthousiast op slecht betaalde jobs stort. Hij speelt ook drie nevenrolletjes in vermomming. Als Saul, de joodse klant bij de barbier, is hij onherkenbaar, temeer daar z'n stem heel anders klinkt. Ook sidekick Arsenio Hall speelt vlotjes vier verschillende rollen.

Akeem en Lisa hebben met elkaar gemeen dat ze hun eigen lot willen bepalen en dus niet zomaar de wil van hun ouders volgen. Van de nevenrollen vond ik de nymfomane jongere zus de leukste (debuut voor Allison Dean). Ook Samuel L. Jackson als overvaller geeft een grappig intermezzo.

De popcultuur van de jaren '80 zit er duidelijk in, met grote oorbellen, kapsels met wijde krullen, fastfood en basketbal. Er is natuurlijk geen seconde in Afrika opgenomen, ondanks de olifanten, zebra's en nepjuwelen. Ladysmith Black Mombazo - bekend via Paul Simon - zingt een knappe versie van Mbube, een Afrikaans liedje dat bekend werd als The Lion Sleeps Tonight. De danspasjes bij de gearrangeerde verloving komen uit Michael Jacksons Thriller, de videoclip die John Landis zelf regisseerde. Een beetje bloot, enkele pikante grapjes en het F-woord leverden een R-rating op, wat de interesse bij tieners alleen maar vergrootte.

Gister herbekeken na misschien wel 20 jaar geleden dat ik deze film gezien heb.
Wat is het toch een grappige leuke film. Eddie met zijn smile heerlijk.
Nu toch wel benieuwd naar het vervolg. Leuk dat dezelfde personages/acteurs meedoen na meer dan 30 jaar.

Gisteren op netflix denk ik wel voor de 6e keer gezien.
Altijd rond de feestdagen even kijken of deze film weer ergens uitgezonden wordt en momenteel te zien op netflix.
Ben geen Eddie Murphy fan, maar in deze film is hij gewoon perfect. Gewoon 2 uur genieten en ook veel andere typetjes in de film zijn door Eddie gedaan of door Arsenio Hall. De film ademt ook een heerlijk jaren 80 sfeertje uit.